Totalt antall sidevisninger

lørdag 14. oktober 2017

2017-10-14 KM Mysenelva, Neset

Da var det KM. Litt mye vann i Mysenelva, men vi kjører som planlagt. Møtte 4 stk. Jeg, Tonje, Eskild og Philip.

Jeg pegget da som følger:

Vil jo da helst trekke peg 2 nedstrøms kant selvsagt. Pri 2 peg 5, oppstrøms kant, så peg 3 og tilslutt peg 4. Tonje startet å trekke og hu fikk peg 4. Philip sin tur og han dro nedstrøms kanten, så Eskild, og da forsvant oppstrøms kanten, så da ble det peg 3 på meg.

Rigget 11 TAP litt nedstrøms meg. Eneste plassen jeg fant i djuprenna som jeg kunne drifte nesten 1 meter uten å kjekke i bunn. Satt opp en 2,5 grams til å drifte, men tror ikke det blir mye til drift, for elva er litt for rask. Satte videre opp en 8 gram flat for å holde rolig, en 0,5 grams chianti som få kaste på lauevak og tilslutt en 2,5 meter lauestang om det mot formodning skulle bli noe som lignet på lauefiske.

Starter å fiske 2,5 lauestang men ser raskt at dette ikke vil gi noe. Bytter til chianti, for ser ett vak 5-6 meter nedstrøms. Får ei 15 grams laue der, men ikke noe mere. Særs lite vak å se som jeg kan kaste på. Prøver flatduppen, men gir ingenting. Tonje får noe lauer rett forran bena. Philip får også noen lauer i ei bakevje forran bena. Jeg har ingen bakevjer forran meg, så må på 13 meter på andre siden nedstrøms. Kroker et par lauer men mister dem på vei over. Så små at dem ikke klarer å dra ut noe størrelse 2 Preston slip. Får tilslutt ei laue der, men så mister jeg en til.

Ser at Eskild får en hektosmort på topp 6 TAP og flatdupp. Prøver flat selv, men fortsatt ikke noe. Philip så også at Eskild fikk og han også går på flatdupp, og han får kjapt en pen mort. Og et par til i rask rekkefølge. Da er det bare å glemme disse microlauene jeg har på andre siden.

Eskild kroker ei brasme på flatdupp. Skal til å håve den, så detter den av rett forran håven. Hørte klart å tydelig at han mistet den. Lov til å banne når man mister en slik fisk på en dag som dette. Philip får ennå et par morter. Jeg og får min første mort nå. Men dessverre en liten tass på 20 gram. Går vel 20 minutter til, så får jeg en til, og denne nærmer seg hektoen. Philip får ennå et par morter til og han seiler ifra. Er vel bare ca 1 time igjen og enten må jeg få skikkelig mortedrag, men aller helst ei brasme.

Ikke lenge etterpå kroker jeg noe stort som drar litt nedstrøms, men faller av etter bare 5-6 sekunder. Møøøk. Var nok brasme. Surt ass. Kopper i ny ball. får en mort til etterhvert. Blitt dødt hos Philip nå, og jeg fikk et ar raske. Men blir dødt hos meg også nå. Kun 10 minutter igjen og jeg må ha brasme for å ha sjans nå, så setter på en hel dendrabena. 2 minutter igjen og kroker en fisk, grei mort, men faller av. Tar inn å sjekker og joda marken hadde doblet seg. Er noe dritt at marken driver slik ass. Ut igjen men skjer ikke noe mere for min del.

Når det var igjen 30 sekunder kroker Eskild ei ny brasme. Har den i overfalta og jeg roper at han har 20 sekunder på seg. Brasma kjemper imot og Eskild drar det han kan. 3, 2, 1 brasma faller av, 0. Konkurransen er over.

Jeg endte da på 2 lauer, 1 hork, 2 småmort og 4 ok mort.

Starte å veie hos Eskild. Eller rettere sagt så skulle vi til å veie hos han, men han skulle bare bære opp seatboxen sin. Sklei i gjørma og ble baktung. Han og seatboxen havnet i elva. Og Mysenelva er som kjent brådyp, så begge 2 var godt under vann. Jeg fikk løpt ned og fikk tak i ene benet på seatboxen mens Eskild fikk krabbet seg opp på land. Årets siste bad antar jeg :-P

Fikk veide fisken hans etterhvert også, og dem veide 360 gram. Tonje hadde fått 20 lauer forran bena. Hadde ikke flatdupp, og da blir det vanskelig å få noe mort i ei flomstor Mysenelv. Dem 20 lauene veide 150 gram. Mine fisker vise seg å veie 480 gram.


Ingen kunne gjøre noe med Philip fra nedstrøms kanten. Han vant suveren med sine 1840 gram.


Gratulerer igjen Philip:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment