Totalt antall sidevisninger

mandag 9. desember 2013

2013-12-07 Isfiskekonkurranse på Landsjøen

Da var tiden kommet for sesongpremiere på isfiskekonkurranser i Norge. Som vanlig så er det Trysil som står for den. Landsjøen har jeg vært på noen ganger før. Skal man hevde seg her så ser det ut til at man må ha 1-2 gode hull samt litt plukk utenom. Rundt 8 kilo bruker vinnervekten å ligge på. Jeg, Tonje, Christer og Jan Morten kjørte med min bil fra Askim kl 06.30 på morgenen.

Det var fint vær. Rundt 5-6 minus og 10-15 cm puddersnø på isen.

Jeg og brodern har ofte fisket på en plass som brodern vant stevnet fra i 2009. Men syns den plassen har vært dårlig siste par gangene, så ville prøve en annen plass i år. Var en del tryslinger som satt rett sør for meg, og Benterud, Steinar, Jan Morten med fler satt litt nord for meg. Man kan se på satelittkartet at det går ut et grunneplatå her.

Starten gikk. Kjente ikke noe i hull 1, så lagde hull 2 ca 20 meter lengre ut. Der var det fisk. Litt blandet størrelse. Alt fra 50 gram og opp til i overkant av 150 gram. Fikk opp 13 på tafsen og fikk 2 til på mysken. 15 fisk og nærmet meg 2 kilo etter kun 20 minutter. Meget bra start. Så at Espen Kronwald og Ole Omang fikk litt sør for meg, så var helt klart fisk i området.

Tittet litt nordover og der kunne jeg se at også Steinar og Benterud fikk fisk. Jeg fortsatte å borre lengre ut både litt sørover og nordover. Fikk bare en slenger her og der. Jobbet og jobbet, både med tafs og myska, men traff heller dårlig. Så at Sjøli hadde forflyttet seg fra den vanlige plassen sin og havnet i nærheten av Jan Morten og Benterud. Jim var vel også i det området. Ødegård kom sørfra, borret seg nordover men dro sørover igjen. Odd Henning kom fra nord og borret seg sørover og havnet på skyggesiden.

Så at brodern satt stille på plassen sin på skyggesiden, men man vet aldri om han får fisk eller ikke, så latt han styre på alene på andre siden der.

Jeg avsluttet med å borre lengre og lengre ut på platået. Siste hullet så satt jeg vel 150 meter fra land, og det var faktisk dagens grunneste hull. Var ikke mye over 1 meter der. Men dessverre ingen fisk der i dag.

Dagens 3 timer gikk vel fort, og jeg traff aldri noe særlig mere. Hull 2 var mitt klart beste hull i dag. Endte på stusselige 25 fisker som veide 2860 gram. Snitt på 114,4 gram. Gikk da bedre en i fjor da jeg ble desidert sist i HS med under 1 kilo, men fortsatt altfor dårlig.


Hørte igjen at flere av dem som fikk bra hadde hatt ett eller flere gode hull. Benterud hadde et hull med 30 pene fisker. Sjøli hadde et hull med 20 pene, etc. Selvsagt så må man være god for å klare å få mange i et hull, men jeg mener jeg er bra nok til å få gode hull, bare at jeg ikke har fått det på Landsjøen ennå. Hullet med 15 i var jo relativt bra, men litt dårlig snitt, så ikke bra nok.

Jeg satt ikke langt fra riktig området heller ettersom det viste seg at Benterud stakk av med totalseieren i dag med 8,8 kilo. Sjøli som også avsluttet ganske nærme der jeg var, vant HV med nesten 8,4 kilo. Steinar og Jan Morten hadde også begge over 4 kilo. Jeg så på når noen av dem varpet, og dem satt på klart dypere vann en meg. Jeg var vel på 2,5-3 meter, mens det så ut til at disse satt på 3-4,5 meter.


Under innveiingen ble det brukt Rapalavekt, og det liker jeg særdeles dårlig. Rapala-vekta har jeg sett at har fått strykkarakter på flere best i test artikler. Blant annet i denne testen: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/article256848.ece

Om alternativet er Rapalavekt eller ingen konkurranse på Landsjøen så får jeg godta Rapala, men jeg hadde veldig gjerne sett at arrangøren kunne investert noen få kroner på ei litt mere pålitelig vekt. Vi i miljøet bruker jo masse tid og resurser på hobbyen vår, og da er det jævlig kjipt om ei dårlig vekt skal gjøre at resultatlista mulig blir feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment