Totalt antall sidevisninger

lørdag 14. desember 2013

2013-12-13 Pimpeltävling - DM nr.1 Värmland - Rangsjön

Var riktig taggad på å konkurrere igjen, så selv om det er drøyt lang å kjøre alene fra Østfold så bestemte jeg meg for å dra på Rangsjön i dag. Fikk gudskjelov linket opp med Ole G på Kongsvinger så vi kunne samkjøre derifra. Takk for det Ole G.

Dro fra Askim 04.45, var på Kongsvinger 06.20 og fremme på Rangsjön som noen av dem første kl 08.15. Hadde kommet snø i løpet av natta, så var litt spenstige kjøreforhold over Bjørklangen, men gikk da bra det og.

Det var DM nr.1 i for Värmland på Rangsjön i dag, så det møtte 65 stk. Regner med de fleste med ambisjoner i Värmland var med, for dette er jo en av nøklene for å ta seg til SM. 5-6 Tryslinger, samt Aarstad og Skogseth var også på plass.

Utgang kl 09.30, og vurderte å gå til en plass langs høyresiden som visstnok Børre satt på da han vant her i 2010. Men når jeg så Kjell Ove Jensen duret på rett nordover med retning enden så ville jeg være med. Ikke fiske nært han da, men nordenden er stor så mere en nok å fiske på. Jeg er jo langt fra noen sekkefisker, og ville ikke på død og liv være nærmere en 100 meter til noen av Svenskene i dag. Vil jo ikke knabbe evt fisk fra gutta som prøver å ta seg ut til SM.

Startet på høyresiden oppe i nord. Borret med 50 og 50 meters mellomrom. Kjente ikke noe dem første 10 hullene. Kom til en odde med ei øy utenfor. Så at det var et fint sund der. Fikk en abbor i tredje hullet jeg lagde i sundet. Et par bomhull, så fikk jeg en til. Ennå 2-3 bomhull så fikk jeg en til. Fikk en fjerde fisk noen hull etterpå. Kjedelig med kun en og en i hulla. Og nappet kom sjelden før 30 + sekunder i hullet, og man måtte holde helt stille evt noen microskopiske ristinger hvert 10 sekund.

Gikk på ei gjedde der også. Drillet den en stund så beit den av pilken. Dritt, for på den stikka hadde jeg på en av de to tafspilkene jeg kjøpte i nordisk i Finland. Elsker disse pilkene, og nå har jeg bare en igjen. :-(

Hullet etter jeg fikk min 4de abbor så var det plutselig flere. Fikk 16 fisk i et hull. Rått etter den starten jeg hadde. Rotet rundt frem og tilbake i sundet der en god stund til, og kom meg opp i 29 fisker. Hadde fisket i overkant av 2 timer da.

På tide å ta noen valg. Gå tilbake til området rundt 16-fisk-hullet eller jage videre nordover for å kanskje treffe en ny stim. Valgte det siste. Borret meg nordover på innsiden av en av de tre svenskene som satt oppe i nord. Fikk en abbor 30 meter på innsiden av han, men jaget bare på videre nordover. Startet å borre 50 og 50 m igjen for å dekke over større områder.

Etter noen hull oppover så fikk jeg et hull med 4-5 fisker, og her var snittet litt bedre en ute i sundet. Borret 5 meter bortenfor, men ingenting. Borret 5 meter på innsiden med heller ikke noe der. Borret da 5 meter sørover igjen, og der sto det noen. 4-5 til. Borret ennå 5 meter lengre sør og fikk ennå noen fisker.

Fikk en par fisker som nærmet seg 100 gram også. Bonuser. Døde ut sørover, så borret på yttersiden av hullene, og var fisk der også. Han svensken jeg borret på innsiden av på vei nordover kom. Han satte seg 20 meter utenfor meg, og han fikk noen fisker der også.

Når både jeg og han borret så ble det fort oppborret og dødt. Jeg prøvde å fiske meg videre oppover. Fikk en abbor etter 3 hull, men ikke noe rundt. Borret 5-6 hull videre nordover, men ingenting. Kun 12-13 minutter igjen. Valgte å spurte tilbake til rosa lengre sør. Fikk en abbor i et nytt hull mellom dem gamle hull. Og fikk ennå en abbor i et av dem gamle hulla mine. Så var vi ferdig for dagen. Endte på 82 fisker.

Det var 1 time inngangstid, og det var godt, for var ca 3,8 km inn, og det lå ca 15cm snø på isen. Gikk tom for energi på vei innover, men beit tenna sammen og kjempet meg inn. Brukte vel 47 minutter.

Når jeg veier inn så har visst lederen rett over 3 kilo. Jeg tippet jeg hadde ca 3 kilo selv, og vekta viste 3068 gram. Snitt på 37,41 gram da altså. Kalle fortalte ikke eksakt hvor mye lederen hadde så da fikk man vente spent på premieutdelingen. Men Kalle sa at min vekt var mest i senior da, men mulig en veteran hadde mere en meg.

Eldre veteran vant Ole Omang med 2,9 kilo. Yngre veteran hadde vinneren 3062 gram. Aiaiai. Han hadde da 6 gram mindre en meg. Marginer på rett side. Deilig at jeg klarte å lure opp 2 stk helt på tampen der.

Så da ble jeg ropt opp som vinner i herrer senior, og også totalvinner. Morro.


Fisken var veldig trå i dag, men fantes roser med noe fisk på. Abboren ville kun ha fjærmygg. Hadde på en lyspinkies eller rød maggot i tillegg, men var alltid fjørmyggen den knabbet. Om dem knabbet myggen så fikk man ikke napp på pinkisen eller maggoten som hang igjen. Og man måtte være veldig forsiktig med bevegelser av tafsen. Best var det å holde helt stille, men noen ganger måtte jeg også riste veldig forsiktig i 1-2 sekunder for så å holde helt stille igjen. Teknisk men artig fiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment