søndag 22. desember 2013

2013-12-22 Julecup nr.1 - Vestmunnvannet

Tid for Julecup i isfiske igjen. Hesmyr har dratt i gang dette, og er et flott tiltak.

Første av tre stevner var lagt til Vestmunnvannet i Larvik. En arm av Hallevannet. Denne var med i julecupen i fjor også, så visste litt hva jeg gikk til. Rapporten min fra dette vannet i fjor kan leses her: http://gabloggen.blogspot.no/2012/12/2012-12-29-julecupstevne-nr3.html

I år var det bedre føreforhold en forrige året, så da kunne vi faktisk kjøre helt bort til vannet idag. Sparte noen kalorier på det som heller kan brennes ute på isen.
Var hele 24 stk som møtte til start i dag, og et var moro.

Thomas og gutta var utpå isen å sjekket den en siste gang før vi skulle utpå. Isen lå på rundt 15 cm, men ble ned mot både 10 og 5 cm når man passerte den store vika som går sørover. Dem hadde merket av dem mest utsatte områdene slik som innos og et sund.

Vi bestemte oss for at 15 min utgangstid skulle holde. Fiske fra 10 til 14, og 30 minutter inn igjen. Lennart dro av gårde i front, mens jeg, Luci og Remi var rett bak. Jeg hadde bestemt meg for å starte på den eneste plassen jeg fikk fisk i fjor. Luci, Remi, Christer og Runar hadde samme planen.

Tok av skjærskyddet og skulle borre fast borret i isen så datt bare ene kniven av Mora Nova borret. Uff. Begge skruene hadde klart å forsvinne. Har reserve i sekken, men likevel irriterende. Hentet opp 2 nye skruer og fikk skrudd fast kniven igjen, så var jeg klar til start. Jeg MÅ begynne å sjekke skruene hver gang før utgang.

Startet med tafs, og fikk faktisk 5 fisk i første hullet. Luci borret forran meg, og han fikk også 3 fisker der. Men var lite rundt virket det som. Christer borret på dypere vann. Han hadde napp, men fikk ingen. Runar traff et hull etter hvert og plukket greit.

Jeg borret meg i retning sundet. Remi hadde allerede borret litt over her, men jeg testet på innsiden og utsiden av der han hadde borret. Fikk 1-2 i noen av dem grunne hulla, men ikke noe drag.

Remi dro mot andre siden av vika, men snudde da han syns isen var for tynn. Litt etterpå krysset Christer også vika. Borret litt forran seg for å ikke gå på for tynn is. Han tok seg etter hvert dit han ville, og kunne høre at han borret gjennom isen på 3 omdreininger. Max 5-6 cm is altså.

Runar var også på vei over til Christer nå, men han syns isen var for tynn så han snudde halvveis over og kom tilbake i retning der jeg satt. Han startet å borre ved sperringen mot sundet. Jeg borret i retning sundet.

Prøvde et smeltehull da det var ca 30 meter mellom meg og Runar. Fikk en 8-9 på tafsen der og var såpass bett at jeg fikk lyst til å teste pimpel. I fare for å brenne hullet, men den som intet våger intet vinner. Fikk en 10-15 til på pimpel, men måtte liksom dra dem ut av hullet. Ikke pimpeldrag, men fikk da noen alikevel.

Runar fikk også litt fisk der han satt 20-30 meter forran meg. Kunne det være en relativt stor rose med fisk her da tro? Jeg fikk litt i hullene rundt også, men ikke så mange i hullene. Kunne ofte gå 1 min før man fikk første nappet i hullet. Og abboren ville kun ha små bevegelser. Små enkeltristinger eller dobbeltrist. I dag syns jeg faktisk maggot virket bedre en mygg, og det er ikke ofte for meg. Var ofte slik at etter et napp så hadde fisken knabba maggoten og myggen hang igjen. Sært. Men jeg ble fiskende med 1 maggot og 1 mygg, evt 2 lyspinkies og 2 mygg på kroken.

Bjørn fra Hadeland hadde kommet i retning meg og Runar. Han hadde satt seg på en flekk ca 50 meter bak meg som det ikke var borret noe særlig på. Han fant tydeligvis en del fisk der, for han ble sittende der lenge.

Det begynte å bli dødt for meg og Runar der vi satt. Runar stakk mot Bjørn, og borret videre opp mot der vi hadde startet. Jeg fikk noe fisk, så ble sittende å gnu litt til. Etter hvert borret jeg også mot Bjørn. Tror han må ha sitti i det hullet sitt i 1,5 timer nå.

Jeg fikk noen fisker i et hull 7-8 meter før jeg kom til Bjørn. Lite i gamlehullene rundt der jeg satt. Borret da 7-8 meter på bortsiden av Bjørn. Fikk greit der. 10 + fisk i alle fall. Fikk også litt fisk i gamlehullene i nærheten.

Nå så det faktisk ut som hullet til Bjørn var i ferd med å slukne også. Etter 2 timer eller noe. Jeg prøvde å fiske gamle hull ned mot sundet igjen. Fikk ingenting i 5 hull, så holdt på å miste troen på dette. Men 6te hullet var smeltehullet som jeg fikk bra i ista, og der sto det litt fisk igjen. Var også litt fisk i gamlehullene rundt.

Siste hullet for dagen hadde jeg ingen flyt i. Fikk en kjapp en, så klarte jeg å miste 6 stk på rad rett under hullet. Ikke hatt dette problemet tidligere i dag, så det var snodig. Klokken ble 14 og jeg ropte slutt.

Jeg endte på 154 fisker og var usikker på hvor langt det skulle rekke. Jeg visste jeg hadde mere en Runar. Han Bjørn hadde en god del i det gromhullet sitt, men visste ikke hvor mange han hadde. Christer hadde blitt i det området han gikk til. Så ikke hektisk ut der, for han gikk litt rundt i gamle hull. Men at han hadde fått en del var jeg jo sikker på, for ellers hadde han jo ikke blitt i det området. Etter 2-2,5 timer så observerte jeg at Hesmyr borret seg lengre og lengre ut i sjøen, så det kunne jo tyde på at det ikke var all verdens fisk inn mot starten.

Jeg ruslet inn igjen.
Luci spurte hvor mye jeg hadde fått når jeg kom inn igjen, og jeg svarte 150 stk. Han mente at det kom jeg til å komme høyt på i dag. Det hadde jo vært moro det. Christer kom litt etter meg inn, og kunne melde om 210 fisker. Så han kom jo da til å slå meg, selv om han hadde litt lavere snitt en meg. Bjørn var jeg også usikker på. Det sto ca like høyt i posen hans som i posen min.

Jeg veid inn mine, og dem veide 7095 gram. Snitt på 46,07 gram i snitt. Jeg ledet visst på dette tidspunktet. Bjørn veide inn etter meg, og hans fisker veide 6955 gram. Christer sin pose veide 8395 gram.

Trodde jeg da skulle bli nr.2. Men så fortalte Bjørn meg litt senere at han blir nr.4. Er det noe som har klart å plassere seg mellom 6955 og 7095, eller hadde denne personen over 7,1? Og hvem var denne personen.

Premieutdelingen startet, og da ville vi jo få vite det. Christer vant, og nr.2 ble Jim Bekken med 7340 gram. Så da ble det 3 plass på meg. Må vel nesten si meg fornøyd med det når det er 24 mann med. Skulle jo gjerne vunnet, eller i alle fall 2.plass, men det ønsker vi vel alle.

Fullstendig resultatliste her: http://pimpelkonk.blogspot.no/2013/12/resultater-1-runde-julecupen.html

Uansett var det en artig og lærerik dag med tafsen på isen.

Neste runde i julecupen blir innbakt i Romjulsnappet på Tullreien 26.des. Dem som skal være med i julecupen må betale 50 kr til Hesmyr på Tullreien før utgang. Kommer man etter stevnet og ønsker å betale seg inn i julecupen, så er det for seint.