Totalt antall sidevisninger

søndag 29. desember 2013

2013-12-29 Isfiskekonkurranse på Skrukkelisjøen

Hadde sett frem til dette stevnet. Plasserte meg på 6 plass i HS på stevnet her i fjor og hadde lyst til å klatre. Tafsfiske, men treffer man skikkelig så kan man vurdere å slippe ned pimpelen også.

Jeg, Tonje, Christer og Jan Morten dro fra Askim kl 6.30, og var fremme som beregnet kl 8.30. Var litt regnvær på tur oppover, og duskregnet litt når vi kom frem også. Værmeldingen rapporterte om at det skulle gi seg kl 9, og det stemte.

Fikk kjøpt meg et ekstra sett med racing-kniver til Novaen før start. Har bare en ekstra kniv etter at et blad forsvant nedi hullet på Steinsfjorden for 2 år siden var det vel. Så var på tide å investere slik i tilfelle man skulle trenge det.

Jeg, Christer og Runar meldte på et lag til lagkonkurransen i dag også. Skulle man ikke plassere seg høyt individuelt, så er det alltids mulighet for et plaster på såret med å få premie på lagkonkurransen.

Før start gikk det rykter på at det var litt dårlig bett i sjøen for tiden. Hønsen tippet at vinneren ville ha 5-6 kilo på 4 timer fiske. I fjor vant jo Christer på 6,6 kilo på 3 timers fiske. Jaja, vi får se.

Jeg fulgte planen jeg hadde lagt i forkant og gikk litt forbi sundet. Venstre side i sundet sies av mange til å være sjøens beste plass, og var som vanlig 15 mann + som startet der. Var en 8-10 stk som dro helt mot enden der sperringa var også.

Der jeg startet var det bare meg og en lokal kar fra Eidsvoll. Vi pratet litt før start, og han kunne fortelle om at han hadde vært her å fisket for 14 dager siden, og da hadde han plukket litt på hele denne strekka vi begynte på. Virket lovende.

Starten gikk og jeg gjorde første hull relativt langt fra land. På ca 5-5,5 varp. Fikk fisk i første hullet. 6 stk faktisk. Alle på tafs. Syns dessverre at fisken var litt småfallen. Følte dem snittet på rett under 30 gram. I fjor hadde jeg snitt på 32 gram, mens dertvar andre som var helt opp mot 38 gram i snitt.

Borret 5 meter lengre inn og håpet det skulle være bedre litt grunnene, men fikk ikke noe der. Borret ennå 5 meter lengre inn, og fikk 2 stk. Ennå et hakk lengre inn, men ingenting. Måtte gjøre meg noen hull på yttersiden av en bekk som kom ut der, men alle dem hulene var bomhull. Borret ute på høyde med hullet jeg fikk 6 stk i, og da fikk jeg noen til.

Hadde vel fisket i 30 min nå, og hadde rundt 25 fisker. Var en del bevegelse i klynga på andre siden av sundet, og Andreas valgte å krysse over til min side. Kan da virke som det ikke var noe bra på antatt beste plass på sjøen.

Andreas satte seg mellom meg og han lokale. Men borret raskt videre på bortsiden av han lokale. Jeg måtte følge etter for å være med å fiske i front på strekka bortover mot vika. Jeg borret på innsiden av han lokale, men fikk ingenting. Virker som fisken ikke vil stå grunt i dag.

Plukket litt her og der bortover på strekka, men absolutt ikke noe drag. Så det var flere fra klynga på venstresiden i sundet som krysset over på høyresiden. Etter 1 time var jeg vel opp i rundt 45 fisker. Lå fortsatt på skjema til 5-6 kilo, så følte at jeg fortsatt var med.

Atle kom gående fra førstesjøen og satte seg 50 meter lengre bort på strekka en meg og Andreas. Han satt en del rolig, så tror han plukket litt. Så at Andreas fisket en del med pimpelen, og følte han dro minst like mye som meg. Men jeg følte at det var for trått fiske til å fiske pimpel, så jeg fortsatte med tafsen.

Da jeg og Andreas kom på høyde med Atle så forflyttet Atle seg nesten innerst i vika. Tommy Iversen kom også da og han satte seg også i vika. Og fra andre kanten kom Thomas Ø, og han satte seg også i vika. Både Thomas, Andreas og meg selv dro greit i noen hull der. Så at også Thomas fisket 75% pimpel og tømte hullene med tafsen. Men jeg fortsatte å holde meg til planen om å fiske tafsen.

Fikk pratet litt med Thomas, og han tippet han hadde 5 kilo. Jeg kunne ikke hatt mere en 3-3,5 kilo på den tiden. Ca 100-fisker. Han fortalte også at Runar hadde ca 100 fisker allerede etter 1-1,5 timer. Og at Riksfjord dro som pokker. Hadde vel sitti og pumpa i 35 minutter i første hullet sitt. Da forsto jeg jo at man bare kan glemme en fremskutt plassering på 5-6 kilo.
Bjørn Kåsin kom også nå. Han gikk forbi oss alle og satte seg på bortsiden av vika, der Thomas akkurat hadde fisket over. Bak meg kom Tonje fiskende. Jeg snudde når det ble mye folk i vika og prøvde litt bakover igjen, for der hadde det roet seg litt nå.

Fikk fisk i en par av 5-6 hull. For dårlig, så må finne på noe. Prøvde et par hull lengre ut, men syns det var for dypt, og ikke fikk jeg noe heller. Hva gjør jeg? Gå i gamle hull, eller gamble?

Jeg kastet sekken på ryggen og dro videre nedover i sjøen. Forbi Bjørn og videre nedover. Remi og Christer satt litt lengre nedi der. Så at dem hadde sitti ganske rolig. Lagde meg et hull 20 meter før jeg kom til Remi. Han satt med ansiktet mot meg, og jeg kunne se at han fikk en del. Christer satt 10 meter bortenfor han igjen, men med ryggen til. Virket som bra drag. Hullet jeg lagde her leverte for meg også. Tror jeg hadde ca 120 fisker når jeg kom hit, og det var vel igjen 20-25 minutter.

Plukket vel 20 stk i dette hullet, og syns snittet virket bedre her også. Remi borret for å finne nytt hull med fisk i, og jeg måtte også det, mens Christer satt og dro.

Jeg bommet vel på 4-5 hull på rad, men fant et nytt hull 10 meter fra Christer. Rakk vel en ca 10 fisker i det hullet før det var slutt. Endte på 151 fisker. Visste at det ikke hold noe sted i dag. Jeg hadde vel over 5 kilo som egentlig var targetvekta etter hva Hønsen fortalte før start, men forsto etter det Thomas fortalte at bettet var bedre en forventet før start.

Runar kom bort til oss, og han hadde fått brukbart nesten hele dagen. Han hadde ca 230 fisker og i overkant av 8 kilo. Men mente samtidig at Hesmyr og Riksjord hadde en del mere. Og var jo 5-6 andre ned mot sperringa også, og kunne vel forvente at dem også hadde relativt mye. Remi hadde hatt en dårlig start, men avsluttet sterkt med ca 4 kilo siste timen. Han hadde 144 fisker tror jeg. Christer hadde også hatt en dårlig start, og hadde vel bare 20 fisker etter over 2 timer og 15 minutter :-O Men han også hadde avsluttet meget sterkt, og endte på 152 fisker.

Kom inn til innveiingen, og hørte da at brodern hadde 152 fisk, Kjersti hadde 156, Jim hadde 145 fisk, Andreas hadde ca 150 fisk. Så da vil jo snittet bli veldig avgjørende. Mine 151 fisker veide 5300 gram. Det gir et snitt på 35,09 gram.

Jeg hadde relativt dårlig snitt, så bare med 10 fisker ekstra så kunne jeg kommet 2-3 plasseringer høyere. Christer hadde ennå dårligere snitt en meg, så var ennå surere for han.

Hesmyr vant med 11.950 gram og Riksfjord ble nr.2 med 10.540 gram. Runar ble nr.3 i dag med 8.520 gram.
Lagkonkurransen vant Pimpel Sør med Thomas, Remi og Ole Martin tror jeg det var, med 22.860 gram. Nr.2 var Gjøvik og Toten med 19.580 gram. Jeg, Christer og Runar ble nr.3 med 18.935 gram.


Dette var også 3je og siste stevnet i julecupen, og med Hesmyr sin seier i dag så hadde han to stk enere, og vant da suverent julecupen. Remi ble nr.2 på 6 poeng og Christer ble nr.3 på 7 poeng. Det var 3 stk på 7 poeng, og da er det beste plasseringer som teller. Christer hadde 1+6, Jim hadde 2+5 og jeg hadde 3+4.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment