Totalt antall sidevisninger

torsdag 19. oktober 2017

2017-10-19 Treningsøkt i Øra-kanalen

Følte jeg hadde noe uoppgjort etter forrige tur i Øra, så måtte en tur igjen dit idag. Sist gang rigget jeg kun 13 m TAP, og alle eggene i en kurv er sjelden det smarteste. Da jeg ble invadert av småsei så hadde jeg ikke noe annet sted å gå, og småsei på 13 er ikke den raskeste måten å bygge vekt. Er like dypt på topp 5 som 13, så skal nok gå an å få dem inn der.

Var ca 30 cm lavere vannstand en sist jeg var her. Sist startet jeg vel på flo, og avsluttet på fjæra. Idag starter jeg på fjære og fisker meg mot flo.

Så idag rigget jeg 13 TAP og feeder fra start. Fisket 13 fra start, og tenkte å bytte til feeder om det ble dødt, eller at jeg ble plaget av småsei. Fikk raskt første fisk idag også, og det var en småsei. Men fisk nr.2, 3 og 4 var sik. 2 av dem småtasser på rundt 50 gram, men den siste av dem var da opp mot 3 hg.

Ble vel fiskende på 13 TAP i litt over 1 time, men da hadde jeg ikke kjent noe på 10 minutter, så på tide å prøve feeder. Var noe smånapp allerede på første kaste og det var jo positivt. Fikk etterhvert lurt opp 2-3 småsik her også, men gikk tilbake til 13.

Fikk noen få små til, blant annet en slik en. Tipper det er ei skrubbe:

Fikk et par småsei igjen, så småsik, og ennå noen småskrubber. Testet feeder igjen, og ført en liten sik, så en godkjent sik på ca 3 hg, men så kom det horder med småsei. Vannet steg litt, så var vel tiden for at det var såpass mye salt i vannet at disse har kommet inn.

Gikk da inn på 13, men på 5 fisk var det 4 småsei og en microsik. Klokka nærmet seg 17, så måtte snart gi meg også. Tidlig mørkt på denne årstiden. Men ville teste om jeg kunne få småseien inn på topp 5.

Satt på miniextention på topp 5 og kastet 5 håndfulle med fòr. Tok inn, på med loddesøkke og loddet dypet. Identisk dyp med 13 TAP, så da var det bare å teste. Var småsei der med en gang ja. Og på topp 5 går det jo ganske så kjapt. Minnet litt om gobi-fisket jeg dreiv med i VM i Belgia.

Var faktisk en og annen "bedre" sei også idag. Nærmet seg 100 gram iallefall, dem største. Tok vel ca 40 sei på rundt 20 minutter, og det var jo nesten litt artig. Men på tide å gi seg å dra hjem.

Følte jeg fisket endel bedre idag en sist. Rullere på 13 TAP og feeder for å få flest mulig sik, og så fort seien dukker opp, så gå inn på kort å kjøre tempo på dem. Begge gangene har det gått 3 timer + før det har kommet inn horder med sei. Vet ikke om det er vannstanden/saltinnholdet i vannet som avgjør dette, eller om det tar 3 timer å fòre dem inn uansett vannstand/saltinnhold. Finner vel ut av det om jeg gjør noen turer til hit.

Dagens tidevann så slik ut:


Dagens fangst ble 15 sik, 4 skrubber?, 1 microtorsk og ca 45 småsei.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment