Totalt antall sidevisninger

onsdag 30. mars 2016

2016-03-28 OS-pimpel på Storhamrasjön

Etter Vikingnappet på Revsundsjön hoppet vi i bilen og kjørte til Mysoxen hotell i Sveg for å ligge litt nærmere starten på OS-pimpelen på Storhamra. Ble en rolig kveld. Jeg, Tonje, Christer,Jim og Kjersti var en kjapp tur ute å spiste. Etter det rigget jeg 5 stikker til morgendagen, og så var det bare å legge seg på lading igjen.



Var allerede mye folk på plass når vi ankom. På oppropet fortalte Jörgen Storm at det var påmeldt 264 deltakere. Det er omtrent like stort som et NM vi har hjemme i Norge.

Christer, Jim og Remi hadde dannet et lag, så da meldte jeg, brodern og Odd Henning på et lag også.

Jeg var mørbanket etter en hard uke Gällö/Strömsund, så hadde ingen ambisjoner om å dra lagt opp i nord denne gangen. Tenkte å prøve sundet. Dem hadde tross alt vunnet der forrige gang, så man MÅ ikke opp i enden for å ha noen sjans. Nytt av året var også at mort telte. Har vel ikke fått mort her på dem 2 gangene jeg har vært her før, så trodde ikke det skulle gjøre noe stor utslag på resultatlistene. Skulle vel vise seg at jeg fikk feil i det da.

O2-snapperne var i front som vanlig. Dem dro over land rett frem i retning nordenden. Jeg og brodern holdt litt mere venstre i retning sundet. Gikk relativt hard helt til 30 min var unnagjort, og gjorde oss noen hull der vi var da.

Jeg fikk en liten pinne i 5 hullet mellom noen skjær. Brodern fikk en i noen hull senere. Vi gikk bare å borret med 100 og 100 meters mellomrom nordover. Etterhvert fikk brodern 2 fisk i et hull. Noen hundre meter senere fikk jeg 2 fisk i et smeltehull. Så etter ca 1 times fiske var vi ajour med hverandre på 3 fisk hver. Traff da også på en Svenske og han hadde 1 fisk. Dette er ikke stedet å være.

Jeg sa til brodern at skal det bli noe mere fisking på meg idag, så går jeg dit jeg er kjent, om ikke så kan jeg like godt gå til starten igjen. Brodern var ikke vond å be å få med opp i nord, så vi gikk opp dit på ca 20 minutter.

Slo et hull på en plass som har levert dem 2 gangene jeg har vært her før, og her var det fisk ja. Hadde vel iallefall 5 fisk i første hullet jeg gjør der oppe, og allerede over doblet den microskopiske vekta jeg hadde med meg opp hit. Var ingen som hadde borret dette området heller. Stefan Gren satt litt lenger inn, men jeg liker meg litt lengre ut på denne plassen.

På dem neste timene gjorde jeg meg vel en 30 hull i dette området, og var vel kanskje 5 hull det ikke var fisk i. 5 lokkedrag, ingenting, da går jeg. 30 sekunder altså. Begynte å nærme seg slutten av konkurransen også. Jeg hadde egentlig lyst til å starte å gå inn igjen 14.30, men brodern mente at 14.45 bør holde. Altså 1 time og 15 minutter inn igjen fra ca 7-7,5 kilometer. Og vi visste at det var "sukkerlag" på toppen av isen på vei inn igjen.

Det området jeg var på startet å bli tomt, så da stakk jeg bare 50-60 meter lengre på skrå ut i sjøen og gjorde meg et hull der. Var også fisk her, så satt å dro greit med småabbor. Så plutselig kl 14.43 at Jonas Gustavsson, o2-snapperen, hadde hivd sekken på ryggen å startet å småløpe innover igjen. Jeg fikk jo panikk og varpet opp og heiv sekken på ryggen selv. Rakk å se på telleren at jeg hadde skrapet opp 315 fisker. 312 av dem hadde jeg da fått etter jeg kom opp hit ca kl 11.20. 3t 25 minutter. Så var ikke bare øs pøs, men plukket vel alt fra 5 til 40 i den hulla det var fisk i. Satt jo også på 2,5 til 4 meter, og man skal jo opp og ned for å hente fisk også.

Turen inn igjen ble tung. Jeg gravde meg bare ned i sukkeret på toppen. Fikk liksom ikke noe fraspark. Nærmet oss øyene der vi delvis går over land, og da tok dem bak igjen meg, og brodern gikk såpass hardt at jeg måtte slippe taket.

Når det var igjen 1-2 km til start så var jeg klart sist. 300-400 meter bak resten. Men tok litt innpå på slutten følte jeg, så det betydde vel at dem forran hadde kontroll på tiden og kunne roe ned. Jeg trodde jo at jeg skulle bli disket. Mobilen min lå igjen i bilen, så fikk ikke sjekket klokka. Og ikke hadde jeg tid å ta av sekken for å sjekke klokka jeg har i dunken.

Så at o2-snappergjengen kom på land 100 meter før brodern. Dem snudde seg å så utover. Var vel for å se om jeg kom til å rekke inn på tiden eller ikke. Brodern hadde ikke snudd seg å jaga meg opp ennå, så enten var han for sen eller så hadde han kontroll på både meg og han, tenkte jeg. Når han kom på land så så ropte han tilbake til meg at jeg antageligvis ville rekke tiden. Man har jo alltids litt ekstra krefter på lur, så løpte mesteparten av resterende turen inn. Var på land så var det 2 minutter igjen på klokka til brodern.

Vi gikk videre opp til veien, og i det jeg setter meg ned på stolsekken for å få i meg litt Getorade-drikke så skyter dem raketten som signaliserer at gangtiden er over. Hadde det vært noen flere på isen nå, så hadde dem blitt disket.

Mine 315 fisker veide 8342 gram. Det gir et snitt på 26,48 gram.

Vant gjorde Mikael Engvall med 15.112 gram. Mest mort slik jeg forsto det. Var også han som vant på Sporrsjön. Dyktig fisker, og har tydeligvis teken på mort også. Nr 2 ble Tomas Jansson med 14.283. Vet ikke om det var mort eller abbor han hadde. Nr.3 ble Jonas som satt i nord med sine 12.502. Han vet jeg hadde en abborfangst. Andresèn som hadde 9,3 hadde også fisket mort hørte jeg. Han hadde sittet ved siden av Evelina som ble nr.2 i damer og veide inn 7559 gram med mort. Tonje ble nr.4 i damer med 4962 gram.

I lagkonkurransen så vant Hans, Tommy og Evelina med 27.630 gram. Mitt lag havnet på 16.plass med 16.534 gram, og Christer sitt lag havnet på 18.plass med 12.267.


Fullstendige resultater nedenfor. Både for individuelt, lag og også interncupen til oss Norske på tur:








Og da er interncupen fullkommen med alle 8 stevner:

Remi stakk av med seieren der. 20 poeng. Ingen bombe at han tok det, for han er jo en god fisker, og i tillegg hadde han jo vært på flere av disse sjøene før, og da er det lettere å vite hva man går til. Jeg hadde selv kun besøkt Vikingnappet en gang, og Storhamra 2 ganger før. Grattis til Remi.

Da var påsken over for denne gang. Har hatt det dritkult fra ende til annen. Takker til alle arrangører i Gällö-traktene, Strömsund og StorHamra. Uten dere som arrangerer hadde det ikke blitt noe påskepimpling i Jämtland. Så vil jeg takke kjærringa som er like ivrig på pimpling som meg selv. Takk også til resten av den norske gjengen som var oppover. Og sist men ikke minst takk til alle gamle og nye svenske venner i isfiskemiljøet. Dere er alle en utrolig trivelig gjeng, og det er like kul å treffes hver gang. Syns neste påsk. 

Nå drar jeg til Finland for å pilke. Kaptein på det Norske laget. Håper å se det røde, hvite og blå flagget vaie i vinden. May the best team win!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment