Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. mars 2016

2016-03-06 NM individuelt - Steinsfjorden

Da skal isfiskernes festdag gjennomføres. NM Individuelt. Hele Steinsfjorden kan fiskes på. Man merket jo etter igår at sjøen ikke er helt seg selv i år, men man har likevel litt mere troa når man kan gå på sine egne favorittplasser.

Ettersom folk hadde fått greit både grunt og dypt igår, så var det igrunn fritt frem hvilket dyp man gikk for idag. Var rimelig tunge forhold på isen, så dem plassene man har aller lengst bort var igrunn utelukket, iallefall med den kondisjonen, eller rettere sagt mangel av kondisjon man har.

Jeg dro utover på sjøen, og brukte 42 minutter til et sted jeg kunne starte. Optimalt burde jeg starte ennå en kilometer lengre bort, men var så sliten at jeg valgte å starte her. Sløste da bort hele første timen på å borre meg i retning der jeg egentlig ville begynne. Det er ikke optimalt når det kun er 3 timers fiske.

Kom etterhvert dit jeg egentlig ville begynne, og hadde kun 4 små i sekken så langt. Frode satt der og fikk noen halvpene på tafsen. Da jeg var på 20 meters avstand til han, og jeg også hadde byttet fra pimpel til tafs så fikk jeg noe også. Var litt blandet fisk fra 40 gram og opp i 2 hg. Døde fort ut da. Tar et hull 5 meter lengre bort, og fikk en på tafsen her og før jeg startet å bomme på nappene. Kaster vekk stikke og nedi med pimpel. Fikk 3 kjappe over 250 gram, og dem satt i svelget. Men så ble det dødt igjen. Byttet til tafs igjen og fikk vel en til i hullet.

Borrer ennå 5 meter lengre bort, og får en og annen på tafs her også. Og en par til på myska. Frode sitter fortsatt i det samme hullet som når jeg kom. Knaser greit i halvgrov abbor som knekkes mot støvelen. Han må da ha tatt 3 kilo i det hullet nå.

Jeg har et par bomhull nå, og Frode flytter seg også. Får noen få fisker til lengre nord, men nå er det bare en og annen strøfisk. Det bettet jeg og Frode hadde er nok over alt. Litt overrasket ser jeg at Frode hiver sekken på ryggen og forlater området. Ikke tvil om at han går for gull eller ingenting.

Jeg prøver på utsiden av den rosa med hull som nå har blitt. Får en fin fisk på 300-350 gram. I det jeg knekker den, så spytter den ut en 35 gram mort. morten er delvis fordøyd, så den har ikke blitt spist siste timen. Når man treffer skikkelig så spytter abboren levende krøkle, evt mort.

Ser Ståle som har sittet 200-300 meter lengre nord allerde nå hiver sekken på ryggen og drar mot start. 15 min før sluttsignalet. Det skal jo være unødvendig med 1 time gangtid inn. Iallefall han som er så liten og lett kombinert med relativt god kondisjon. Ser har stopper 300-400 meter lengre sør en der jeg sitter. Prater med Pål Sindre. Da får han nok vite at det er 1 time inn igjen, men da kan han jo likegodt bare fortsette turen inn.

Jeg får noen slengfisker til, men forstår at jeg ikke vil vinne noe idag. Håpet før start på 8+, men har ikke noe mere en 5 kilo i sekken. Og rimelig sikker på at jeg ikke klarte å ta igjen Frode heller, selv om han kanskje ikke fikk noe siste timen etter han dro på ny krikotur.

Kom inn til start etter nesten 50 minutter i rask gange. Ser mye slunkne poser i innveiingskøen. Men ser at Ståle har en stor pose. Samme har Jon Kjelland.

Min pose viser seg å veie 5195 gram. Skulle vise seg å holde til en 9 plass i HS og 10.plass totalt. Ståle som sttakk 15 min før tiden (visste ikke at det var 1 time inngang) ble Norgesmester med 7940 gram. Han er nok dritglad for at det kvarteret ikke ble kostbart for han. Han hadde fått en kilosabbor, og mista 3 myskaer til på stor fisk. Så kan kunne vel fort ha vunnet ennå mere suverent. Nr.2 ble Jon Kjelland med 7375 gram og 3.plassen gikk til Pål Fjeld på 6380 gram.


Sitter igjen med en følelse at en 20-30 løpeturer i høst kunne løftet meg opp på pallen. Surt, men kan jo skylde meg selv at jeg ikke får den late ræva mi opp av sofaen i dem mørke høsttimer. Jaja, kanskje neste gang...

Helt suverent bra arrangert av SFK Pimpel Sør. Bare å ta av seg hatten å gratulere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment