Totalt antall sidevisninger

mandag 2. oktober 2017

2017-09-17 Lag NM - Rakkestadelva, NORTRAPP

I dagene inn mot 2-dagers lag-NM i Rakkestadelva ved NORTRAPP viste det seg at det kun så ut til å møte 2, kanskje 3 stk tremannslag. Det er jo rimelig kritisk. Ble diskutert litt frem og tilbake og valget falt på å ikke bry seg så mye om hva som står i regelboka, men heller gjøre om lag-NM til en 1-dags 2-mannslag. Som sagt, så gjort, og da møtte det 6 stk 2-mannslag.

Så da pegget jeg 2 stk 6-mannsseksjoner. 5 stk mellom kjærra på strekka + en alene oppstrøms øverste kjærret, samt 6 stk på den nedre strekka. Vi kunne velge hvilken av seksjonen vi ville sitte på. Jeg og Tonje var på lag, og Tonje ville gjerne på nedstrømsseksjonen, mens jeg gjerne ville mellom kjærra, så da ble det slik.

Jeg havnet på peg 8, som vil si lengst til høyre mellom kjærra. Skal være en bra peg, så fornøyd med det. Rigget opp feeder, lang TAP, kort TAP og lauestenger.

Startet å fiske lang TAP, og var en og annen flire, mort og abbor der. Pent snitt også, så bygger litt vekt. Etter ca 2 timer lå jeg på rett under 30 fisker og følte jeg hadde kontroll på seksjonen. Visste ikke helt hva Fjellis hadde som satt oppstrøms kjærret, men ryktene gikk på ei brasme. Men etter halvtid så knakk stanga mi.


Ikke noe feil på 6022'en, men jeg fisker ekstremt mye, så dette skjedde rett og slett fordi den er utslitt. Har sett det siste året nå, at hver gang jeg pakker sammen stanga, så får jeg myyyye karbonstøv på hendene hver gang jeg tar i der hanndelene går inn i hunndelene. 

Hva gjør jeg nå da? Koppet i 5 baller på 11,5 meter og håpet å klare å dra stimen jeg hadde 1,5 meter lenger inn. Lot plassen hvile og testet litt feeder og lauefiske sålenge. Ikke noe brasme på feeder, men fikk et par mort/flire. Inn å teste laue da. 81 fisk på 15 minutter, så ok drag, men som alltid i Rakkestadelva så snitter laua på 6-7 gram, så bygger ikke mye vekt.

Testet 11,5 nå, og fikk faktisk ei flire med en gang, men kun den. Koppet i et par baller til og fisket litt laue igjen. Ut igjen på 11,5 og fikk en til med en gang, men kun den ene denne gangen også. Da gikk jeg for laua resten av dagen.

Endte på 244 lauer og 32 flire/mort/abbor tror jeg det var. Tippet på ca 5 kilo. Hadde fortsatt kontroll på dem 4 andre jeg så, men visste ikke hva Fjellis hadde.

5900 gram

Mellom kjærrene var Andrzej nærmest meg med sine 4220 gram. Ikke sett han hadde fått så mye. Tror han hadde sneket dem inn på kort TAP. Så han fikk en liten skimmer på lang TAP da det gjensto 30 minutter, men kun noe småflire etter den, så han gikk inn på kort TAP igjen.

Fjellis hadde fått 4 brasmer til, så hadde 5 stk. Og han hadde satt opp TAP midtveis i konkurransen, og startet å få litt mort/flire på den med en gang. Men bra for meg så var ikke brasme av dem største, så fangsten hans veide 5060 gram, og da vant jeg min seksjon.

På nedstrømsseksjonen hadde det vært skikkelig brasmebonanza. I gamledager var det alltid best mellom kjærrene, men tydeligvis ikke nå lenger. Eskild på nedstrøms kant hadde startet med 2-3 brasmer, men klarte ikke å holde dem, og på neste plass satt brodern. Han fikk brasme fra ca 30 min ut i konkurransen og fikk litt hele dagen. Endte på 54 brasmer. Men også han hadde sluppet forbi seg mange, for en etter en oppover på seksjonen startet å få brasme. Dag Even hadde vel over 30 brasmer, Odd H 15 brasmer, men sleit med noe snags og Tonje ovenfor der hadde 27 brasmer. Synd at Tonje som var på laget mitt satt såpass langt oppstrøms for hu måtte vente over 1 time før hu fikk den første. Men godt gjort av hu å ta Odd H nedstrøms seg.

Brodern vant da den seksjonen på 38.480, fulgt av Dag E på 24.200, så Tonje med 17.340, Odd H med 13.280 og tilslutt Ole som satt oppstrøms kant, og fikk dessverre ikke noe brasme og endte på 920 gram.

Tommy var på lag med Fjellis og dem endte da på 1+2 og ble Norgesmestere i lag. Jeg og Tonje hadde 1+3 og fikk sølv, mens Dag E og Finn E fikk bronsen med 2+4.


Fullstendige resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2017/09/2017-09-17-resultater-lag-nm.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment