Totalt antall sidevisninger

søndag 18. mars 2012

2012-03-18 Meitepremiere på Norsk jord i 2012 - Rakkestadelva, NORTRAPP

Kjørte innom Rakkestadelva etter KM i går for å se på Alex og Fjellis meite. Da vi kom frem hadde dem akkurat gitt seg. Var kald, tåkete og vind, så forsto at dem ga seg litt før dem egemtlig hadde planlagt.
17.mars, og her sitter 2 gærninger å bagger brasme i midten av mars. Helt utrolig. Alex hadde 7 brax på feeder, mens Fjellis lesset opp 22 brasmer på bolo. RÅTT! Godt under en uke siden isen gikk. Og det fløt isflak nedover elven jevnt og trutt gjennom hele dagen. Fikk sett dem tok opp keepnettene, og sikret meg noen catcherbilder.

Full tenning, og bestemte meg der og da at det blir meite på meg, og ikke isfiske på søndag.

Rigget 2 bolostenger kvelden før. Fuktet 3 kg fòr, så det blir litt dødt til dagen etter.

Møtte opp på NORTRAPP kl 9 som avtalt og da var allerede Bærjern, Alex og Fjellis på plass. Knallvær, sol og mange varmegrader. Alt ligger til rette for ennå bedre fiske en Fjellis hadde i går. Første meiteturen på Norsk jord i år og fikk allerede brukt for de trekkekorkene som Tonje laget tidligere i uka.

Bærjern trakk først. Peg 3, midt imellom buskene, og der Fjellis fikk 22 brasmer i går. Fjellis trakk 3, Alex 5, jeg 1 og Tonje trakk nr.4.

Rigget kun opp 1 bolo, og hadde den andre klar i stangbaggen. Kastet ut 5 appelsiner med mais og «død» maggot. «død» fordi forseglingen på de vakumpakkede maggotene fra i går ikke ble optimale. Var en par maggoter som kom seg inn i «sveisen» på posen, så vakumet hadde sluppet i løpet av morgentimene.

Fikk første brasma etter ca 45 minutter. Fjellis hadde fått etter 30 min i går. Det viste seg å bli dårligere bett en dagen før. Usikker på hvorfor. Været var bedre. Mistet kun 1 brasme av de 12 jeg kroket. Så endte altså opp med 11 brasmer, og 1 abbor. Dette veide til sammen 8 640 gram.

Slik gikk det med oss:

1.       Niklas   8 640gr (11 brasmer og 1 abbor, på bolo)

2.       Bærjern 1 280gr (1 vanlig brasme, ei litta brasme og en halvfet mort, på feeder)

3.       Tonje 920gr (1 brasme og 1 abbor, på feeder)

4.       Alex 880gr (1 brasme og 2 abbor, på feeder)

5.       Fjellis 20gr (1 abbor, på bolo)

Sesongen er i alle fall i gang, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Neste helg er det 2 dager på Næra som gjelder, så går vel fort 14 dager til neste meitetur. Om jeg ikke sniker inn en meitetur i midtuka da. :-P
Min fangst idag

Tonje sine fisker

Alex med sin fangst

Fjellis med sin abbor


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment