Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. mars 2016

2016-03-13 Konkurranse på Nuggurn

Da var jeg endelig ferdig med jobbinga oppe på Værnes. Første jeg gjør er selvsagt å dra på konkurranse. Kom hjem sent i går etter en lang kjøretur fra >Trøndelag, så hoppet rett i seng uten å få rigga noe utstyr. Tonje fikk ta seg av kjøringa idag, for jeg var i underskudd på søvn. Sov vel igrunn hele turen til Nuggurn.



Fikk meldt meg på, så var det å knyte noen litt grove tafser. Sist jeg var her så hadde jeg mistet 2-3 store fisker pga senebrudd, og det vil jeg jo ikke ha noe av. Hadde med meg Chromeborret ettersom jeg ikke hadde fått fiksa Nova'en ennå. Hadde avtalt med Dag Even da, så skulle nok få lånt meg et borr. Før Dag Even kom ble jeg tilbudt å låne ei sveiv av Finn Arne, og da hadde jeg borr for dagen.

Ga Chromen til Åge R, slik at han kunne fikse vinkelen på knivene slik at den ikke går på så inni helvete.

Etter å ha hatt relativt bra fremgang med å stikke langt på NM, så dro jeg på langtur idag også. Kom frem etter 45 minutter, og 300 meter bak meg kom også Finn Willy. Greit å være 2 om å leite etter fisk, så det var igrunn bare positivt.Jeg husket ikke helt hvor jeg hadde funnet litt fisk sist, og ikke så jeg noen gamle hull her heller. Stoppet på den odden jeg mente jeg var sist. Lite fisk å finne. Fikk vel bare 2-3 fisk første 10 hulla.

Så litt lengre fremme at det hadde vannet opp, så stakk kjapt dit. Og som antatt så hadde det vannet opp grunnet at noen hadde borret her. Så jeg hadde husket feil på hvor jeg satt sist. Var ikke på odden nr.1, men odde nr.2. Startet straks å få noen flere fisker nå når jeg satt rett. Svein-Ivar dukket også opp her nede nå. Han hadde prøvd en plass som kan gi noe kladd først, men der var det ingen hjemme idag.

Kroket noe meget bra noe. Drillet den i 30-40 sekunder. Hadde den 1 meter under isen, så slapp den. Dritt. Tror den nærmet seg kiloen. Bare å jobbe på videre. Det er garantert flere halvstore og store i området. Fikke noen små til i hullene rundt så gikk det på en okay fisk igjen. Ikke så stor som den forrige men. Fikk opp denne, og det var en abbor på 570 gram. Da bygges det fort vekt i sekken.

Var avgjørende å finne rett dyp idag. Så borret bortover kanten. Litt for grunt eller for dypt så var det mest småfisk, mens traff man rett på dypet så var det klart bedre snitt. Hadde et hull der jeg fikk 3-4 stk 200 grammere.

Finn W gjorde seg et hull endel lengre inn nå. Han rope at der var det mye grunnere. Han fikk ikke pilken til bunn engang før det gikk på noe stort. Drillet den i ca 1 min, så den under hullet, så slapp den. Kiloabbor. Vet det er surt for hadde jo mistet en tidligere idag selv. Han var ikke borti noen flere store der inne, så han søkte utover igjen. Finn W fikk også en 3 hg som spytta ei krøkle. Jeg spurte om krøkla levde, men det gjorde den ikke. Så ut til å ha vært i magen en par timer. Det var jo synd, for ellers kunne det blitt artig.

Tiden startet å dabbe ut. Hadde gått tom for kant å borre langs, og var ikke noe bra imellom hullene. Var 13-14 minutter igjen, og tenkte at dem kunne nok være gode å ha på vei inn igjen, så stakk hjemover før tiden. Blir jo fort løseere i snøen/scootersporet på vei hjem også. Og det stemte jo. Var på land igjen 8-10 min før gangtiden var ute. Hadde jeg fisket tiden ut skulle jeg fått problemer, for hadde ikke så mye mere pust å ta av.

Mine fisker veide 4927 gram, og det skulle visstnok være bra for dagen. Ikke helt bra nok da, for Finn Arne hadde funnet bra med 1-2 hg fisk og veide inn 6684 gram, og det vant han dagens konkurranse med. Jeg ble nr.2, og Tom Erling, som er en veldig dyktig Nuggurnfisker ble nr.3 med 4369 gram.

Dagens resultater: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Nuguren2016.htm

Mens vi var ute på isen hadde Åge R vært hjemom å gjort om vinkelen på Chromen min. Han hadde også strømlinjeforma den kanten knivene er skrudd fast i. Så rett etter premieutdelingen stakk jeg ned på isen igjen for å teste borret. Det tok fortsatt bra, og det ønsker jeg jo, men samtidig så er det nå blitt levelig til å borre med i 4 timer i stålis følte jeg. Vi får se til høsten igjen når det er stålis igjen. Isene er for vannete tli å bruke Chrome noe mere i år. Takk for hjelpa Åge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment