Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. desember 2015

2015-12-19 Myskastevne på Tørråssjøen

Var ingen vanlige isfiskestevner idag, men det var et myskastevne oppe i Våler, så da dro jeg og Tonje på den. Dette er det første av 6 stk myskastevner i årets myskaserie. Dem 4 beste resultatene man oppnår i denne serien på 6 stevner teller som uttak til landslaget i myskafiske. Terminlista for myskaserien finner dere her: http://gabloggen.blogspot.no/p/myskastevner.html

Hadde fått bestilt meg 2dl levende jokers av Thomas. Skal jeg først være med på myskastevner, så vil jeg gjøre det ordentlig. Ender jo ofte opp med å bare jage etter abbor inne i ruta, men det må da være mere effektive måter å fiske i disse rutene.

Ble sagt at man kan forvente brasme, mort og selvsagt også abbor.

Det møtte 20 stk til start. Er vel et relativt vanlig oppmøte for myskastevne å være. Vi får se hvilken retning myskafiske tar i Norge. Vil det etterhvert bli mere populært? Ser ikke bort ifra det, iallefall ikke om folk har ambisjoner om å bli verdensmester i sin idrett. Vi har kun en verdensmester individuelt i isfiske i Norge, og det er min bror, Tommy Strengelsrud. Han vant tilbake i 1997 i Tuurku, Finland. Oversikten finnes her: http://www.fips-ed.com/fipsed/index.php/en/record-list (åpne fanen "Ice Fishing").

Jeg stilte meg til ved det ene hjørnet nærmest land. Så at Benterud også holdt seg til langsiden av boksen nærmest land, og han er vel den som er mest kjent på denne sjøen. Fjellis, Ruth og Ole G sto også i nærheten av det hjørnet, men ingen av dem krevde å få hjørnet, så da trengte man ikke ta loddtrekning.

Borret et hull etter starten og fòret i dette. Borret ett til og fòret bittelitt i det også, så satt jeg meg til å fisket i første hullet. Ikke noe. andre hullet. Fikk vel en 7 grammer. Borret litt rundt i det området. Fikk noen få og små her og der. Om jeg slapp ned en liten klype jokers etter å ha fått 2-3 små, så ble det dødt i et par minutter før man kunne få et par igjen. Syns altså ikke at fòringen av jokers hjalp på, var vel heller motsatt.

Var snakk om at folk hadde kroket brasme. Tonje først, men var antagelig ei gjedde som tilslutt dro av sena. Så Fjellis. Han fikk opp gjedda etter å ha drilla den en stund. Gjedde på 1,5 kilo på 0,08mm sene er småpent. Og etter det igjen, så fikk Benterud ei gjedde.

Jeg surra rundt frem og tilbake nede i den delen av ruta jeg startet helt til det var igjen 20 minutter. Hadde kun 22 fisker da. Gjorde et hull nesten ut mot midten av ruta. Bang, 20 småabbor i det hullet. Borret 3 meter unna og rakk 8 til der, så var det slutt. Faen, skulle jo ha gått lengre ut mye tidligere. Jeg endte da på 50 fisker, men forsto at det ikke ville føre noen steder med tanke på hvor bra det var her ute.

Cato vant første ruta med 1830 gram, Odd Henning nr.2 med 1770 og nr.3 ble Espen Kronvald 1700. Jeg selv havnet nede på 15.plass med mine 650 gram. Snitt på 13 gram.

Time pause med litt mat etc så var man klar for rute 2.
Annen taktikk nå. Blir tilbake til å jage abbor i ruta, men først fòre hardt i et hull for å kanskje få inn brasme der i løpet av dem 2 timene.

Så fòret da hard i første og jaget på etter abbor. Gikk vel 7 hull før jeg fikk min første abbor. Fikk litt fisk i det området. Fjellis fisket også i dette området, og han fikk hakket mere en meg. Ut fra praten i ruta så hørtes det ut som vi satt greit til og ikke trengte å bytte område.

Hadde 50 fisker når det gjensto 6 minutter. Gikk da til hullet jeg hadde fòret hardt i starten. var dessverre ikke kommet noe brasme, men fikk iallefall 4 abborer der, og det var vel mine 4 største abborer idag. Ikke noen svin dette heller, men dem var nok fort opp mot 30-40 gram iallefall. Og det er jo klart større en snittet på 13 gram. Så da avsluttet jeg på 54 fisker. Visste at Fjellis hadde mere en meg. Tror han hadde 74 fisker. Og Tonje hadde fått ennå flere med sine 79 fisker.

Viste seg at Fjellis hadde større snitt en Tonje og vant rute 2 med sine 1350 gram. Tonje ble nr.2 i denne ruta med 1320 gram, og Cato ble nr.3 med 1270 gram. Mine 54 abborer veide 840 gram, og hadde da et snitt på 15,5 gram. Til sammenligning hadde Fjellis et snitt på 18,2 gram.

Totalt for dagen gikk det som vist nedenfor:


Neste stevne i myskacupen er den 16.januar på Jarenvannet. Der kan det forventes både mere og større fisker. Se resultater fra fjorårets myskastevne her:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment