Totalt antall sidevisninger

søndag 11. desember 2011

2011-12-11 WL10 - Isegran

Da var siste stevnet i årets Winter League over.
Vi var 6 stk som møtte. Minus 3,5 grader og isfritt i Isegran.
Jeg trakk peg 3, midt på. Samme plassen som Tøddy hadde der for 14 dager siden, og der han hadde et problem med ei stor gjedde som tok en vedebuk fra han. Hadde Finn på min venstre side, og det var samme plassen som Steinar kun fikk 1 sik på. Jeg satt opp tidevannsbanksticken min under opprigging, og da satte jeg den på 40cm.
Laget ca 10 liter braxkung, og hadde i 2 dl død rød/hvit maggot, 2 dl caster, halv boks hamp og 1 liten boks mais. Kastet ut 8 appelsiner på 13 TAP og 3 appelsiner på boloplassen.
Brodern trakk kant ut til venstre, og fikk bra med fisk fra start. Tøddy på peg 1 dro også bra fra start. Jeg fikk vel 3 vederbuker på TAP første 30 minutter. Da var vel broder allerede oppe i 10 fisk, så jeg måtte finne på noe. Tidevannsbanksticken var nå nede på 35cm.
Gikk da ut på bolo, og det sto noe fisk der.
Foto: Kent Fossheim

Prøvde inne på TAP hver halvtime, for det går raskere om man får fisk på TAP en på bolo. La også i en ball med fòr eller en kopp med partikkeler hver gang jeg prøvde TAP'en, men fikk ikke et eneste napp til på TAP etter de 3 første vederbukene.
Etter 2 timer rapporterte Tøddy at han hadde 28 fisker, og han og brodern lå da ganske likt tror jeg. Da hadde jeg kun 12-13 fisker. Og da altså alle uten 3 stk på bolo. Tonje på min høyre siden lå ca likt med meg.
Jeg hadde blandet litt lite fòr, så etter å ha lagt i en ball på bolo først på hver 2-3 fisk, og senere en ball pr fisk, så gikk jeg tom for fòr. Siste timen + måtte jeg da gå over på å loosefeede med mais. Og man kan jo tenke seg den spredningen det blir når man loosefeeder mais på ca 20 meters avstand. Men det virket faktisk ganske greit alikevel.
Foto: Kent Fossheim

For Tøddy ble det steindød etter ca 2 timer. Han fikk kun 2 til etter sine 28 fisker første 2 timene. Tonje som satt nest innerst fikk heller ikke mange fiskene siste 2 timene. Virker rett og slett som de fisket opp de fiskene som sto der, og det ikke kom inn noe mere fisk utover dagen. Rundt 2 timersmerket var tidevansbanksticken oppe på 40 cm igjen.
Jeg satt jo 3'je innerst, men ettersom jeg stort sett fisket alene på andre siden, så klarte jeg å få litt fisk gjennom alle 4 timene
Finn Erik på min venstre side var uheldig etter ca 1,5 time. Hardplasten i keepnetfestet knakk, med den følgen at keepnettet hans sank ned på bunnen av kanalen forran bena på han. Han prøvde en par minutter å fiske den opp med methodfeederstanga si, men uten hell. Da foreslo Rune at han burde prøve ljå på håvskaftet. Han lånte da ljå av meg, og fikk tak i keepnettet med en gang. 5 av hans 8 vederbuker hadde rømt i prosessen, og han kom jo selvsagt helt ut av rytmen av dette.
Jeg tror det var noe gjedde i området mellom meg og Finn idag, som det også var det på samme 2 pegger for Tøddy og Steinar sist. Det er mulig jeg og Finn fikk dårligst på TAP pga at vi satt på midten av oss 6, men jeg heller mot at det står ei stor gjedde i det området der.
Finn fikk plutselig skikkelig drag på TAP når det var igjen 30 min. Han dro vel 10 kjappe på 20-25 minutter der. Jeg prøvde også inne på TAP-plassen min noen minutter da, men var fortsatt dødt hos meg.
Rune satt å dro ganske bra ved siden av brodern hele dagen. Når jeg sa jeg hadde 30 fisker da det nærmet seg slutten, og jeg mente det kanskje kunne holde til en 3je plass, så mente han at det kanskje kunne være godt nok for 2 plass også. Han mente altså at jeg hadde sjans på å ta han. Men jeg stoler aldri helt på Rune og hans beregning av hva han har imot hva andre har. Hehe.. Stort sett har han mere en han selv tror han har. Så også idag (66kg mot mine 51kg).
Det sto 31 på telleren min ved sluttsignalet, men når jeg så at vekta mi ble 51 kg, så antar jeg at jeg glemte å telle noen fisker. Ut fra snittet til de andre (ca 1200-1300 gram), så hadde jeg 39 fisk. Men jeg mener at snittet er litt bedre på andre siden en på nærsiden, så jeg vil tro jeg reelt hadde 36-37 fisker.



Brodern vant suverent idag fra kant venstre. 64 fisk, og 88kg. Grattis til han.
Når jeg tok opp tidevannsbanksticken min etter vi var ferdig med innveeing og pakking, så sto den på 50 cm. Så fra lavvann kl 10.30, til vi var ferdig med innveeing etter kl 15 engang så hadde vannet kun steget 15 cm. Det var nok noe av nøkkelen til at vi fikk så bra idag. Lite tidevann betyr vel lite salt i vannet, som igjen betyr at vederbuken ikke stikker ut av Isegran.
NRK Østfold var også innom en tur etter at dem hadde fått et tips av noen at det satt noen "gærninger" å fisket i Isegran i midten av desember. En meget bra skrevet artikkel av en som ikke kan noe om meiting. Honnør til han!! Artikkelen kan dere lese her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7911781

Og er er en liten artikkel fra lokalavisa i Kongsvinger: http://www.glomdalen.no/nyheter/article5843192.ece

Resultater fra dagens WL finner dere her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=669

Jeg fikk da iallefall testet ryggraden på de nye boloene mine idag. Vi satt ca 2 meter over vannflaten idag, og det er ikke bare bare å håve fisken på bolo. Jeg bruker normalt bare 3 deler på hovskaftet mitt når jeg fisker TAP i Isegran, men når jeg merket at det ble bolofiske på meg, så gikk jeg å hentet del 4 til håvskaftet mitt (da blir den 5,5 meter) og da gikk alt så meget bedre. Colmic Fiume XXT 250 7 meter bolo virker rett og slett som ei super stang. Gleder meg til å teste den på 2-3 kg villkarper i Iberian Masters konkurransen i mars 2012. :-P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment