Totalt antall sidevisninger

fredag 2. oktober 2015

2015-09-26 GP nr.7 - Tunevannet

Dette stevnet skulle egentlig gå i Strømsfoss i Aremarksjøen, men grunnet mye regn siste tiden så var denne strekka oversvømt.Vi valgte derfor å flytte stevnet til Tunevannet.

Som vanlig i Østfold, og etter elgjakta har startet, så var det få deltakere med. Kun 12 stk.

Vi valgte da å sette 6 stk på carpark-section, og dem andre 6 i sivet borte på odden til høyre.

Jeg trakk peg 10 og havnet borte i sivet. Med meg på seksjoen hadde jeg Tonje på kant, peg 7, Så Philip på 8, Krzy som min nabo på venstre side, peg 9. På min høyre side fikk jeg Odd H og kanten til høyre satt Fjellis, peg 12.

Sist jeg satt her så vant Krzy fra peg 9, samme peggen som idag, og jeg ble nr.2 fra peg 8.

Jeg rigget 13 TAP med en 1,5 grams kulepenndupp til brasme, og en 0,75 grams dupp til morten. La swimmen litt til høyre i retning Odd H, for der hadde jeg 10 cm mere dyp en jeg hadde rett frem. Lagde meg en kortere TAP-plass til morten. Loddet masse rundt, men måtte tilslutt lage plassen på 11 meter TAP. Noe kortere så var det bare gress. Rigget også opp 2 sliderstenger som jeg fisket på ca 32 meter. Ene med høy bulk og 4 nr.6 droppere for å fiske skimmers/mort, og den andre med lav bulk og stor dropper for å fiske brasme med.

La kun i 3 baller med 80% leem og markjord ispedd kanskje 100 pinkies på mortplassen. På brasmeplassen la jeg i ca 10 appelsiner, igjen med 70-80% leem og markjord, men endel mere død maggot, casters og noe klipt mark i. Samme blandinga brukte jeg ute på slideren. Skjøt i ca 15 håndfulle baller, og lagde 5 til med klipt mark som jeg skjøt ut etter det igjen.

All in!

Krzy fikk 3 morter ganske rask på TAP. Jeg hadde ikke et napp. Fjellis fikk 3 morter på matchen. Og noen midnre på 5 meter toppknytt i tillegg. Tonje startet og plukke en og annen mindre fisk på 11 TAP også.

Jeg hadde mitt første napp etter 1t 15 minutter, men mistet denne. Gikk et kvarter til før jeg fikk min første. En liten sørv på 20 gram på 13 TAP. Fikk en par fisker til neste 30 minuttene, men dette var lauer.

Etter ca 2 timer og 20 minutter fikk jeg min første fisk på slider. En mort på 16-17 gram. Fjellis hadde vel nå 17 fisker, og Tonje var snart oppe i 30. Krzy hadde fortsatt bare 4-5 fisker, og samme hadde Odd H. Philip hadde vel bare en 2 hg skimmer som han hadde fått på feederen.

Morten var utrolig små på slideren min, men fikk da stort sett napp på hvert kast, så da er det jo bare å jobbe på. Gikk ned til 18 krok og 0,10mm sene for å prøve å kroke litt flere av disse småspiste 15-20 grams mortene. Fikk en mort på 40 gram, men den klarte å dette av i det jeg skulle ta tak i den. Traff agnbordet men spratt ut igjen og ned i vannet. Kjipt. Var jo min største fisk så langt idag.

Fjellis hadde kommet seg opp i 27 fisker, og etterhvert kom jeg meg opp i det også. Men Tonje hadde dratt ifra og var på over 50 stk nå. Jeg jobbet på knallhardt for å prøve å karre til meg 2.plassen på seksjonen.

Odd H hadde fortsatt bare 4-5 fisker, men så kroker han brått noe stort på slideren sin. Viste seg å være ei brasme som var tett opp mot kiloen. Uff, 1,5 time "bortkastet" matchfiske på meg følte jeg da. Jobbet så hardt, så blir jeg tatt igjen på den ene fisken.

Både jeg og Fjellis byttet da til større krok og satte på mark. Kom knapt til bunnen så gikk duppen under og jeg også kroket noe bedre. Og samme gjorde Fjellis. Min fisk viste seg å være en abbor på 300-350 gram, mens Fjellis sin var en skimmer på ca 300-350 gram. Gjorde 2-3 kast til med mark, men kjente ikke noe mere. Fjellis og Odd H kjente heller ikke noen flere store.

Jeg gikk tilbake til 18 krok og 0,10mm sene og dobbel lyspinkies og rakk 2 småmorter til siste 5 minuttene. Men samme hadde Fjellis klart. Jeg endte på 29 fisker og hadde kun 2 fisk over 30 gram, og det var den store abboren samt en abbor til på 70-80 gram. Fjellis endte på 31 fisker. Han hadde den ene skimmeren, samt hans 3 første morter på matchen idag hadde vært 60-70 grammere sa han. Odd H hadde sine 5-6 morter og lauer + denne brasma. Det ville bli veldig jevnt mellom oss 3 var jeg redd.

Vi startet å veie inn Tonje, og vi visste alle at hun kom til å vinne seksjonen. Hennes 63 fisker veide 1620 gram. Hu hadde visstnok kun lagt i 3 golfballer med fòr på TAP-plassen sin. Var nok riktig å være veldig forsiktig med fòringa idag. Philip hadde vel bare 3-4 fisker og endte på 460 gram. Krzy hadde en 8-10 småtasser og ble sist med sine 250 gram. Jeg håpet på ca 1 kilo, visste jo at mortene mine var veldig små. Viste seg at dem tilsammen veide 970 gram, som forventet altså.



Odd H sin tur. Tror du faen ikke han slo meg med 30 gram du da. Grrrr. Faen  å surt. Og ennå værre med tanke på den 40 grams morten jeg mistet i agnbordet tidligere idag. Og i tillegg slo Odd H meg i Rakkestadelva GP nr.1 i år med 40 gram. Jeg har ikke hatt marginene med meg mot Odd H i år iallefall. Fjellis regnet jeg med ville slå meg, og da regnet jeg med at han ville slå Odd H også. Og det gjorde han. Fjellis veide inn 1080 gram. 110 gram forran meg altså.


På Carpark-section så vant Eskild fra nestkant venstre. Er ofte best fra høyre føler jeg, men tydeligvis ikke idag. Brodern hadde fått bra første kvarteret og nesten blanket etter det, fra høyrekanten. Men npr man får bra med en gang, for så steindødt, så mistenker jeg ofte overfòring. Vet ikke om det stemmer her da, for har ikke spurt hvor mye brodern la i. Jonny ble nr.2 på denne seksjonen fra kant høyre. Var visst både småfisk på toppknytt og skimmers/mort på match på denne seksjonen, så dem hadde iallefall et artigere fiske en oss borte i sivet.

Takker til Lars Erik for å ha tatt innveiinga idag. Og også takk til Tonje som tok påmelding samt tipp-vekta konkurranse og kiosksalg idag.

Glengshølen i morgen. Kan da ikke bli værre... Eller kan det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment