Totalt antall sidevisninger

torsdag 8. oktober 2015

2015-09-27 GP nr.8 - Glengshølen

Dette stevnet skulle egentlig gått i Rakkestadelva v/Bjørnstad, men ettersom det hadde vært oversvømt der noen uker tilbake i tid så valgte vi å flytte stevnet til Glengshølen. Glengshølen hadde jo også levert veldig bra på KM'et til Acerina helga før.

Var tidlig på plass, og så med en gang at vannstanden hadde sunket endel siden forrige helg. Gikk rett ned for å sjekke, og tipper den hadde sunket så mye som 120-130 cm. Ikke bra. Men var fortsatt endel mer vann en det var før regnet kom for noen uker siden da. Så også med en gang at det var vesentlig mindre vaking i sjøen. Så noen enslige vak, men det var stort sett 100 meter fra land.

Jaja, noe fisk må det da bli. Var jo bare 7 dager siden sjøen var full i både laue, mort, brasme + andre arter.

Vi ble kun 15 deltakere idag, men det må vi vel leve med ettersom det er langt ute på høsten og elgjakta har startet. Prøvde å pegge slik at vi skulle få 5 forhåpentlig like pegger i brasmesvingen, og da en seksjon på hver side av den igjen.

Jeg ville helst sitte på en av dem andre seksjonene en brasmesvingen, for håpet på å kunne gå all-in på lauefiske idag. Hadde troa på at jeg kunne klare over 20 kilo med ren laue, og denne helga hadde jeg også mer en nok maggot å loosefeede med. Men etter å ha sett at vannstanden var lav og lite vaking var jeg langt fra sikker på at det ble noe lauefiske i det heletatt da men.

Jeg var avhengig av en seksjonsseier idag for å kunne true Krzy i GP-serien. Han har jo allerede 1+1+1+1+1+2, mens jeg kun har 1+1+1+2+2+4. Så jeg må da vinne både idag og siste GP'n om jeg skal kunne havne likt med han. Og det er kun om han ikke vinner i tillegg.

Jeg trakk peg 6. Brasmesvingen, venstre kant. På min venstre side, men ikke på min seksjon trakk Krzy. Til høyre, og da på min seksjon satt fortløpende Dag E, Tonje, Artur og Odd Henning.

Jeg rigget lauestenger, 7 meter lett og 13 TAP samt 2 stk lettmatch fast som jeg fisket på 21-22 meters avstand og 2 stk slidere på ca 31-32 meter.

Koppet i lite mat på TAP, for redd det skulle bli surt fiske. På lettmatchplassen la jeg i 4-5 håndfulle og på sliderplassen la jeg i 10 håndfulle. Alle ballene var det kun 20% grunnfòr i.

Fiske startet og det var helt dødt på min seksjon. Kay på venstrekanten startet å få noen små på TAP. Kom etterhver noe fisk på høyrekanten hos Finn også. Så at flere og flere borte hos Finn startet å få fisk. Blant annet så det ut til at Fjellis fikk ganske bra. Etterhvert startet også Odd H og plukke litt mort på matchen. Han er jo på min seksjon. Satset på at det kom mer og mer fisk innover, men viktig at dem ikke bruker for lang tid fra Odd H og bort til meg, for da kan det bli vanskelig å ta igjen det jeg ligger bak.

Etter 45 minutter eller noe så fikk jeg min første jeg og. Det var først etter jeg hadde klipset om ene lettmatchstanga for å fiske denne ute på sliderplassen på 31-32 meter. Når det var så trått, og kun ser vak 100 meter uti så regnet jeg med at jeg iallefall ville få fisk først på langplassen, og kaaaanskje dem kunne komme inn på kortmatchplassen etterhvert. Jeg fikk 2 fisk til relativt kjapt. Så startet Dag E også å få. Han fisket fort 10 meter lengre ut en meg.

Krzy fikk ikke fisk før det hadde gått 1 time og 20 minutter, mens dem andre på seksjonen hans allerede hadde fått noen få. Så kom da noe fisk fra den kanten også. Når Krzy først fikk fisk, så startet han å plukke relativt greit. Passerte meg kjapt i antall. Også han, på lik linje med Dag E fisket endel lengre en meg. Tipper Krzy fort var ute på 46-47 meter.

Både Dag E og Krzy dro ifra meg. Dag E fikk store fisker, mens Krzy fikk små.

Jeg burde vel ha fisket lengre ut selv, men med 10 grams fast og kun 13 fot lett matchstang hadde jeg mer en nok med å kaste ut til 31-32 meter. Sliderduppene hadde jeg klart å komme lenger med, men dem er jo ikke akkurat nydelig rigget for trått mortfiske. Jeg håpet at rimelig presis fòring på 31-32 meter skulle gi betaling litt senere i forhold til ikke fullt så presis fòring lengre ut.

Men tiden rant ifra meg. Var kun 30 minutter igjen og jeg hadde kun 7 fisker. Både Dag E og Krzy var over 20 fisker allerede. Odd H satt såpass langt bort at han var vanskelig å ha kontroll på, men han hadde nok over 30 fisker. Artur hadde også startet å plukke greit på matchen etter ca 2 timer.

Siste 20-25 minuttene så startet jeg å plukke litt. Fikk vel 12 fisker på slutten der, så da bagget jeg nesten. Og tror jeg var den som fikk flest fisk siste 20 minuttene. Men mortene var ikke av dem største. Følte jeg var i ferd med å ta igjen Dag E på antall, men rimelig sikker på at han hadde bedre snitt en meg. Spurte hvor mange han hadde, og han endte på 26 fisker. Så 7 flere en meg, og bedre snitt sier seg selv at jeg ikke hadde sjans. Og antagelig så ville Odd H ha ennå mer.

Og slik ble det. Odd H vant min seksjon med 3520 gram. Dag E klarte 2.plassen med 1810 gram. Tett fulgt av Artur på 1800 gram. Mine 19 fisker veide kun 880 gram. Tonje blænket dessverre.

Totalt vant Fjellis med 4040 gram. På Krzy sin seksjon vant Kay fra kanten med 3380 gram. Brodern ble nr 2 der med 2,5 kilo med skimmers tatt på matchen.

Resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.no/2015/09/2015-09-27-resultater-gp-nr8-glengshlen.html

Så da har Krzy allerede vunnet GP-serien i år. Og det var 3je året på rad han vinner GP-serien. Gratulerer.

Ettersom Odd H vant idag, og jeg kun klarte en 4 plass, så fikk jeg ikke strøket noe resultat, så det gjorde at Odd H gikk forbi meg i GP-serien og jeg er da nede på 3.plass før siste stevnet. Så da er det ikke vanskelig å finne motivasjon for GP nr.9. Jeg SKAL tilbake på 2.plassen.

Stillingen i GP-serien etter 8 av 9 stevner: http://gabloggen.blogspot.no/2015/09/2015-09-27-stillingen-i-gp-serien-etter.html

Jeg fòret med 40% leem, 40% markjord og 20% gros gardons. Og hadde kun 5-10 maggot eller pinkies pr fòrball jeg skøyt ut på matchplassen. Spurte hva Dag E brukte, og han sa 50/50 leem og ei litt grov brasmeblanding. Kan være at litt større partikler i fòret var bra, men jeg tror mer at det var dem 10 meter lenger han fisket som gjorde at han slo meg idag.

Sett i ettertid så skulle jeg ha rigget 15 fot stengene mine med 0,16mm sene og 10-12 grams fastmatchdupp. Det skulle jeg vel ha klart å kaste 40-50 meter med. Om ikke så måtte jeg ha rigget den med shockleader og 0,14mm hovedsene. For hadde ikke hatt lyst til å ha noe større dupp en 12 gram på disse mortene. Men det er jo så utrolig lett å være etterpåklok.

Alt å fiske for på GP nr.9 i Aremarksjøen neste helg!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment