mandag 12. oktober 2015

2015-10-11 WL nr.1 - Vikevannet

Og da var allerede Winter League igang. Serien starter her i Vikevannet i Hof. Kun vært her i juli tidligere, så var jo litt spent på hva det kunne gi nå uti oktober. Er jo ganske grunt inne i denne vika. Rundt 1,5 meter. Tok selvsagt ingen sjanser, så tok med meg matchstenger for å kunne fiske lengre ut. Aner ikke om det er noe dypere lengre ut, men normalt er det jo det.

Vi ble 4 stk idag. Jeg, Tonje, Andrzej og Eskild. Hadde vi blitt noen flere, så måtte vi ha satt noen på badestranda. Kay mener at det ikke er i nærheten så bra der, så sånn sett var det vel bra at vi kun ble 4 stk.

Peg 1 satte vi  nærmest sivet og da blir peg 4 ved betongbrygga. Ikke mange meterne å sitte på her, så var vel ikke mere en 5-6 meter mellom hver fisker. Har vært best i midten når jeg har vært her før, men det har som sagt vært i juli. Om jeg kunne valgt så ville jeg vel sitte mest mulig mot høyre, for da kan man jo trekke fisk fra den store sjøen om det ikke er noen fisker inne i vika fra før av.

Startet å trekke, og Tonje trakk 4ern, så trakk Andrzej nr.1. Da var begge kantene borte. Eskildsen trakk peg 2, så da ble det peg 3 på meg.

Rigget opp topp 7 med 4x14 Chianti, og 5 meter toppknytt med en 2 grammer på samme plassen. 4x16 Chianti og en 0,5 grams rund med overdyp på 13 TAP og tilslutt en 10 grams fastmatch på 27-28 meter. Er ikke mere en 1 time riggingstid på WL, så her må man prioritere hva man skal sette opp.

Koppet i 4 baller med 80% leem/markjord og resten gardons på topp 7. Hadde i litt hamp og lyspinkies i ballene. På 13 la jeg i 6 baller, igjen med 80% leem/markjord og resten fond. I disse ballene hadde jeg litt hamp, litt døde lyspinkies og litt casters. Koppet en ball til på toppen av dette med 15 klipte mark. På fastmatchen skjøt jeg ut 10 håndfulle med samme blandinga som jeg brukte på 13 TAP.

Jeg startet på topp 7. Andrzej fikk en mort på 13, så da byttet jeg til 13 også. Men ingenting på mine 2 plasser. Gikk da ut på match, og fikk en 80 grams skimmers her. Etter det fikk jeg mort. Tonje plukket mort på match. Prøvde som vanlig å skyte ut 1 håndfull pr fisk. Hadde ikke mere en 8-10 pinkies, 4-5 caster og noen hampfrø i hver ball, men virket likevel som det ble for mye for dem, så måtte roe ned fòringa.

Tonje dro sakte men sikkert litt ifra meg. Lå ikke mange fiskene forran, men 3-4 stk allerede. Mulig fordi hu som vanlig fòrer mye mindre en meg. Hu hadde ikke leem i fòret. Hu skjøt vel kun ut 4 baller i grunnfòringen, og ca 1 ball i halvtimen etter det.

Jeg prøvde etterhvert et utlegg igjen på 13, men ikke noe der, så da er det ut på matchen igjen. Fikk en og annen mort, men det var vanskelig. Skjøt kun en ball når jeg ikke hadde kjent noe på en par kast, bare for at det skulle skje noe liksom. Prøvde mark på kroken istedet for 1-2 maggot. Fikk en skimmers da. Kunne det være grunnen til at det ble dødt? At det hadde kommet inn skimmers, men neida. Var tilbake på en og annen mort etter denne igjen.

Var en liten stund der jeg tok litt innpå Tonje igjen. Lå bare 6 fisk bak. Men så ble det dårlig hos meg igjen, og hu dro litt fra igjen. Var igjen en halvtime bare nå, og hu lå 12-14 fisker forran meg. Med det bettet jeg hadde på matchen, så ville jeg ikke klare å ta hu igjen med mortfiske. Hadde kontroll på Eskild og Andrzej, så fikk prøve å gamble på å få inn noen skimmers. Så skjøt ut 2 håndfulle baller som tilsammen hadde 15 oppklipte mark i seg.

Fikk en par morter, så ble det dødt. Men så fikk jeg en skimmers. 150 grammer. Ut igjen og kroket en skimmer til. Akkurat idet jeg tok tak i håven så slapp den. Så den idet den klarte å vri seg av kroken. Var en 200 grammers så det ut til. Ut igjen og fikk en mort. Siste kastet, og rakk en 150 grams skimmer til. Da var det kun 10 sekunder igjen, så ingen vits å kaste ut på nytt.

Endte da på 66 mort og 4 skimmers mener jeg det var. Tonje endte på 82 mort og 2 skimmers, så hu ville slå meg.

MÅTTE bare prøve noen kast til nå når jeg følte jeg hadde fått inn skimmers. På dem neste 10 minuttene fikk jeg 2 skimmers til og mistet en 5 sekunder etter jeg hadde kroket den. Så var ikke noe tvil om at skimmersen endelig hadde kommet inn, men dessverre for sent da.

Startet å veie hos Andrzej. Mener å huske han sa han hadde 27 fisker.
2610 gram veide disse.

Eskild veide inn 2010 gram,
Virket som Andrzej var overrasket over at Eskild ikke slo han. Forundret meg litt, for jeg satt med følelsen hele tiden om at Andrzej hadde mere en Eskild. Eskild sleit litt med Rocketduppen sin, samt at noen baller landet litt feil.

66 mort og 4 skimmers. Syns disse småskimmerene i Vikevannet er dritkule. Synd dem kom inn for sent idag. Mine fisker veide 5730 gram.

Ingen kunne stoppe Tonje idag. 6560 gram. Ja, mulig hu satt på beste plassen, for virket som fisken kom trekkende fra den store sjøen, men hu fisket bra. Fòret kontrollert og bra, ikke noe kjærving på matchen. Plukket jevnt og trutt på matchen hele dagen. Hadde hu gjort noen feil kunne jeg fort ha spist opp forspranget hennes, men det skjedde ikke. På det nærmeste, ca midt i konkurransen var jeg bare 6 bak hu, men så dro hu ifra igjen og endte 14 forran meg.

Slik ble dagens resultater:

Jeg liker jo alltid å regne på snittet, så må jo gjøre det idag også. Mine 70 fisker veide 5730, og gir da et snitt på 81,8 gram. Tonje sine 84 veide 6560 gram som gir et snitt på 78 gram. Kan det være skimmerene mine som dro opp snittet littegran? Ikke mye som skilte da.

Hva kunne jeg gjort annerledes? Sett i etterpåklokskapens tegn. Tja, syns jeg fòret rimelig presist i hele dag. Presset på fra start med en ball pr fisk, noe som viste seg å være for mye, men man må jo prøve, så ser ikke på det som noen feil. Var inne 3 ganger å prøvde 13 TAP i 3 minutter. Lå bak Tonje, så måtte jo se om det var noe der. Hadde det vært det, så kunne jeg kjapt ha tatt hu igjen. Så selv om dem ca 10 minuttene kun ga 1 mort, så syns jeg ikke det var feil å prøve. Den ene tingen som jeg antagelig burde prøvd tidligere var mark i fòret. Jeg gjorde jo dette når det var igjen 30 minutter, men da var det kanskje for sent allerede. Jeg burde vel ha lagt i en par baller med mark allerede etter 2 timer eller noe. Men satt jo og var redd for å overfòre dem. Jeg var tidlig ute med å blye duppen HELT ned ettersom jeg så hvor microskopiske nappene var. Hadde jo fra start dem vanlige 1,5 cm med antenne synende over vannet (det røde på duppen). Satt på mere bly slik at kun 2-3mm stakk over vannet. Var helt vindstille og nydelige forhold, så var ikke noe problem å kun se på 2-3mm antenne. Men når jeg ført er inne på dupp, så kunne jeg nok valgt en mere følsom dupp. En med insert antenne.

Jeg brukte denne i størrelse 10 gram:
Sensas Coruche

Kanskje jeg heller skulle gått for noe ala denne:
Sensas Mora. Denne finnes i størrelser fra 3 gram og helt opp til 16 gram.
Det er iallefall noe jeg bør vurdere til neste gang jeg er i samme situasjon. Så da avslutter jeg bloggen her, og går på en nettbutikk å handler meg litt mere dupper. Hehe.

Igjen, grattis til Tonje med dagens seier. Veldig bra fisket!