Totalt antall sidevisninger

tirsdag 20. desember 2016

2016-12-17 VM-uttak nr.1 i mormyskafiske - Sillongen

I år tenkte jeg å få med meg disse 6 stevnene som inngår i myskaserien. Alle 6 er VM-uttak, og dine 4 beste resultater legger grunnlaget for uttaket av det Norske laget som skal representere Norge i VM. Hvor VM i myska skal gå i 2018 er ennå ikke bestemt, men vil komme opp på denne internettsiden etterhvert:
http://www.fips-ed.com/fipsed/images/news/2016/classifiche/Tableau_2016_nov_21_en.pdf

Første uttaket gikk da på Sillongen, og jeg og Tonje var på plass. Første ruta lå på sørsiden av sjøen, og der er jeg noenlunde kjent, så hadde en ok plan på hvor jeg skulle begynne iallefall.



Der jeg startet var det også 2-3 andre, men sånn må det jo bli når vi fisker i ei rute. Her er det andre måter man må klare å få mere fisk en andre. Måten man fòrer på, størrelse på myska, diameter på sena, hva man agner med etc etc.

Satte meg som sagt der jeg ønsket å begynne. La en liten fòrball i hullet når jeg først hadde ristet 1 min etter abbor uten å få noe. Tok da den andre pinnen min og startet å leite etter fisk. Kjente ikke noe i andre hullet heller, så tok bare med pinnen igjen og prøvde et tredje hull, og der var det fisk.

Fikk en par greie abborer på 80-100 gram. Gikk på en bedre fisk, men den datt av halvveis opp. Antar abbor på 2-3 hg. Fikk ennå et par ok abborer til, så mistet jeg ennå en fin en på ca 2-3hg. Hørte det knaket i en abbornakke bak meg. Var Audun som hadde fått opp en slik en som jeg hadde mistet 2 stk av. Abbor på 2-3 hg.

Kom vell opp i ca 10 abborer i dette hullet, så fikk jeg brått en mort. Og 4-5 fulgte kjapt etterpå. Slapp nedi en fòrball på størrelse med en mellomting mellom ei drue og en golfball. Selvsagt gambling, for dette kan like så godt brenne hullet som å få flere til å komme til hullet. Men den som intet våger, intet vinner. Gikk gudskjelov bra, for fortsatte å få mort. Som vanlig særs vanskelige å kroke disse mortene da. Tror jeg kroket 1 av 4-5 napp.

Jeg slapp ned i fòrball på ca hver 10de fisk, og ble faktisk sittende i dette hullet tiden ut i rute 1. På slutten ble det også bedre bett, så da bomkroket jeg ikke så mye. Fikk kroket hvert eller annenhvert napp iallefall. Jonny som hadde fòret et hull på utsiden av meg, hadde også et hull på innsiden av meg der han fikk bra i antall, men dårlig snitt. Når han siste 15 min eller noe gikk til det hullet han hadde på utsiden av meg, så dro han skikkelig bra, og fin størrelse. Han angret etterpå at han ikke gikk i det hullet litt tidligere en han faktisk gjorde.

Hadde omtrent ikke hørt en eneste som hadde borret under disse 2 timene vi fisket i ruta, så antok at alle hadde fått relativt bra. Så vi får se på innveiingen hvor høyt opp jeg kan bli i denne ruta.

Jeg endte på 68 fisk - 10 abbor og 58 mort. Tippet det var opp mot 3 kilo.

Jeg tok meg av innveiingen. Hadde tatt med 10kg super samson med 10 grams inndeling, samt tripoden min. Ble til at jeg veide inn alle i køen før jeg kunne veie inn selv. Steinar Olsen ledet med 2590, forran Kronvald på 2390, Hoftvedt på 2350 og Odd Henning på 2330. Det var dem som kom over 2 kilo i denne ruta. Jeg fikk tømt min fisk fra sekken opp i posen og på vekta med det. Var dessverre ikke 3 kilo som jeg hadde håpet på, men 2790 gram. Og det var da nok til ruteseier. Da ble gudskjelov ikke dem 2 pene abborene jeg mistet kostbare for meg.

Resultater for rute 1:



Men i en myskakonkurranse så holder det særdeles lite å gjøre det bra i ei rute. Kampen er jo bare halvspilt. man kan vinne så mye man bare vil i rute 1, men fisker man dårlig i rute 2 så faller man veldig fort nedover på listene.

Rute 2 lå på nordsiden av vannet, og jeg har aldri fisket på denne siden av sjøen. Hadde pratet med noen som har fisket her før, og lagt en plan på hvordan jeg skulle gå frem. Fikk ikke noe i hull nr.1, 2, 3 eller 4. Men i 5te hullet fikk jeg en abbor. Så ikke ut som det var så mange som fikk mye. Borret meg vestover i ruta mot der det var mest folk. Kom forbi Hassve, og han kroket noe stort. Tippet det fort kunne være ørret, for hadde kommet opp iallefall 2 stk 6-8 hg ørreter i forrige ruta. Men etter å ha drillet den forsiktig en godt stund, så fikk han opp en abbor på 8-9 hg. Kongebonus.

Jeg jobbet meg videre bortover. Så at Ottosen fikk en mort, så lagde et hull 5-6 meter fra han. Fikk 2-3 abborer i det hullet, og så kom det en mort. Men dessverre bare 1. La i en fòrball i dette hullet, og brukte den andre pinnen min til å leite videre mens dette hullet ladet seg opp.

Så også at Audun hadde fått greit med abbor der han satt 10-15 meter bortenfor Kenneth igjen. lagde et hull 6-7 meter på utsiden av han. Og her var det abbor. Var ikke fullt øs, men klarte vel å lure opp ca 20 abbor her. Snittet ble dessverre dårligere jo flere jeg fikk da.

Ingen mort i dette hullet, så tok bare med meg denne pinnen videre vestover. Et par hull etterpå så kroket jeg en bedre fisk. Drillet den forsiktig, og fikk tilslutt opp en abbor på ca 500 gram. Deilig. Var ikke noe mere i dette hullet.

Borret videre vestover. Fikk en par små abborer ved siden av Kay. Borret videre og kom bort til Borthen. Han satt å dro mort. Mest småmort, men også en og annen bedre fisk. Jeg fikk ikke noe der, og ettersom han har fòret hele tiden, så klarer jeg nok ikke fòre fiskene vekk fra han. Så ettersom det kun var igjen ca 10 min, så løp jeg heller tilbake til det hullet jeg hadde fòret ved siden av Otto. Men var dessverre kun 1 liten mort der. Siste minuttene prøvde jeg i det hullet jeg hadde så mange abborer i, men var ingen flere der.

Endte på 30 fisk i rute 2 - 26 abbor og 4 mort.

Viste seg at dem hadde fått mere en jeg trodde borte i klynga. Thomas hadde bare gått frem og tilbake i 2 fòrede hull og fått fisk i 2 timer. Han vant ruta med 3580 gram. Odd H hadde truffet skikkelig siste halvtimen. Fått igang morten 2 meter over bunn, og det var pene morter også. Han ble nr.2 i denne ruta med 3 kilo blank. Fjellis hadde avsluttet sammen med Odd H, og hatt like bra fiske. Så han ble nr.3 i denne ruta med 2670 gram

Jeg selv veide inn 1830 og ble nr.7 i denne ruta.

Resultater i rute 2.


1+7 på meg da. Odd H hadde vel 5 i forrige ruta, og nr.2 i denne, så han kom vel til å vinne dagens uttak. Men såvidt jeg kunne forstå, så måtte jeg bli nr.2 på 8 poeng. Om andre skulle få 8 poeng så ville jeg jo gå forran på 1'ern min. Og visste at Thomas ikke kunne ta meg med sin 1'er, for han ble "bare" nr 11,5 i forrige ruta.

Dagens resultater:

Så Odd H vant, jeg nr.2, Borthen 3, Ødegård 4, Fjellis 5 og Cato 6. Alle oss 6 har da med et brukbart resultat videre i myskaserien. Her blir det nok kjemping om VM-plassene helt til den 6te og siste konkurransen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment