Totalt antall sidevisninger

torsdag 8. oktober 2015

2015-09-20 KM moderne meite SFK Acerina - Glengshølen

I år valgte vi å bruke Glengshølen som KM-arena. Så ikke ut til å være den perfekte arenaen noen uker tidligere, for da var det veldig lite vann inne i vika. Men vi var heldige å fikk endel regn i ukene føre, og da ble det høy og fin vannstand, og da vet vi erfaringsmessig at vika også fylles med fisk fra Glomma.

Helga føre var jeg og Tonje å ryddet pegger i gresset, eller det vil si at jeg ryddet med ryddemaskinen, mens Tonje gikk med en 5 meter bak meg å prøvefisket. Ingen fòring såklart. Ikke loddet hun dypet engang. Og fisk fikk hun på alle pegger. Mange også, og mortene var relativt store. 

Ble ikke veldig mange deltakere, men vi ble da 6 stk. Valgte å pegge i brasmesvingen. Så før jeg visste hvor mange som kom, så pegget jeg peg 1 til 10. Vi valgte å bruke peg 4-9.

Kay havnet på kantpeg 4, så Krzy, Eskil, Philip, jeg og Tonje på høyrekanten peg 9.

Jeg rigget opp 2, 2,5 og 3 meter til laua. En lett 5 meter, en bagger 5 meter og en topp 6 på samme plass. 11 meter TAP, lett 7 meter og 7 meter bagger, samt 2 stk sliderstenger til å fiske brasme lengre ut om det skulle være nødvendig.

La ikke i all verdens av fòr på noen av swimmene. Man kan alltids legge i mere etterhvert.

Startet å fiske 5 meter etter mort. Var noe å få, men ikke så bra som jeg hadde håpet det skulle være. Så at Kay på kanten fikk brasme fra start av. Med det tempoet jeg hadde på mort ville jeg uansett ikke klare å slå Kay, så jeg måtte ut å prøve på 11,5 TAP selv. Fikk en 4 hg stam som hadde svelget drit full i mat. Koppet da i endel mat til og gikk inn å prøvde laue istedet.

Var brukbart, men fikk dem liksom ikke skikkelig igang på 2,5 meter, så måtte ut på 3 meter. Går endel saktere da. Og ikke virket dem veldig ivrig på lauefòr heller. Dem foretrakk helt klart loosefeeding av maggot. Problemet var bare at jeg ikke hadde spesielt mye maggot, så ville ikke kunne kjøre på med dette mere en kanskje 1 time.

Gikk heller ut igjen på 11,5 TAP. Fikk ei lita brasme nå, men bare den ene. Så da koppet jeg i mere mat og gikk heller ut å prøvde på slider. Der var det kun mort. Og mort kunne jeg heller fiske på 5 meter toppknytt, så den plassen prøvde jeg ikke mere denne dagen.

Prøvde da morten inne, men var ikke noe fart. Kay dro fortsatt mye brasme på kanten. Krzy kom bort for å prate med meg etter 2 timers fiske. Han hadde da 3 brasmer, mens Kay hadde 17 stk sa han.

Jeg gikk ut igjen på 11,5 TAP, fikk ei brasme på rundt kiloen, men så dødt igjen. La i mere mat og gikk inn på laua. Klarte fortsatt ikke få noe fart på 2,5, og da er det ikke noe vits å prøve 2 meter iallefall. På 3 meter fikk jeg relativt greit, men hadde som sagt ikke nok maggot til å gå all-in på dette.

Ut igjen på 11,5 TAP. Bare mort her nå, så koppet i mere mat og gikk inn igjen på laua.

Krzy klarte å få igang brasma nå. Hadde nok klart å lure over noen av brasmene fra stimen til Kay. Men ikke alle, for Kay fikk fortsatt en og annen.

Når det gjensto et halvtime eller noe så hadde Krzy nesten tatt inn igjen forspranget til Kay. Men den siste perioden der så fikk Kay 6 brasmer, mens Krzy kun fikk 3. Kay hadde koppet i mere mat når Krzy tok mye innpå, så da hadde han nok klart å dra tilbake stimen til sin plass på slutten.

Jeg ble sittende å fiske laue på slutten der.

Husker ikke hvor mange fisker jeg endte på, men visste uansett at jeg ikke hadde sjans å slå Kay og Krzy, og på et KM er det selvsagt bare 1.plassen som teller.

Vi startet og veie hos Tonje. Hadde ikke vært noen brasmer hos hu. Hadde fisket mort på 5 meter, og endte på 3920 gram. Jeg veide inn 12,7 kilo.



Philip hadde stort sett fisket 5 meter toppknytt hele dagen tror jeg, og han hadde også fått 3-4 skimmer spå det. Han veide inn 8480 gram.

Eskild fisket endel 5 og 7 meter etter mort, men også fisket endel etter laua. Og han sa at han fikk dem inn på 2 meter, samt at dem responderte godt på lauefòr. Snodig egentlig, for som jeg nevnte tidligere så måtte jeg helt ut på 3 meter, og dem responderte ikke på lauefòr hos meg. Uansett, Eskil sneik seg såvidt forran meg med sine 12780 gram. LIker jo ikke å bli slått, men om jeg blir nr.3 eller mr.4 på et KM er liksom ikke så nøye.

Krzy sin tur, og så ut til å være over 25 kilo, så vi veide i 2 omganger. Fangsten hans ble rett under 25 kilo, eller helt nøyaktig 24 blank.

Kay dro opp nettet sitt, og vi kunne se at dette kom til å bli veldig jevnt. Vi prøvde å veie alt i en omgang, og kom ikke error på vekta, så da var det under 25 kilo. Vekta stabiliserte seg på 24.220 gram. Veldig jevnt altså. 220 gram er jo max ei halv brasme. Artig at det er jevnt da. 





Så da ble Kay klubbmester i moderne meite for SFK Acerina i sitt første år som Acerinafisker. Grattis. Man må ha 5 napp i vandrepokalen for å få den til odel og eie. Tar nok noen år, for pokalen har gått i 4 år allerede, og det har vært 4 forskjellige vinnere så langt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment