Totalt antall sidevisninger

tirsdag 26. desember 2017

2017-12-26 Romjulsnappet på Prestgårdstjernet

Lenge siden jeg har vært på denne sjøen, men var jo en gjenganger på 90-tallet og frem til midten av 2000-tallet. Sist jeg var der ser jeg var i 2007, og da ble jeg nr.2 bak Børre Omang. Børre hadde 1700 gram den gangen og jeg hadde 1,1 kilo. Så man kan ikke forvente all verdens av vekter på denne sjøen. Skal man ha sjans på å vinne så må man nok ha en eller flere halvkiloser i posen.


Startet oppe i elva med en 13-14 andre. Ikke et lugg for min del. Så at Fredrik fikk en i første hullet, men ingenting rundt. Slo hull med 30-50 meters mellomrom utover på sjøen uten å kjenne en dritt. Hadde nok borret 25 hull når jeg nærmet meg Magne. Så han hadde borret 3 tette hull, så han må vel ha fått noe. Slo meg et hull 20 meter unna og fikk en liten abbor på tafsen. Ikke noe 5 meter lengre frem, ikke noe utenfor, Ikke noe 5 meter bak, men fikk 2 til i hullet innenfor. Borret 5 meter lengre frem og fikk et par til der. Ennå et hull og ennå en fisk. Ikke noe i neste, så prøvde innenfor igjen, og fikk en fisk i 1 av dem 3 hulla der.

Startet å prøve mine gamle hull med myskaen nå. Ikke noe i første hullet, men i andre hullet gikk det på en kladd på vei ned. Fisket 0,09 så måtte drille med stødige hender. Brukte nok 3 minutter før jeg så den under hullet første gangen, og så at det var abbor. Jeg skjelver mye fra før, og ble mye værre nå når jeg så fisken. men etter et par minutter til så gled den opp hullet, og 5-7 hg var sikret.Vet jo hvor viktig sånne fisker er på denne sjøen, så nå er det bare å gunne på.

Fikk noen små til i dem andre gamle hulla. Magne satte seg i en av dem hulla jeg hadde borra, men som jeg ikke hadde fått fisk i. Og han fikk der "store" i den hullet. Fisk på 50-80 gram så det ut til. Det var jo et helt klart signal på at gammelhull var bra.

Var ikke nok gamle hull i dette området ennå syns jeg, så tok frem tafsen og borret og fisket opp endel hull til. Ble litt mye borring for Magne sa han, så da stakk han til en annen del av sjøen.

Da det var igjen 15 minutter kroket jeg en større en igjen. Hadde spolen løst, og den tok ut et par meter før jeg startet å få den mot meg igjen. Kun en kort rusning til før den var rett under hullet, men da datt den av. Fikk aldri sett den, så kunne jo vært ei lita gjedde også, men jeg tipper det var en abbor på mellom 250 og 400 gram.

Fikk bare 3-4 mindre fisker til, og endte på 30 fisker. 1 stor, 8-10 i mellomstørrelse og resten 10-12 grammere. Tippa jeg hadde mellom 1,2-1,5 kilo.

Pratet med folk på vei inn, blant annet Ola Sjøli, og han hadde 6 store. Måtte jo være over 2 kilo, så han slår jeg uansett ikke. Både brodern og Tonje hadde også ganske greit. Par halvklædd hver seg, og begge hadde rett over 30 fisker hver, altså noen flere en meg. Så regnet med at endel ville slå meg når disse 3 omtrent var dem første 3 jeg pratet med etter konken.

Men når jeg kom til innveiinga så hørte jeg mye snakk om vekter på 100, 300 og 500 gram. Jeg veide inn 1700 gram. Sjekket hva Tonje og brodern hadde som veide inn rett etter meg. Tonje 1500 og brodern 1300, så tok iallefall dem. Viste seg at Sjøli hadde 2,6, og det regnet jeg også med når han hadde 6 klædd og sikkert endel annet også.

Viste seg at det ikke var så mange andre som hadde så mye. Hørte om en til som hadde 1500 gram, og det var han jeg satt 15 meter unna siste halvdelen av konken. Syns han sa han hadde 1 klædd og 14 mindre fisker, og alle i det samme ene hullet.

Så da vant jeg jaggu HS. Kult. Tonje vant DS og Fredrik vant yngre junior. Så 3 stk 1ere i bilen på vei hjem. God stemning.

Dagens resultater: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Prestegardstjernet2017.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment