Totalt antall sidevisninger

mandag 2. desember 2013

2013-12-01 Acerinakule i isfiske - Langard

Vi ble 4 stk som ble med på dagens kule. Jeg, Tonje og Christer dro i min bil fra Askim, og vi linket opp med Terje på Shell-stasjonen på Momarken. Vi kjøre i følge videre til Langard.

Brukte vel ca 15 min for å gå opp til det idylliske vannet oppe i Trømbofjella. Christer gikk utpå først og lagde et hull 2meter fra land. Isen viste seg å være 14 cm. Tykt og bra, men man skal selvsagt tenke på at det kan være områder på sjøen med svakere is. Men dette vet jo vi isfiskere.

Klokka var 10.45, så vi bestemte oss for å ta en 3t 30min kule. Altså fiske til 14.15. Ingen gangtid ut, og fri gangtid inn igjen.

Jeg gjorde meg noen hull der vi gikk utpå. Hesmyr hadde jo fått bra her på julecupen i 2011. Av de ca 10 hullene jeg lagde her så fikk jeg 1 hull med fisk i. Fikk 3-4 raske på tafs, men syns abboren støtet vel mye i pilken, så slapp ned pimpel i stedet. Fikk 2 kjappe på den så ble det dødt. Prøvde da med myska, og fikk 3 til på den. Tja, hva er best i dag da tro. Valgte å gå videre med tafsen.

Terje og Tonje hadde startet å fiske litt til høyre for odden som ligger rett frem. Christer satte seg på odden der jeg hadde et hull med 100 fisk i på julecupen. Terje nærmet seg Christer.

Jeg borret meg inn på baksiden av Christer, litt på bortsiden av odden. Høre dem 2 pratet sammen. Christer sa han hadde 18 fisk, og det var visstnok 14 mere en Terje hadde.

Jeg kom meg nesten inne ved land ved odden og fikk et bra hull med 20-25 fisker. Bare noen få slengere rundt. Vi satt 3 stk på ei lita rose her, og syns det ble litt trangt for meg. Vet jo om flere plasser på denne sjøen som kan levere.

Da jeg stakk fra Christer og Terje hadde jeg vel 41 abborer. Tipper Christer hadde rundt 40-50 stk da.

Møtte på Tonje ca midt på sjøen, og hu hadde 37 abborer. Det var bra. Jeg gjorde meg 4 hull på en plass der som har levert før, men var ingen der i dag. Jeg stakk videre nedover i sjøen. Testet ved en liten bekk som bruker å gi litt fisk, men var ikke noe her heller i dag. Så Christer kom halvjoggende nedover også. Han fortalte at han hadde dratt 30 stk rett etter jeg gikk, så han var nå oppe i 70-noe. Jeg sto fortsatt på 41.

Gjorde meg noen hull i sundet mellom land og ei øy. Fikk en fisk i ene hullet og en fisk til i et annet hull, men ikke noe mere rundt. Christer dro helt ned i enden. Jeg stoppet på enden av den øya jeg var ved. Første hullet jeg borret der var det for grunt. Borret til meter lengre ut, og der var det fisk. Fikk vel en 10-15 raske der. Borrer ved siden av å får 10-15 til. Borrer på utsiden, får noen der og men ikke like mange.



Christer kommer opp igjen fra enden. Tydeligvis ikke nok fisk der nede. Jeg borrer ennå et hull og får noen få til. Christer gjør seg et hull 15-20 meter på skrå på utsiden av meg og får vel 25 fisk i ene hullet der, men ingenting rundt.

Kun 30 min igjen og han gambler på å dra videre oppover i sjøen igjen. Jeg hadde 101 og han hadde 110 når han stakk.

Jeg prøvde å borre meg litt innover i vika, men finner ikke noe fisk. Siste 10 minuttene så prøver jeg i dem gamle hullene jeg hadde fått fisk i. Klarer å lure opp 9 fisker til og ender på 110 fisk.

Slenger sekken på ryggen og går fort i retning starten. Må holde litt tempo så jeg får litt trening. Kondisjonen er dessverre ikke på topp for tiden. Siste 300-400m jogga jeg.



Vi gikk ned igjen til bilene for å ta en liten innveiing, og slik gikk det:

  1. Niklas 3.820 – 110 fisk – 34,72 i snitt
  2. Christer 3.590 – 112 fisk – 32,05 i snitt
  3. Tonje 3.000 – 88 fisk – 34,09 i snitt
  4. Terje 1.980 – 71 fisk – 27,88 i snitt

Kort sagt var det deilig å være i gang igjen på isen. Ser frem mot sesongåpning i Trysil nå til helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment