onsdag 11. oktober 2017

2017-10-08 GP nr.9 - Aremarksjøen, Strømsfoss

Da var allerede siste GP-stevne her. Aremarksjøen ved Strømsfoss. Hadde pratet med kommunen i forkant, så bommen var åpnet for oss slik at vi kunne kjøre helt ned på strekka. Gjør ting så mye enklere, så tusen takk til Aremark kommune for denne tjenesten.

Aremarksjøen har vært snill med meg siden vi startet å kjøre GP'er her 31.aug 2014. Første året satt jeg på strekka på oversiden av demningen og vant min seksjon på 10.180 gram. KM'et vi hadde her 12.okt 2014 satt jeg på peggen oppstrøms for gresset i hovedkanalen og ble klubbmester med 10.980 gram. GP'n 4.okt 2015 satt jeg nest nederst på gresset i hovedkanalen og vant min seksjon med 11.400 gram, og tilslutt GP'n 2.okt 2016 så satt jeg nest øverst på gresset i hovedkanalen og vant min seksjon igjen. Denne gangen med 6.880 gram.

Vi ble 9 stk idag. Har kun 8 pegger i Slusekanalen, mens vi har 10 pegger i hovedkanalen. Reglene sier at om vi kun er 9 stk, så MÅ vi ha alle 9 på en seksjon. Men er ikke noe i veien for å f.eks ha 5 stk på gresset i hovedkanalen og 4 stk på brygga i Slusekanalen, men jeg tipper jo da at en av dem på gresset kommer til å vinne. Alternativet er å sette alle 9 i hovedkanalen. Ingen som var veldig for det ene eller det andre, så da satte vi 9 stk i hovedkanalen.

I 2014 vant brodern stevnet totalt fra det som idag var peg 9, lengst oppstrøms. Men det var i slutten av august. Litt grunnere der oppe, så jeg personlig hadde mere troa på at noen av dem som sitter nede på gresset, der det er topp 4/5 dypt, skulle vinne, og jeg ville jo da selvsagt helst sitte der nede selv også.

På tide å trekke, og jeg trakk peg 6, og det er den peggen som ligger lengst oppstrøms på gresset. Ville vel helst hatt peg 2, 3 eller 4, men 6ern er da iallefall på gresset, så får vel være fornøyd med det. Brodern skulle trekke, og i fjor trodde han peg 6 var nedstrøms kant i hovedkanalen, for var jo kun 5 pegger i slusekanalen, så da trakk han jo peg 6. Men han hadde glemt at Acerina ikke har peg 1, så peg 2 til 6 var i slusekanalen, så han havnet utenfor brygga i Slusekanalen og det har ikke vært noen bra plasser så langt. I år hadde han forsikret seg om at peg 2 var nedstrøms kant i hovedkanalen, og da trakk han jo selvsagt peg 2. Den gubben ass. Fatter ikke at det er mulig. Men det skal sies da, at det aldri har blitt vunnet fra den peggen. Bør jo være bra med nedstrøms kant i ei elv, men ettersom den ikke har vunnet ennå, på iallefall 5 forsøk, så er det ikke sikkert den er så rå, evt bare at det har sittet "feil" folk der på feil dager. Vi får se hvordan det går idag.

Så på gresset satt brodern nedstrøms kant, så Finn E, Fjellis, Terje Bøen og meg selv. Dem lenger opp i elva har jeg jo ikke sjans til å se, så må fokusere på å bli best på gresset, så får det gå som det går. Rigget opp 2 stk topp 4 til å fiske på TAP 5 plassen. En med 2 grams og en med 3 grams. Satte også opp en toppknytt til samme plassen med en 2 grams, og en bagger på samme plassen med 5 grams. Videre satte jeg opp en 3 meter og en 4 meter lauestang og tilslutt en 13 m med 12 grams flatdupp til brasme evt stor abbor.

Koppet i 5 baller med litt pinkies i på TAP 5, og 5 baller til med rent leem med klipt mark og casters i på 13 meter. Og som vanlig kastet jeg små fòrballer med lauefòr til kortstengene.

Startet å fiske, og det var dødt. Fjellis fikk ganske raskt fisk fra peg 4. Jeg satt så lavt ned mot vannet at jeg ikke så brodern og Finn, men dem også fikk visst en og annen. Terje fikk en og annen mort på feeder på andre siden. Fikk etterhvert 3 mort jeg og, så ble det dødt igjen. Fjellis fortsatte å dra. Fikk etterhvert 3 til, men så dødt igjen. Terje sa at det gikk på ei gjedde på abboren han veivet inn på feedern. kan det være den som skremmer fisken forran meg?

Etter 1,5-2 timer hadde jeg kun 16 morter. Fjellis hadde over 80 fisk allerede. Dette så mørkt ut. Odd H var ute å gikk en tur. Han fortalte at han også kunne få 2-3 fisk, så dødt i 10 min, så 2-3 til. Kay hadde startet bra med 50 fisk første timen sa han.

Jeg er nødt til å gamble. kastet 5-6 håndfulle med endel pinkies i. Kastet istedet for å koppe for å lage lyd. Startet også jevnlig å kaste 15-20 maggot over fòrplassen. Dem landet sikkert nede hos Terje eller ennå lenger ned, men må bare prøve å dra noe fisk opp til meg. Gikk ut å testet 13 m. Hadde noe smånapp, men ikke en rigg for å få mort på, så kroket ingenting. Koppet i 3 leemballer fulle i mark og gikk inn igjen. Fikk vel 3 morter inne, så stopp igjen. Kastet i 3 håndfulle fòrballer til og gikk ut på 13 igjen. Fortsatte hele tiden å loosefeede hardt med maggot. Bare smånapp ute på 13 fortsatt, så 3 nye med mye klipt mark i og inn igjen.

Da hadde det kommet inn mort. Tok vel 10-15 raske, men går for sakte å måtte dele stanga, så testet toppknytt istedet. Fikk fisk på det også. Tok vel 10-15 til, og testet baggerstanga med 5 grammern istedet for å få opp tempo ennå mere, men denne ville ikke morten ha, så tilbake til normal toppknytt. Tok litt innpå Fjellis, men ikke nok syns jeg. Da jeg var oppe i 70 eller noe hadde han vel 130 fisker.

Nærmet meg sakte men sikkert, men tror ikke jeg klarer å ta han igjen i antall, for han dro fortsatt bra. Men når det gjensto en halvtime så ble det dødt hos han. Ble dårligere hos meg også, men fikk fortsatt en og annen. Så ble det ennå dårligere hos meg. Bytte til TAP, og da fikk jeg flere fisker igjen, men litt mindre i størrelse. Fjellis måtte ut på 11 meter TAP og 15 flat for å få fisk. Han fikk litt morter på dette, men tar jo endel lenger tid å få fisk på det en topp 5 som jeg satt med.

Nærmet meg stadig. Jeg fikk vel 2-3 i minuttet, mens Fjellis nå var nede i 0,5-1 fisk i minuttet. Vi hadde begge tellere, så vi kunne sitte å oppdatere hverandre. Var likt med han i antall når det var 2 minutter igjen. 182-182 eller noe. Da jeg ropte slutt hadde han 184 og jeg 187. Så da er det bare å krysse fingrene for at jeg har bedre snitt en han. Hadde kontroll på resten av seksjonen, så sto mellom meg og han.

Startet å veie brodern. Han hadde opp mot 80 første 2 timene visstnok. Han hadde vært ute på 13 og mistet en stor en, antagelig abbor, og etter dette fikk han ikke igang fisk igjen hverken ute eller inne. Han endte på 3160 gram. Finn overtok ledelsen med sine 3550 gram. Fjellis overtok igjen med sine 5890 gram. Terje hadde også fått ganske greit og veide inn 2800 gram.

Dro opp nettet mitt og så vel ut til å være ca 6 kilo. Dem veide faktisk hele 6.660 gram, så da hadde jeg en god del bedre snitt en Fjellis faktisk. Nydelig.

Videre oppover så hadde Kay 1960 gram, Eskild 2220 gram, Odd H 1700 gram og tilslutt Tonje på oppstrøms kanten 1230 gram. Hu hadde kun topp 2 dyp på 9,5 meter TAP, og det blir kanskje litt grunt nå så sent på året. Er nok en grei plass tidligere på året, men...

Fullstendige resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.no/2017/10/2017-10-08-resultater-gp-nr9.html

Med dagens seier klarte jeg målet mitt med å få 6 stk 1'ere tellende i GP-serien, og det var deilig. Fjellis havnet som nr.2 i GP-serien og Odd H på 3 plass.

Sluttresultater i GP-serien 2017: http://gabloggen.blogspot.no/2017/10/2017-10-08-sluttresultatet-i-gp-seien.html