Totalt antall sidevisninger

fredag 16. mars 2012

2012-03-11 Isfiskekonkurranse på Steinsfjorden

Nydelig vær, og nydelig føre på isen. Eller det hadde vært nydelig om ikke de 4 fremste piggene på broddene mine ikke hadde falt av omtrent før jeg kom meg ut på isen. Det er vel 3je gang jeg skrur i 4 nye skruer akkurat på samme sted.

Ikke fornøyd med at holdbarheten er så dårlig. Skal være unødvendig å modifisere dem for at dem skal holde noen sesonger. Har nå i ettertid kjøpt meg noe lignende på G-sporten i Askim. Får se om dem er mere holdbare.

Jaja, utover isen bar det i alle fall. Dro nordover denne gangen. Jeg og Spersen skulle som vanlig fiske sammen. Jeg hadde ikke noe sprut i kroppen, og småsur over ræva brodder, så Runar kom vel frem til plassen vi så for oss 1 km før meg. Skuddet gikk når jeg fortsatt var 500 meter unna, men startet der, og borret med 100-150 meter pr hull i retning Spersen.

Da jeg kom fram til han, så hadde jeg ikke hatt napp ennå, og han hadde kun fått 2 fisk. Og ca 30 min var allerede gått.

Vi bestemte oss for å krysse sjøen å prøve en annen halvkjent plass. Var ikke noe fisk på dypkanten der, så vi gikk inn til land. Plutselig traff Runar på litt fisk. Relativt pen fisk. På en 15-20 minutter dro han nok opp 3-4 kg. Jeg satt litt lengre ut, og var fortsatt daff, så jeg skrapet vel kanskje opp 1 kg. Vi borret videre langs landet sørover igjen. Da fikk jeg på en pen fisk, men dessverre viste det seg å være ei kilosgjedde og ikke en pen abbor som jeg hadde håpet. Og i tillegg kastet den på hode akkurat idet jeg skulle ta den over nakken. Da klarte den å lage et skikkelig kutt i langfingeren på venstrehånda mi. Blødde en del, men selvsagt ingen stor fare. Bare veldig irriterende. Når jeg borret hull, så lå det igjen 2 blodflekker rundt hullene de neste 10 hulla. Jaja, etter hvert roet blødingen seg.

Jeg fikk et hull med 8-10 fisker. Runar fikk ikke noe 7-8 meter forran meg, så han borret videre. Jeg gjorde et hull 5 meter bak meg igjen, og der støtet det som bare det. Jaging. Var fisk som svømte i sena. Så jeg veiet opp fra ca 2,5 meter til 1 meter under isen. Roet seg etter hvert der, så fisket meg nedover mot bunn igjen, så litt oppover igjen. Endte opp med 30 fisker i det hullet. Grei fisk også, så var vel et sted mellom 2-3 kg i det hullet.

Når hullet var ferdig var det ikke noe mere rundt, og Runar var jo nå 300-400 meter forran meg. Vi møttes igjen 500 meter unna, på en odde/skjær.  Et par hull på rad syns jeg borret mitt gikk litt tyngre en vanlig. Stusset litt på at det plutselig skulle være mere råtten is her en der jeg kom fra, men la bare på mere tyngde når jeg borret.

Etter 2-3 hull til, så tok borret plutselig veldig dårlig. Her var det helt klart noe feil!!! Tittet på skjæret, og der hadde jo bladet på ene siden falt av, i hullet. Dette er ikke bra! Har fisket Rantanen i 20 år, og der er det aldri noe kødd. Og etter bare et år med denne, så skrur skruene til skjærbladene seg opp selv. Og jeg er langt fra den eneste som har opplevd dette. Remi har alltid med seg ekstra skruer i jakka. Dag Even går alltid med ekstra skjær i sekken. Runar har mistet en skrue tidligere. Og når jeg kom på land etter konkurransen så hadde Arild Holstad mistet ene skruen etter 2 timer fiske, og konkurransen for hans del ble jo ødelagt av at han måtte gå å pilke i gamle hull siste 2 timer.

Skal jeg fortsette med Mora, så får jeg vel bare legge inn en rutine med at jeg ser over/etterstrammer skruene etter hver forbanna konkurranse jeg er på.

Var 40 min igjen av konken når jeg mistet ene skjærbladet, så jeg fikk da bare følge Runar resten av dagen. Hadde vel kun 5,5 kg når det sto igjen 40 min, så hadde ikke muligheter på noen topplassering uansett. Fikk noen få fisker til på slutten, men endte med stusselige 6050 gram. Husker ikke helt antallet jeg hadde, men mener jeg hadde et snitt på ca 78 gram.

Fullstendig resultatliste finner dere her: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Steinsfjorden2012.htm

Steinfjorden var litt rar denne dagen. Fisken sto grunnere en vanlig, og dette fikk jeg også bekreftet av andre fiskere. Alle som var i toppen hadde få mesteparten av sin fisk på mellom 2-3 meter dyp.

Kjenner sesongen er på hell nå, og at lysten til å meite bare blir større å større. Men blir vel 3 eller 4 turer til på is i vinter. KM for SFK Acerina på Lundebyvannet i morgen. Dobbeltstevnet på Næra neste helg. Den er ikke vanskelig å motivere seg til. Det er for meg den råeste konkurransen som arrangeres i Norge. Og så vurderer jeg å dra på Øyangen den 1.april. Det er også en artig sjø når det er drag der.

Nå på søndag ser det ut til å bli meitepremiere på Norsk jord 2012. Satser på bolognesfiske i Rakkestadelva. Og kjenner jeg Acerinagjengen rett, så blir jeg nok ikke alene, og det er bra!

3 kommentarer:

  1. Hei Niklas.
    Long time.. har begynt å få litt tid til isfiske igjen og kunne trengt noen tips etter mange år borte fra isen. Finner ikke mob nr ditt. Bra blogg !
    Hilsen Raymond H(98242868)

    SvarSlett
  2. Halla Raymond :-D
    Pilkinga er på hell nå da. På tide å ta frem meiteutstyret igjen ;-) Mobilnummeret mitt er 951 75 223. Håper vi sees snart. :)

    SvarSlett
  3. Nicklas !
    Vidarebefordrar genast din info angående skruvarna till Mora, detta skall inte ske. Jag själv brukar kolla skruvarna innan. Har varit med om att en varit lös en gång.
    Hae't Gött !

    SvarSlett

Post Comment