Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. mars 2016

2016-03-26 Kveldstävling på Gaxsjön

Da var det tid for sjøen jeg hadde hørt så mye om. Sjøen med sinnsyke mengder abbor over 1 kilo. Vi får nå se da. Høres jo nesten for godt ut til å være sant.



Igjen ble jeg med brodern, og da dro vi igjen langt fra starten.

Brodern satte seg rett i noe småfisk, og jeg fikk noen rundt han etterhvert jeg og. Men vi snakker fisker på 10-15 gram, så det er ikke fisk som er verdt å fiske etter på denne konkurransen. Dro videre sørover. Brodern fant noe mort denne gangen, men igjen 10 grammere. Jeg tok 9 stk, men gadd ikke mere, så borret meg utover i sjøen.

2 hull senere smalt det i tafsen. Pen fisk, men datt av under iskanten. Tafskroken delvis rettet :( Slapp ned grovpimpel, og støtet på. Fikk 4 stk 3 hg abborer, og mistet en 5te, så ble det stille i hullet. Men over kiloen på 1 minutts fiske er alltid velkomment.

Borret rundt men fant ikke igjen jagerstimen. Gikk tilbake til tafsen og pukket en fisk her og der. 30-70 grams abborer. Men var vanskelig. 3 bomhull, så en fisk. 5 bomhull så en fisk. Nytt, nytt hull med fisk. Måtte jobbe på knallhard for å bygge noe vekt.

Søkte lengre ut i sjøen, men ble ikke noe dypere, og fikk fortsatt bare en og annen 30-70 grams abbor. Tonje var innom, men hu dro nordover igjen. Brodern og Fjellis dro etter hu. Jeg og borret meg i retning der dem gikk.

Så det var et smeltehull på veien, og ingen hadde borret nærmere smeltehullet en 7-8 meter. Features er jo gull på alt slags fiske, så jeg borret et hull 50 cm fra smeltehullet og hadde troa. Og se der ja, tafspilken ble tatt av en stor fisk på vei ned. Drillet den rolig, for tafskroker tåler jo ikke like mye tom treblekrokene jeg bruker på pimpelen. Den gikk rundt og rundt rett under hullet. Så tydelig abborstripene nedi der og da kommer jo fiskesjelven. Fikk styrt hode opp i hullet, og da kom den glidende. Var dobbeltis i toppen av hullet grunnet smeltehullet, så den stakk hode under overisen. Tok frem kleppen og fikk dyttet den litt tilbake og satte kroken i haka på den. Abboren veide ca 1 kilo. Altså en av dem beryktede kilosabborene fra Gåxsjön. Digg.

Vet at disse kladdabborene ofte kan gå 2 og 2, så tok frem grovpimpel og slapp ned. Sugde seg på en kladd til, men mistet den etter 1-2 sekunder. Skit! Ristet litt i pilken og da gikk det på en ny en. Kan ha vært den samme, men viktigste er at jeg kroket en stor til. Ettersom jeg hadde utstyr for nettopp slike fisker, så var det lett match å styre denne opp i hullet. Var litt mindre også. Tipper på 8hg. Men tett på 2 kilo på 2 minutter kan likes.

Fikk ikke noen flere i dette hullet, så borret ved siden av. Tilbake på tafsen nå. Fikk en par 60-80 grammere. Ikke noe mere. Lagde 5 hull til i området, men kjente ikke noe mere. Stakk da 30 meter og lagde et nytt hull. Her var det abboryngel på 10-12 gram. Hadde blitt ganske mørkt nå, så man tar på en måtte til takke med uansett hva man får sålenge det øker litt i sekken. Tok vel en 7-8 stk før jeg gikk videre.

Nye 20 meter unna, og også her fikk jeg fisker. Denne gangen micromorter på 10-15 gram. Rakk vel en 5-6 sånne før det var slutt.

Så på nivået i sekken av det var i overkant av 4 kilo. Kommer vel ikke så høyt på det, men dem 2 store jeg tok på slutten hjalp da iallefall på litt.

Ruslet inn, og hørte om store abborer med en gang. Muhr hadde visst 4 stk over kiloen hørte jeg. Baddarn hadde flere store. Og den største av alle hadde Hillman fått. 1700+. Fikk studert denne abboren på nært hold, og det var en skikkelig kladd ja. Vet ikke hvor mange kilosfisker som kom opp, men forundrer meg ikke om det var et 30-talls eller mere, og det er jo sinnsykt.

Jeg fikk veid mine fisker til 5124 gram. Var greit fornøyd med det selv om det ikke ville bli all verdens høyt på resultatlista. Viste seg at det ga en 18.plass av 81 deltakere i HS. Og ikke minst hadde jeg mest av oss 7 som er med i internkonkurransen. Odd Henning fikk en flott 5.plass med sine 7806 gram. Hadde truffet på noe kladd på slutten i halvmørket. Kjersti fikk 3.plass i dameklassen med sine 3086 gram.

Baddarn vant på pene 11.486 gram, med Hillman på 2.plass og Tommy Muhr på 3je. 


Resultater kveldstävlingen:



Og stillingen i interncupen etter kveldens konkurranse ser da slik ut:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment