Totalt antall sidevisninger

lørdag 28. desember 2013

2013-12-28 Kule på Elgsjøen

I dag var det kule på Elgsjøen som gjaldt. 6 fra Acerina, 4 fra Hadeland og 2 fra Raufjøringen. Vi brukte litt tid for å komme oss ut på isen, for vannstanden i sjøen hadde økt slikt at det hadde blitt landløst. Fant etter hvert et stupebrett som stakk 4-5 meter ut i sjøen og der kom vi oss ut. Tror vi så ganske dumme ut der en og en krabbet ut på stupebrettet og ut på isen. Grunnen til at vi krabbet var at vi ikke ville ødelegge brettet med broddene våre.

Vi var alle ute på isen kl 09.55 og skulle starte å fiske kl 10.00. 6 stk stakk ned mot venstre hjørnet på sjøen, 4 andre gikk på skrå over til ei grunne som lå der, mens jeg og Tonje gikk i retning høyspenten på andre siden.

Kunne vel likegodt stoppet å blogge her, for selvsagt var det et dumt valg å ikke gå etter dem lokale/dem som hadde fisket sjøen før. Av en eller annen grunn følte jeg for å gå for meg selv i dag, igjen. Når skal jeg lære?

Der jeg startet var det 7-8 meter bare 10 meter fra land. Sjanseløst selvsagt. Borret meg i til odden ved høyspenten, og var der ca i det 10’de hullet. Og der var det noe fisk. Fikk 14 stk i 2 hull der, men ikke noe rundt. Fikk de fleste på tafs, men kunne melke ut en par ekstra fisker på myskaen. Tonje var bortom en tur, men dro til grunna der Jim med flere satt.

Jeg dro etter hvert bort på denne grunna selv. Så at Kjersti kun gikk i gamle hull, men fikk fort svaret. Mora Nova’en hennes hadde ryki. Hele komposittkrona hadde falt av og forsvant til bunns. Hu lånte borret mitt til å borre seg en nytt hull. Borret mitt var litt langt for hu ja. Hehe.

Jeg bråborret meg bort til Jim som hadde sitti veldig rolig i et par hull der. Jeg ville bare bortom for å se om han satt på en kant og hvor dypt det var der. Den lille stunden jeg var ved Jim så syns jeg han fikk litt små fisker, men han fikk jo relativt mange da. Lå på 7-8 varp, og det var ca det jeg hadde fått fisken på ved høyspenten også.
 
Borret meg da vekk fra Jim igjen og leitet fisk mellom grunna og land. Første hullet jeg traff i var en plass det var luft mellom overisen og hovedisen. Var også litt overvann i det laget er, så flommet litt ned i hullene. Ingen krise det når man sitter så dypt som 7-10 varp. Vet ikke helt hvor mange jeg fikk i dette hullet, men kunne vel være rundt 15-20 stk. Borret rundt, men fikk bare en slenger i et par av hullene. Borret meg i retning høyspenten igjen og traff et nytt hull bare 30 meter bortenfor. Nye 15 fisker eller noe der. Relativt greit snitt også. Kanskje 80 gram. Hullet ved siden av fikk jeg også greit i, men resten av hullene der fikk jeg kanskje en slenger eller to i et par av hullene.

Hadde allerede gått over 3 timer. Kun jeg igjen på grunna nå. De andre hadde dratt inn til land i retning der resten av gutta fra i dag satt. Jeg ville fortsatt ikke gå til andre folk, så kunne enten prøve å leite opp en ny plass, eller prøve litt gammelhullsfiske.

Prøvde gammelhull. Fikk brukbart på myska i dem 3 hullene som hadde gitt litt tidligere, men ingenting i dem andre. Når det var igjen 15 min måtte jeg prøve å finne en ny plass, men fant jo selvsagt ikke noe mere.

Endte på 79 fisker og tippet på ca 5 kilo. Viste seg at dem veide 5500 gram. Snitt på 69,62.

Den plassen Tonje og etterhvert også Jim og Kjersti avsluttet på var bra. Var en del 2 hg fisker der i tillegg, og da blir det fort vekt. Jim sa han hadde fått ca 4 kilo på slutten der. På ca 45 minutter fiske.

Der dem lokale samt Christer og Runar satt hadde det også tidvis vært bra. Andreas pratet om at han hadde sittet ca 2 timer i et hull. Bjørn sa også at han hadde sitti bortimot 1t 30 minutter i et hull. Christer hadde også hatt i alle fall 2-3 hull han hadde sitti 30 min i hvert. Noen steder hadde dem også tatt høyere i vannlaget.

Jeg visste jo allerede fra start at jeg ikke skulle ha gått alene, så jeg havnet selvsagt langt ned.

Christer klarte å vinne i dag også. Han tar kun rette valg for tiden.

Dagens resultater:

1.Christer Fossen – 10.340 gram

2. Rune Blisten – 9.300 gram

3. Jim Bekken – 8.600 gram

4. Runar Sperstad – 8.400 gram

5. Bjørn Kåsin – 8.100 gram

6. Tonje Hauger – 7.000 gram

7. Andreas Moen – 6.200 gram

8. Niklas Strengelsrud – 5.500 gram

9. Kjersti Solli – 5.000 gram

10. Trond Vang – 3.850 gram

11. Jan Morten Fossen – 3.500 gram

12. Lennart Gammelsrud – 1.500 gram

I morgen er det konkurranse på Skrukkelisjøen, og den teller også som 3je og siste stevnet i julecupen. Gleder meg til den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment