Totalt antall sidevisninger

lørdag 12. desember 2015

2015-12-12 Kule på Elgsjøen

Ingen konkurranser i helga ettersom det måtte kanselleres på Rangsjön grunnet dårlig is. Så da dro jeg, Christer og Tonje igang kule på Elgsjøen idag. Ikke all verdens med parkering der, så vi valgte å sette et tak på 30 deltakere med påmelding på Facebook.

Det var 22 påmeldte kvelden føre, men 2 mann dukket ikke opp. 20 er jo et greit tall på ei kule.

Vi gikk utover på isen kl 9.45 og skulle fiske fra kl 10 til 14. Jeg startet på sjøens antatt beste plass, og mange hadde tatt det samme valget. Både Hønsen og Klava fikk fisk nesten med en gang, mens de fleste andre måtte borre litt før man fant noe.

Jeg fikk ikke fisk før jeg hadde borret en ca 10 hull. Satt litt nærmere sivet en normalt da, og fikk 5 fisker på tafs i det hullet. Ikke noe på myska etterpå. Og heller ingenting rundt.

Prøvde i ei vik som Jim fik bra engang vi var her, men alt jeg fikk der var en 6-7 stk 15grammere. Ikke akkurat den størrelsen på fisken man ønsker seg på Elgsjøen, så da var det å jage på videre. Kom meg etterhvert til innsiden av en annen kjent plass på sjøen. Var folk som hadde vært her tidligere idag, men forlatt stedet. Så at Remi satt igjen på andre siden av det oppborrede området.
Når jeg kom på 10 meter fra det oppborrede området så gikk det på en fisk på tafsen. Fikk kjapt en 5-6 til. Var en hektos som datt av i hullet, og ville ikke at hullet skulle brennes av det, så stakk hånda ned i vannet og fikk tak i den.

Ble litt kald på hånda av dette. Tenkte å skifte til en tørr vått så snart hullet døde ut. Men fikk ennå noen til på tafs. Så byttet jeg til myska. og da ble det ennå litt bedre fiske. Begynte å bli dritkaldt på venstrehånda, og nesten like ille på høyrehånda. Kjente ikke myskaen mellom fingrene når jeg agnet. Og hjalp ikke på at fjærmyggen på en måte var vassen. Dem satt såpass dårlig på kroken at jeg stort sett måtte agne etter hver fisk.

Testet med maggot på kroken også, men det var ikke på langt nær like bra. Christer hadde fått ferten av at jeg og Remi satt stille, så han kom løpende. Så han fikk et brukbart hull inne på den oppborrede rosa. 10 kjappe på tafsen iallefall. Han kom bortom å spurte om antall etter det hullet var ferdig. Jeg hadde da ca 70 fisker og han hadde noen-å-femti. Jeg hadde da altså fått rundt 55 fisker i dette hullet.

Christer borret seg et hull 15 meter bak meg og ble sittende veldig stille med ryggen til. Jan Morten hadde også kommet nå, og han traff rett i et bra hull 15 meter forran meg. Han fisket tafs, og fikk vel opp mot 50 fisker i det hullet.

Hullet mitt ble etterhvert dødt. Borret 5 meter bortenfor, og da var fisken igang igjen. Ble sittende i dette hullet ut dagen. Endte på 134 fisker. Så i dem siste 2 hullene fikk jeg vel da opp mot 120 fisker. Bra, men burde fått mere. Var så kald på fingrene at jeg knapt klarte å agne. Det sinket meg mye.

Viste seg at Christer hadde fått dritbra i det hullet bak meg da han satt med ryggen til. Han tippet han hadde fått 5 kilo på 15 minutter. Skummel mann ass. Og han frøys vel ikke like mye på fingrene som meg, så da fikk han utnyttet hullet bedre. Han gikk da fra rett over 50 til rundt 145, mens jeg gikk fra 70 til 134 i den perioden etter Christer kom.

Viste seg at jeg og Christer ble 1 og 2 på det idag. Så fylte vi likegodt opp med Acerinafiskere videre nedover. Tonje ble nr.3 etter en bra sluttspurt en annen plass på sjøen. Jan Morten hadde en veldig sluttspurt med den 50-hullet bortenfor meg, og Klava ble nr.5. God dag for klubben.

Slik gikk det idag:


SuperFossen vant dagens kule med 9,8 kilo
I morgen er det kule på Skrukkeli. Har rigget klar 7 stikker til i morgen. Gleder meg. Jeg, Christer og Tonje som arrangerer den også. Sees i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment