Totalt antall sidevisninger

fredag 25. mars 2016

2016-03-25 Tävling på Sporrsjön

I dag valgte vi å ta turen opp til Sporrsjön i Strömsund. Skulle arrangeres en 5 timers her idag. Hadde hørt at Erik Andersson hadde vunnet her på 22 kilo i fjor. Mest mort, men var også abborfangster på 18-19 kilo. Fikk vite i ettertid at det kun var en 3 timers tävling, og ikke 5 timers som vi skulle ha idag.

Hørte det var 74 herrer senior med idag, og var nok over 150 stk totalt.

Jeg valgte å bli med brodern å fiske idag. En plass som lå litt over 3 kilometer fra starten. Kom frem på halvtimen og startet å fiske. Eller jeg borret første 3 hulla i mudderet. Brodern startet litt lengre bort en meg, og han fikk en 3 hg mort i første hullet. Jeg borret på utsiden av han, og i en halvbue 20 meter på utsiden av han. Kjente ingenting, så dro utover i sjøen.

Signaliserte at han hadde fått mere på den lille flekken han satt. Så gikk da inn igjen til han. Da var han oppe i 18 fisker, og hadde nok over 5 kilo allerede. Tror ikke vi hadde fisket mere en 15-20 minutter. Jeg fikk en 4 hg abbor ved siden av han, men ikke noe mere rundt. Syns det var en for liten flekk, og trodde det var for grunt rundt eller, så jeg stakk utover i sjøen igjen. Brodern mente jeg burde ha prøve en kant han pekte på 150 meter unna, men jeg ville heller utover i sjøen, så jeg forlot han.

Han ringte meg kl 11.15, og da var jeg allerede 1,2 kiloemeter vekk fra han, uten å kjenne en eneste fisk. Han hadde fått noen til, men jeg fortsatte bare å lete utover i sjøen.

Etter 2,5 kilometer med borring traff jeg på Thomas Leijon. Jeg hadde fortsatt bare min ene fisk, og Thomas hadde da 3 sa han. Visste at brodern hadde minimum 7-8 kilo allerede, og kanskje også over 10 kilo. Jeg var veldig i villrede hva jeg skulle gjøre. Bestemte meg for å dra ned til brodern igjen slik at jeg kanskje kunne lure opp en 8-10 kilo jeg også siste 2-2,5 timene.

Jeg heiv da sekken på ryggen å dro mot brodern igjen. Gikk vel ca 1,3 kilometer, og tenkte jeg bare skulle slå meg et hull midt utpå sjøen for å ta en pust i bakken og drikke litt. Tipper klokka var 12.30 eller noe da. Pilken stoppet bare en meter under isen, og det var fisk på- Skvatt jo, for hadde ikke hatt napp på over 2 timer.

Her var det faktisk øsfiske på abborer mellom 2 og 4 hg. Tror ikke jeg satt mere en 10-15 minutter så var sekken full. Sekken tar vel en 12-13 kilo med stor abbor. Før hullet var tømt hadde jeg også 15 fisker liggende på isen mellom sekken og hullet.

Tok meg tid til å helle alt over i en pose, for så å slå et nytt hull 10 meter unna. Og tror du ikke det var fullt øs her også. Fylte sekken igjen på nye 10-15 minutter. Tømte over i en pose til og borret et nytt hull. Fikk kun 4 fisker der. Ringre brodern igjen nå. Da var klokka 13.46 og sa at jeg hadde truffet noe veldig.

Han satt også i noe fisk, men om det ikke tok seg opp så skulle han komme og fortsette å lete jagende abbor sammen med meg. SÅ i hans retning, men så ingen som kom, så da hadde han vel truffet, og ikke noe er jo bedre en det.

Jeg borret sikket 20 hull til, men fikk bare en og annen strøfisk. Tror ikke jeg hadde mere en 10 abbor på dem 20 hulla. Var bare 15-20 minutter igjen. Hadde et lite napp på pimpel, men den ville ikke være med opp. Var litt lei borring da, så tenkte å slippe ned myska for å se om jeg fikk den som var borti. Myskaen stoppet 0,5 meter over bunn. Fikk den opp, og var en mort på 100-150 gram. Kunne jeg dra slike siste 15-20 minuttene så kunne jeg jo kanskje klare 4-5 kilo til.

Slapp ned igjen, og da gikk det på noe veldig stort. Drillet den vel i 20-30 sekunder som kom den opp i hullet. Viste seg å være en 800 grams abbor. Da var det ikke tvil om at jagingen var ferdig. En så stor abbor ville ikke ha pimpel, men tok gjerne en liten myska med fjærmygg.

Jeg ble sittende i det hullet ut tiden. Fikk 2-3 halvgrove morter til, 3-4 abborer til på 200-300 gram, og noen abborer helt ned i 50 gram. Sekken var i ferd med å fylle seg opp en 3je gang. Da skuddet gikk så var den vel 3/4-dels full.

Tippet at jeg minimum måtte ha 22-23 kilo, men håpet på over 25 kilo. Tenkte at jeg måtte da komme høyt på dette vel? Selv om jeg egentlig bare satt i fisk 2x15 minutter + 15-20 minutter i siste hullet med myska. Jeg tenkte jo da at 22 kilo som Erik hadde i fjor også var en 5 timers. Og det fant jeg jo ut at det ikke var.

Kom inn igjen, og hørte av an av arrangørene som satt nede på isen at han trodde iallefall en mann hadde over 30 kilo. Se der ja. Hehe. Han sa også at en norsk tjej hadde 2 poser. Kunne det være Kjersti eller Tonje da tro?

Kom opp til innveiingsområdet, og så Tonje med 2 store poser. Måtte da være 10 kilo i hver av dem. Ser oppi posen hennes og der var det myyye stor mort. Største jeg så måtte da være over 500 gram.

Brodern kom inn igjen etterhvert også, og så han bar på en pose i tillegg til skryllan. Over 20 kilo han også da. Så at Ankarberg akkurat hadde veid inn 2 store poser, så spurte hvor mye han hadde. "20,5, og det får jeg nok ikke pris på engang" sa han. Aiaiai, er det såå mange som har brutale poser ja?

Viste seg at vinneren Mikael Engvall vant med 34 kilo. Stort sett mort forsto jeg. Nr.2 hadde ca 33 kilo, og nr.3 hadde 28,3 kilo. Begge disse hadde mesta bbor. Mine 28.162 holdt da til en 4.plass totalt. På 5 plass og vinner av dameklassen ble Tonje på 26.946 gram. Rått fiska av kjærringa. Så datt det helt ned til 22 kg på 6.plassen og det var brodern. Han hadde truffet på den kanten ha sa jeg burde teste før jeg dro. Hehe.

28.162 delt på 111 fisker gir et småpent snitt på 253,71 gram. Og det er jo etter endel 50 grammere på myskaen som dro ned snittet litt :-O


Og etter idag så ser internkonkurransen slik ut:

Må opp kl 04.30 for å dra på 2 nye tävlinger i Strömsund i morgen, så nå er det på tide å dra skinn over øyelokka. 5 t 30 min søvn er jo for lite for meg, men skal nok klare å karre meg ut av senga i morgen.

Resultater fra dagen:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment