Totalt antall sidevisninger

onsdag 20. desember 2017

2017-12-20 Førjulskule på Avskåkån, Mesnali

Julas første kule skulle gå på Avskåkån. Fjellis kom opp med dette forslaget og jeg syns det virket interessant, så da tok vi den. Håpet på at det skulle være slik fiske som det var på Mesna i gamledager.

Slik ser den ut på flyfoto:


Mest "features" i vest, men kanskje også vel grunt rundt dette gresset som stikker opp. Jeg startet opp mot dette gresset, i god avstand fra land, for redd det kunne være grunt. Var under 1 meter der, så borret meg utover i sjøen og over mot andre siden. Fortsatt ikke funnet dypere en 1 meter. Så et lite råk fra en bekk, og satset på at den bekken hadde gravd opp bunn der den kom ut, så det kunne være litt dypere. Og det var det. 5-6 meter dypt. Hadde napp på tafsen der også. Men måtte vel sitte i 3-4 minutter før jeg klarte å kroke en. Og liten var den. Bare 30 gram eller noe. Fikk en til, men så ble det dødt. Slapp ned myska og lurte en til. Borret opp 5-6 hull rund, men kun ett napp i ene hullet, ikke noe ellers.

Gikk over på andre siden av råket. Ett napp på 4-5 hull der. Fjellis kom borrende fra sør og inn fra øst. Han hadde fått en der han startet i sør. 15 grammer. Jeg sa jeg hadde 3, og han syns det var mye. Hehe. Iversen kom også borrende fra sør. Ble sittende 50-60 meter på utsiden av bekken. Måtte ha fått noe der, for han gikk rundt seg selv.

Odd H kom fra øst. Fikk info av Fjellis. Testet et hull der, men gikk videre ut til Iversen. Fjellis ble med han ut dit. Da kom også Lars Roar, og han gikk rett ut til Iversen. Hørte Iversen hadde 5 stk, og hørte Odd H fikk 6-7 fisk i første hullet han slo ved siden av Ivers. Tonje kom også fra øst nå, og jeg gikk da i retning Ivers selv. Borret et hull på 20-25 meters avstand til det som nå hadde blitt en 4-mannsklynge. Fikk fisk i det hullet. 1-2 små. Borret 5 meter lengre bort og fikk et par-tre til. Var litt fisk i det området her. Så at Fjellis og Tonje også fikk fisk. Etterhvert kom også Reidar fra øst. Han hadde fått en før han kom hit. Ikke så lenge etterpå dukket også Espelid og Huus også opp. Da var vi alle her nærsom Geir Johnny og Jan I. Tror dem hadde reist hjem allerede?!

Vi ble gnuende rundt på denne flekken ut dagen. Bentis startet bra med et par pene og endel mindre. Han hadde som tynneste myskastikke 0,14mm sene, og fikk svi for dette jo mere det ble borret. Fisken ble trå. Fjellis hadde ikke engang med seg myska, men gikk ann å få en og annen på tafs også, så han fikk noen på det.

Jeg hadde gudskjelov med meg ei stikke med 0,09mm og en 3mm. Skulle gjerne hatt ennå mindre og tynnere, men det får gå. Borret mye mellom hulla, men etterhvert ble det så oppborret så jeg gikk over til å fiske gamle hull istedet. Plukket en og annen. Gikk tom for mygg, og da ble det vanskeligere. Fikk en og annen på pinkies også, men ikke på langt nær så bra. Reidar hørte at jeg hadde gått tom for mygg, så han ga bort en hel haug til meg. Tusen takk Reidar :-D Stakk da til den delen av området vi hadde fisket som det var lengst siden noen hadde vært. Fikk vel 10-12 fisk siste kvarteret på myggen jeg fikk av Reidar. Endte på 61 fisk.

Ut fra praten så hadde jeg flere en dem fleste. Odd H var nok nærmest, men han har ikke teller, så han skulle telle når vi kom inn igjen.

Da vi var inne igjen så viste det seg at han hadde 64 fisk. Skal han ta meg igjen da tro? Jeg hadde en par som var rundt 100 gram, og noen til på rundt 50-70 gram, resten smått. Odd H mente han kun hadde 1 bonus på over 100 gram.

Fikk veid inn alle uten meg selv, og da ledet Odd H på 1720. Jeg håpet jeg hadde omtrent som på Skumsjøen på søndag, altså over 1800 gram. 9 flere fisker en da, men litt dårligere snitt tippet jeg. Viste seg at mine fisker veide 1840, så da klarte jeg å vinne dagens kule. :)

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2017/12/2017-12-20-resultater-frjulskule.html

Tror over 70% av sjøen er under 1 meter dyp. Vet ikke om jeg gidder å dra hit igjen noen gang. Men nå har jeg da fått prøvd den, og da trenger man ikke lure så mye lenger på hva sjøen er god for. Men når det sies er det sikkert endel bedre ved vanlig bett, og da gjerne på våren.

Nye tak i morgen. Mæna på Brandbu. Myyye mort der sier Cato, og kjedelig å slippe tilbake over halvparten av det man evt får, så da lar vi morten telle i morgen. Er generelt dårlig bett rundt omkring, så vi får se hva Mæna kan levere. Cato sier at det skal være mulig med opp mot 17-18 kilo om morten teller, men jeg er skeptisk til bettet for tiden, så om vinneren har over 5-6 kilo så er jo det også bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment