Totalt antall sidevisninger

mandag 26. mars 2012

2012-03-24 Isfiskekonkurranse på Næra

Det var egentlig planlagt å fiske Sør-Næra på lørdag, og Nord-Næra på søndag, som NC nr.1 for 2013. Omtrent 1 uke før Næra-helgen så ble det gjort litt endringer på det. Dette grunnet mange tilbakemeldinger fra miljøet at det var synd at Sør-Næra ble «utfisket» på lørdag, ettersom det er en del deltakere som har sine favorittplasser i sør, og selvsagt da ønsker å fiske på disse stedene på søndagens NC-stevne.

Raufjøringen bestemte seg da for å nytte den sydlige delen av Nord-Næra til lørdagens konkurranse, mens hele sjøen kunne nyttes på søndag. Dette ble da området som gjaldt på lørdag:


Dette er et område jeg selv aldri har fisket. Men det ser jeg på som en artig utfordring. Mange mente visstnok at denne delen av Næra ikke er spesielt bra, og da fikk vi jo en mulighet til å finne ut om det stemte.

Vi var 7 stk fra Acerina som dro oppover, og vi skulle ligge over på hotell i Lillehammer fra lørdag til søndag. Takk Jan Morten for at du tok deg av hotellbooking i uka før avreise. J

Jeg, Tonje og Fjellis dro allerede fra Askim kl 05.45. Dette fordi jeg og Fjellis fortsatt er en del av SFK Raufjøringen, og da selvsagt møter tidlig for å hjelpe til med arrangeringen.

Knallsol, 3-4 varmegrader og supre forhold på isen. Det var flekkvis 1cm snø og blank is.

Startskuddet for gangtiden gikk, og jeg og Runar satte kursen mot sperringa oppe til venstre. Kom lett frem etter 25 minutter i rolig tempo. Ingen fisk der vi startet, borret oss tvers over vika i retning Ekornholmen. Var fint dyp der, men ikke noe fisk. Runar stakk på yttersiden av holmen, men jeg prøvde gjennom sundet. Ingen fisk. Etter ca 50 minutter så ser jeg Tommy Gustavsen og Fjellis sitter og får litt fisk. 30-40 meter bak «Gus» får jeg min første fisk for dagen. Får faktisk 77 fisker i det hullet. Ikke tvil om at abboren har klynget seg for gyting allerede. Fikk noen få fisker til rundt også, men ikke så veldig mange.

Borrer på videre sørover. Kommer til Årnesodden, og ser at ingen har borret inne i den fine vika der. Går og borrer der i en times tid, men ikke et napp. Kommer etter hvert ned til en liten odde, der det sitter noen og fisker. Får et hull der med 7 fisker i, så på den 8 fisken er det noe meget større som tar pilken. Varper den opp, og får lirket den opp i hullet. Abbor på 7-8 hg. Slapp ned igjen, men ingen ting mere i det hullet. Og ikke noe mere rundt heller.

Fortatte sørover, men tiden var i ferd med å renne ut. Fikk en 150 grammer og en 70 grammer i nest siste hullet.

Endte opp med 145 fisk, som veide 7605 gram. Snitt 52,44 gram.
Fullstendige resultater kan dere finne her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=713

Vant gjorde Christer Fossen med 16.910 gram. Han hadde truffet fisken på et område jeg og Runar hadde borret over. Men tror det var for mye bråk i det området da jeg og Runar fisket der. Evt så sto dem så veldig rolig i klynga si at om jeg og Runar hadde bommet med 20 meter, så fikk vi dem ikke. Men uansett, grattis til Christer. Knallbra fisket.

SFK Raufjøringen nyttet også pengepremier på denne konkurransen. Meget bra! Hva syns folket om pengepremier?

Da fikk vi altså testet søndre del av Nord-Næra, og hva skal man si i forhold til at folk mener at denne delen av Næra ikke er noe spesielt bra…

Vinnervekt på 16,9 er vel ikke så ille? 5 mann over 10 kg… 12 mann over 8 kg… Er vel ikke tvil om at det er bra med fisk i denne delen av sjøen heller.

En annen ting jeg ønsker å nevne fra dagen er SFK Raufjøringens initiativ til å gi alle pengene som kom inn på loddsalg til Kenneth Ottesen som ble frastjålet alle sine Lopez-stikker på NM Rokosjøen første helga i mars. Raufjøringens loddselgere gikk rundt til alle og sa «Dere kan kjøpe ett lodd, dere bestemmer selv hvor mye dere vil betale for loddet, og alle pengene som kommer inn fra loddsalget i dag vil utesluttene gå til Kenneth Ottesen». Etter hva jeg fikk med meg så ble det noen tusenlapper. Og Kenneth sa det veldig bra selv, så her kommer kommentaren han la på Raufjøringes gjestebok:

«Til SFK Raufjøringen og alle som var på Næra i dag: Tusen tusen takk for pengene jeg fikk i dag... Aldri vært borti noe lignende.. Et fantastisk miljø å være en del av J»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment