Totalt antall sidevisninger

tirsdag 6. desember 2011

2011-12-06 Vakuumpakking av casters

Kjøpte for en tid tilbake en vakumpakkemaskin med navn Genius Magic Vac fra KBK Jakt og Fritid A.S. Kjøpte den fordi jeg aldri har vært fornøyd med sluttproduktet etter å ha fryst ned casters. Jeg har prøvd å fryse dem ned tørre i brødpose, fryse dem ned i halvlitersflaske med vann, hatt dem liggende i vann i kjøleskapet mellom 2 fiskehelger.

Først soller jeg ut castersen fra maggoten.















Så plukker jeg ut de døde maggotene















Deretter putter jeg magottene i vann, for å finne de som flyter å fjerne disse

Så tørker jeg raskt casterene før dem er klare for pakking















Deretter putter jeg dem i en spesialpose for å lage vakum. På dette bilde er det rett før oksygenet blir sugd ut av posen.















Her har oksygenet blitt sugd ut av posen















Deretter merker jeg posen med dato og hvor mye som er i posen















På WL9 nå på søndag i Harstadsjøen så åpnet jeg en pose jeg hadde pakket 27.nov, og den har ligget i kjøleskapet siden den tid. All caster sank fortsatt, ingen råtten lukt, og ingen sprekte casterskall.

Blir spennende å se hvor lenge jeg kan ha en vakumpakket casterpose i kjøleskapet uten av noen begynner å flyte, og at det lukter vondt.

Infoen som førte med vakumpakkermaskinen fortalte at bakterier, mugg etc trenger mere en 5% oksygen for å leve og vokse. Denne maskinen suger ut 97-98% av oksygenet.

2 kommentarer:

  1. Toppnotch som engelsmännen säger!

    Mvh Tikkanen

    SvarSlett
  2. Takker for det :)
    Er vel ingenting som er viktigere innen meitingen en friskt og bra agn. Så jeg bruker gjerne litt ekstra tid på mine agn.

    SvarSlett

Post Comment