Totalt antall sidevisninger

fredag 9. desember 2011

2011-12-09 Bolotrening i Rakkestadelva - NORTRAPP

Måtte ut å lufte meg idag og. Var spent på om forholdene var brukbare i Rakkestadelva. Kommet endel nedbør i det siste, så var redd det var for hard strøm.
Blåste en 5-6 sekundmeter med regn/sludd/snø iblandet mens jeg rigget opp. Men været ble bedre etter 45 min fiske. Mindre vind og ikke noe nedbør.
Dette var min første tur med min nye Colmic Fiume XXT 250 - 7 meter bolognes.
Stanga er veldig lett, tynn diameter og god balanse. Kjennes også ut som den har bra ryggrad, men det får jeg ikke testet ordentlig før jeg får noe fisk på den...
Startet med 20 grams bolodupp, og brukte 18 gram i bulken og 2 gram i en samlet dropper. Tenker da å bruke de 2 grammene som "anker" for å senke farten på agnet i forhold til strømmen.
Her er duppen jeg brukte idag

Problemet var bare at det var såpass strøm at når de 2 grammene "ankrer", så forsvinner hele duppen under. Det var vel såpass strøm at jeg måtte ha brukt en 40-50 grams bolodupp for å få "ankret" opp slik jeg vil. Det har jeg ikke, så da brukte jeg bare ca 0,7 gram som anker, og må da kaste mye oftere.
Det ble desverre ikke noe fisk idag, men var alikevel en grei tur der jeg fikk kastet og gjort meg litt kjent med bolostanga. 
Foto: Tøddy


Nye tak med boloen på WL 10 i Isegran på søndag.

2 kommentarer:

  1. Du har brug for en meget tyk antenne, for at kunne ankre med 2g på bunden. F.eks. Sensas Jacopo eller lignende. Du skal ikke være nervøs for modhugget, fiskene kroger sig selv :)

    /Rikard

    SvarSlett
  2. Hei Rikard :)

    Takker for innspill.
    Nå har jeg lagt inn duppen jeg brukte i artikkelen. Det er altså en Colmic K9, og jeg syns den har en meget fet antenne. Antennen er i tilleg hollow.

    Tror du jeg kunne fått senket farten på agnet ved "ankring"/sleping langs bunnen, uten å ha gått opp i endel større dupp? :)

    Du og Simon har vel fisket endel i en elv i Danmark med bolo, så dere har vel endel flere erfaringer en meg på bolofiske. :)

    Takker igjen for innspill!

    SvarSlett

Post Comment