søndag 13. desember 2015

2015-12-13 31-mannskule på Skrukkelisjøen

Da var dagens kule på Skrukkelisjøen unnagjort. 31 deltakere møtte til start. Artig. Jeg gikk til en ny plass for min del idag. Nærmeste mann til meg var Lennart, men han satt på andre siden av der jeg satt. Jeg gikk bom i starten. Prøvde forskjellige dyp, men ingenting. Så at Lennart ble sittende der han startet, så han hadde tydeligvis gått rett i noe fisk.

Det gikk vel fort 12-15 hull og 25 minutter før jeg fikk min første fisk. Med der var det gudskjelov ei rose med fisk og ikke bare et enkelthull. Jeg hadde som målsetting for dagen å få 1 fisk i minuttet, og da altså 240 fisker på 4-timeren. Lå jo nå langt bak det, men når klokka var 10.59 så var jeg oppe i 50 fisk. Grei opphenting siste 35 minutter. Grunnen til at jeg husker at klokka var 10.59 var at akkurat da gikk det på en storfisk.

Startet å drille den, og den dro ikke på langtur slik gjeddene bruker å gjøre. Gikk mere som en diger abbor. Tunge dunk. Jeg drillet og drillet. Nærmet seg 10 minutter og da så jeg en skygge under hullet for første gang. Var brunaktig, og ikke svart. lang var den og, så dessverre ikke abbor. Vurderte å nappe av sena for å ikke kaste bort mere tid, men hadde sittet i 10 min nå, så tippet jeg ville ha den oppe i hullet kjapt nå. Den kom opp til hullet en gang til, og da fikk jeg se at det faktisk ikke var ei gjedde, men en ganske stor ørret. Den var sliten nå, men fikk ikke hode opp i hullet. Fikk tak i kleppen og tok den forsiktig i haka. Da kom den skliende opp og jeg fikk den på isen.

Tok et kjapt bilde mens den lå på isen. Og Jan Espelid som satt 100 meter lengre borte kom løpende for å ta et bilde for meg. Takker for det Jan.

Dyttet den ned i et hull litt lengre ut. Flott fisk som fortjener å fortsette å spise småabbor i denne sjøen.

Sena min var garantert slitt etter å ha drillet mot iskanten i 12-13 minutter, så kuttet av en 5-6 meter og knøyt på pilken igjen. Hentet frem en ny tafs, og da var jeg klar igjen. Klokka var nå blitt 11.20. Kjipt å tape 20 minutter på en fisk som ikke teller, men er jo ikke hver dag man får en ørret på over 1,5kg på isfiske. Det som var nesten kjipere var at det var steindødt i hullet nå. Og fikk ikke noe i dem 5 neste hullene heller. Og Fjellis hadde kommet for å se på ørreten, og gjorde seg et hull 20 meter fra meg. Og i det hullet satt han 1 time å dro på myskaen. Må da hatt 2-2,5 kilo i det hullet.

Jeg startet å få litt fisk igjen, men ikke samme draget som før ørreten kom. Plukket litt her og der. Stort sett bare 2-5 i hullene. Melket litt med myska i dem beste hulla, men var litt dypt, så gikk litt sakte syns jeg. Om man får slike hull som Fjellis hadde så er det jo selvsagt greit å myske. Men i dem dårlige hullene så knabbet bare fisken fjærmyggen, og man måtte kanskje agne en par ganger før man fikk en.

Tom Erling kom nedover også nå. Var tydelig dårlig i det området han kom fra. Kan det være bra nok fiske her jeg sitter nå da? Plukket jo litt, men trodde jeg ikke ville klare mere en 170-180 fisk max. Det er jo 60-70 fisk under det jeg hadde som target før jeg gikk utpå.

Lennart kom løpende fordi han frøys på fingera. Jeg hadde 103 fisker da, og han rapporterte om 65 fisker. Han også syns det var trøgt idag.

Så Lennart ble der han dreiv. Espelid, Fjellis og Tom Erling ble i det området jeg dreiv, noe som tyder på at dette var det beste stedet dem hadde vært på idag. Så da ble det til at jeg malte på i samme område ut dagen jeg også. Selv om jeg syns det var litt for dårlig.

Endte på 153 fisker. Hadde jo 50 fisk etter 1 time, så en halvtime + borte med ørret med etterfølgende bom bom bom. Så siste 2 timer og 30 minutter fikk jeg 103 fisker. Ikke bra.

Hørtes ut som jeg hadde hakket mere en Tom Erling og han er jo ingen smågutt. Hadde også mere en Fjellis også, men det skal sies at han fikk en kilosabbor som han syns var så pen at han satte den levende tilbake igjen. Nobelt gjort. Var jo tross alt bare ei kule idag. Med den abboren + den monsterhullet han hadde etter ørreten min så hadde han slått meg. Jeg hadde også mere en Lennart. Så var jo da best i mitt område.

På turen innover slo jeg av en prat med Andreas, og han hadde 176 tror jeg det var. Og han sa at Magne hadde mere en han igjen Antagelig 6 kilo. Så da visste jeg at det ikke ble helt i toppen på meg idag. Var jo den følelsen jeg selv satt med når det ble såpass dårlig etter ørreten.

Christer trodde at Magne skulle slå han, i parløp, men viste seg at Christer hadde mere en han. 6840 hadde Christer. 230 fisk tror jeg. Og det var nok til å vinne dagens kule. Nr.2 ble Remi med 6320 og Magne ble 3 med 5,9 kilo.

Jeg havnet på 8.plass med 4130 gram. Det gir et snitt på  26,99 gram. Lavt til å være Skrukkeli.