Totalt antall sidevisninger

torsdag 28. desember 2017

2017-12-28 Julekule på Fjorda, Kleiva

Ble jeg, Christer, Jan Morten og Fredrik fra Askim idag. Tonje måtte jobbe, men hu er med igjen fra Skrukka i morgen. Jo mere vi nærmet oss Fjorda, jo mere snødde det. Var vel fremme 45 min før utgang, så i utgangspunktet relativt god tid. Mange hadde kjørt inn til venstre før parkeringen, så jeg fulgte etter. Inni der var det kaos. 10 biler og ingen parkering, og kun 1 plass å snu. Men vi fikk ordnet oss, og kjørte ned til der jeg mente det skulle være parkering idag.Viste seg at den var ubrøyta selv om gutta fra Veståsen sa at den normalt skal være brøytet på lik linje med veiene oppi der.

4WD-gutta kjørte først inn, og Odd H hadde med ei stor snøskuffe, så vi begynte å håndskuffe oss parkeringer. Pratet med Per Erik på telefon at Randsfjordferja hadde spisepause, så dem dreiv å kjørte dem 7 milene rundt nordenden istedet. Jeg sa at vi uansett utsetter slik at gangtiden startet 10.15 og vi fisker 10.45 til 14.45, så han rakk frem. Terje T og gjengen hans var ennå noen minutter unna, men måtte ta utgangen nå slik at vi ikke fisker oss inn i mørket i andre enden.


Vi latt folk gå veien idag ettersom det var 40 cm snø på isen. Særs tunge forhold altså. Jeg dro avgårde i front langs veien. Frode Engen tok meg kjapt igjen for han er jo mye sprekere en meg. Vi pratet på vei bortover før vi gikk av veien og ut på isen. Jeg sa blant annet til han at jeg glemte å si på oppropet hvor sluttpunktet for 45 min gangtiden inn igjen er. Så jeg sa at jeg kommer ikke til å diske noen om dem er oppe på veien innen 45 minutter. Han syntes det hørte fornuftig ut.

Jeg var såvidt forbi sundet sørover etter 30 min, så startet å fiske der. Første hullet jeg slo var på 11 meter, så der gadd jeg ikke å fiske engang. Slo et hull nærmere land, og fikk en fisk der. 7 meter lengre frem og 2 nye fisker, og 2-3 til i neste. Men var ei microvik jeg var i, så heiv bare sekken på ryggen å dro endel lenger sør. Gjorde 2 hull langs med ei øy som så fin ut, men kjente ikke noe der.

Sekken på ryggen igjen å dro ennå lenger sør. Fikk ikke noe i første hullet der, men fikk en liten i det andre hullet. Sekken på ryggen igjen og ennå lenger sør. Fikk ei rekke på 5 fisk med 1 eller 2 i hulla. Trått. Kunne ofte sitte 1 min i hullet før fisken kom, og ofte var fisk nr 2 en slik 10-15 grammer. Møtte på hulla til Steinar S nå, så hoppet over ca 200 meter og slo et nytt hull. 2-3 fisker. 1 fisk i neste. Måtte hoppe over noen av Steinar sine hull igjen, og da var jeg brått lengre sør en han og hadde ei langstrekke som så innbydende ut.

Fikk vel fisk i 15 hull på rad nedover der. Aldri drag, men store fisker, så bygger bra vekt. Kom inn i en krok, og da hadde Steinar kommet seg sør for meg igjen. Så han slo 3 tette hull, så forsto han hadde fått litt der. Han var på vei ut av dette området igjen, men jeg hadde troa her, så slo et hull 30 meter ved siden av hullene hans. Fikk vel 5 kjappe her, men så ble det dødt. Borret 7 meter lenger frem, og der sto tafsfølern bare og hoppet. Fikk vel 10-15 fisk før jeg rakk å ta første lokkedraget. Døde ut etterhvert, men hadde nok 2,5 kilo fisk i det hullet.

Borret 7 meter lenger frem og på nytt sto følern bare å ristet. Fikk nok 2,5 kilo i det hullet også, på under 10 minutter. Brått begynte dunken å bli småtung. Hadde nok passert 8 kilo nå. Neste hull fikk jeg bare 4-5 fisker i, og forran der igjen så det ut som det stakk opp en stein. Borret da heller på utsiden, men var tilbake til det vanlige 1-2 fisk i hulla. Teste innsiden med kun 1-2 der også.

Klokka nærmet seg 14.15, så vurderte å hive sekken på ryggen å dra inn igjen. 1t 15 min inn. Men hadde lyst til å prøve 2 hull til i denne vika for å se om det var bra andre steder. Slo ett hull 30 meter lengre inn, men kun 1-2 der også. Og slo et siste hull langt venstre i vika, men kun 1 der også.

Klokken var 14.27, så jeg satt på skyddet på borret, borret satte jeg under lokket  på sekken og satte i marsj innover. Steinar som satt 100-150 meter lengre ut, startet også og pakke da, så vi gikk sammen innover igjen. Følte jeg hadde god kontroll på å være oppe på veien i god tid, men hadde jo vært greit å komme seg helt til parkeringa da. For ettersom jeg kun hadde fortalt Frode om at jeg ville ha godtatt veien, så tenkte jeg at endel andre vil tenkte parkeringa som et naturlig sted som sluttpunkt på gangtiden.

Jeg var i sundet der jeg startet dagen, etter 30 min utgangstid, og hadde 36 minutter igjen til gangtiden var over. Men visste jeg hadde løpt litt langs veien på tur utover, og måtte kanskje det også på vei innover om jeg skal rekke parkeringa. Kom opp på veien kl 15.17, altså 13 minutter igjen av gangtiden. Jeg sa til Steinar at etter vi hadde gått et par hundre meter på veien at det kan godt hende folk forventer at vi skal være på parkeringa innen gangtiden går ut. "Tror du det?", sa han. "Ja, forundrer meg ikke iallefall". Steinar mente å huske at han hadde gått ca 10 min langs veien ut, men startet da å småløpe litt likevel. Jeg hadde allerede gått på min bortimot max, så jeg fikk bare kverne på så får vi se hva folket sier.

Jeg var ikke fremme på parkeringen før 5 min etter gangtiden var over, så brukte faktisk 18 minutter på veien, og jeg ble møtt med at jeg måtte diskes. Og igjen så ante jeg at dette kunne skje, så strittet ikke så veldig imot føler jeg. Jeg blir jo også inhabil med tanke på diskusjon i den saken ettersom det gjelder meg selv.

Jeg leste av vekta mens Christer skrev opp vektene. Vi premierte junior-Fredrik samt 9 voksne. Christer vant med 8260 gram, forran Odd H med 8020 og nr.3 gikk til Remi med 7880 gram. Jeg måtte jo veie min egen pose også. Tipper jeg hadde rundt 10 kilo, og stemte jo ganske bra for på vekta sto det 10.006 gram.


Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2017/12/2017-12-28-resultater-julekule-fjorda.html

Jaja, en disk idag, men vet jo jeg hadde mest, så tar med meg en godfølelse på Skrukka i morgen. :-D Bånn gass igjen i dypsnøen. Vi tar 50 i påmelding, og 50 kr til for brøyting i morgen. Hellerud har ordnet brøyting til 500 kr hos en kæll. Allerede etter 10 påmeldte har vi jo nok til brøytingen, men tar da inn 50 i brøyting fra alle, så blir det litt høyere summer på dem som blir premiert i morgen. Er også fiskekort på Skrukkeli men vet ikke prisen. mener det står er skilt med info om dette der vi parkerer!?

Håper å se mange i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment