Totalt antall sidevisninger

søndag 4. desember 2011

2011-12-04 WL 9 - Harstadsjøen

7 stk påmeldt idag. Jeg trakk peg 9, og var jo selvsagt fornøyd med det. For det ligger jo i det dypere området på Sagbrukseksjonen (peg 7-9). Bestemte meg for å fiske 13 TAP etter brasme og topp 6 til mort. Har kun bittelitt Geers Braxkung igjen, og valgte å spare dette til neste helgs WL 10 i Isegran. Så idag brukte jeg Geers Mörtkung både til brasmeplassen og mortplassen. Forskjellen på de 2 blandingene var et jeg blandet fòret til brasmeplassen i går kveld, slik at det skulle bli dødt. Og mortfòret som jeg blandet i dag tidlig blandet jeg i 2kg Geers Terre de Somme svart. La i 5 appelsiner på 13 m, og i de 5 ballene hadde jeg 2 dl caster og 1,5dl død hvit maggot. La i 2 baller på mortplassen, og de inneholdt kanskje 100 pinkis.
Startet å fiske på mortplassen, og fikk 3 morter ganske raskt, men så ble det dårlig. Finn dro bra fra start og ledet lett første halvtimen. Men så fikk plutselig brodern ei brasme på peg 6 (normalt peg 5, rett til høyre for buska). Det var jo litt uvanlig at det skulle dukke opp ei brasme på 13m TAP på den plassen, og jeg og Rune (peg 7) gikk raskt ut å testet brasme. Vi satt jo tross alt i et normalt bedre brasmeområde. Men det var faktisk Fjellis på peg 11 som fikk brasme nr.2 for dagen. Og det også på en peg som normalt ikke gir brasme så sent på året, for den peggen er relativt grunn.
Så fikk Rune brasme, så fikk jeg brasme. Så fikk Rune ei til, og det presset seg frem at Finn som sålangt kunne safe på mort også måtte starte å tenke på å prøve sin brasmeplass.
Det ble etterhvert en drakamp mellom peg 7, 8 og 9.
Fjellis fikk ikke noe mere brame inne på 11 m TAP'en sin, så han bråsatte opp matchen. (Han fikk ca 15-18 morter på denne siste par timene, noe jeg syns var ganske bra).
Brodern fikk heller ikke noe mere brasme, men han endte opp med 44 fisker, og det syns jeg var et bra antall.
Når det sto igjen 30 min, så var det noenlunde jevnt mellom Rune, Finn og meg. Jeg fikk ikke noe mere, men begge dem tok 2-3 brasmer til. Finn fikk ei brasme når det var igjen 5 min, og vi visste at det var meget tett mellom Finn og Rune om seieren. Og når det var 1min 30 sek igjen, kroket Finn ennå ei. Den lå i hoven hans når det var igjen 50 sekunder av konkurransen. Jeg følte da at det var spikeren i kista ifm at han ville vinne dagens konkurranse. Og etter veiing viste det seg å bli rett da Finn endte opp med 3520 gram, mens Rune endte opp med 3390 gram. Ingenting var altså avgjort før det sto igjen 50 sekunder. Veldig artig. Harstadsjøen leverte atter engang en knallfin konkurranse.

Jeg havnet litt bak dem to med mine 2420 gram, men hadde en artig dag alikevel.

















Etter konkurransen diskuterte vi litt om krokagn og fòring. Rune og Finn Erik hadde følelsen at dem kanskje hadde fòret for lite, altså at det var mere fisk, og fisken spiste mere en vi kanskje tror. Jeg følte at jeg heller fòret for mye.
På agnsiden så har både jeg og Finn en forkjærlighet for maggot som agn til Harstadsjøbrasmene. Rune hadde fisket med både markbiter, og noen ganger også døde fjærmygglarver. Rune hadde vel det beste snittet på brasmene av oss 3, og snittet er jo som kjent viktig i Harstadsjøen.
Alltid artig å diskutere forskjellige taktikker, fòringsstrategier og agnvalg i etterkant av konkurranser.

Grattis til Finn Erik, og også Rune. Sterkt fisket idag! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment