Totalt antall sidevisninger

mandag 3. april 2017

2017-03-17 Oppvarmingskonkurranse Nordisk - Skumsjøen

For 3je året på rad har det norske landslaget ønsket at jeg skal være kaptein for dem i isfiske. Det er en oppgave som jeg er veldig stolt av å bli tilbudt, og takket ærbødigst ja til. Det er en stor ære for meg å bli gitt den tilliten til å prøve å styre Norge inn til et nasjonsgull i nordisk.

Laget hadde videre også uttalt hvem dem ønsket som vice-kaptein, og det var Odd Henning Hansen. En av Norges aller råeste fiskere, og i tillegg lokalkjent med tanke på at Nordisk på hjemmebane skulle arrangeres av 4 klubber fra Gjøvik-regionen.

Min egen oppladning til nordisk var ikke helt optimal med tanke på at jeg akkurat har kommet hjem fra 3 uker med militærøvelse, men man tenker jo fisking døgnet rundt uansett hvilken omstendigheter man befinner seg i.

Nesten alle på laget var samlet på torsdag kveld, så jeg og Odd Henning samlet troppene etter middagen for å gå gjennom noen små punkter som kunne være greie å tenke på ifm treningskonkurransen på fredag. Vi skulle da fiske nordre delen av Skumsjøen. Så Odd Henning gikk litt gjennom hva som normalt fungerer på denne sjøen på våren, og at folk måtte prøve å finne ut hva dem syns virket best. Hvilke metoder, hvilke dyp, hvilke agn etc etc etc.

Jeg, Odd H og Thomas tilbøy oss alle å kunne veilede noen om dem skulle ønske det. Målsetningen for konkurransen i morgen er det jo ikke nødvendigvis mest i posen som gjelder. Men noen ønsker jo å fiske på seg selvtillit, og det er jo greit, da er det jo bare å kjøre på.

Dagen kom og vi skulle ha samling og regelgjennomgang før treningskonkurransen ca 500 m nord for klubbhuset. Vi gikk en lite brukt hyttevei bortover. Var småglatt på denne veien, så vurderte å gå til siden for å sette på meg brodder, men duret bare på og satset på det skulle gå greit. Ikke lenge etterpå så var det ei som falt 10-15 meter bak meg. Snudde meg, og det var May som hadde falt på isen. Jeg løp tilbake og spurte hvordan det hadde gått. "Knekt håndleddet, sa May". Uff. Dette var kjipt. Vidar og Steinar var også  i nærheten, så etter å ha stått med May i 5 min, så avtalte vi at dem 2 skulle ringe Magne Olav, og høre om han kunne kjøre May på legevakta for å få tatt røntgen på hånda.

Jeg gikk da videre til oppmøtestedet. Halfdan tok oppropet, og så var det tid for å dra utover på isen. Men før jeg selv stikker utpå, så valgte jeg å ta en telefon til Ole G. For visste at Ruth var reserve i damer veteran, og ønsket å gi hu en heads up på at det er MULIG at vi ønsker at hu skal steppe inn for May allerede senere denne dagen. Så jeg fortalte det til Ole G, og sa at jeg skulle ringe han tilbake så fort jeg visste hvordan det hadde gått med May på legevakta.

Jeg gikk da ut på isen, desidert sist, men som sagt har ikke dagens konkurranse noe å si, så duret på oppover mot området jeg hadde tenkt å fiske. Jeg skulle egentlig ha fisket litt sammen med juniorjentene idag, men fant dem ikke igjen, så da fikk jeg med meg Lars Magnus, og kunne fiske sammen med han idag istedet.

Så med en gang jeg kom ut på isen at det var mye mindre vann en jeg er vant til på denne sjøen. Jeg bruker jo kun å fiske her på NC'ene i desember og januar. Nå var det vel fort 1,5-2 meter mindre vann en jeg er vant til. Og når jeg kom til stedene jeg bruker å fiske, så var samtlige av mine plasser oppå land, så dette kunne jo bli spennende.

Så ut fra klynga som samlet seg at det er mange som vet hvor beste plassen på sjøen er nå når det er vår. Der fisken står å venter for å dra inn på gyteplassene sine. Jeg hadde ingen planer om å sitte inne i den klynga. Føler ikke at jeg vil lære så mye av å potensielt sitte i 2-3 hull inne i klynga å pumpe abbor hele konkurransen.

Startet å fiske på utsiden av en plass der jeg normalt fisker. Så grunt som mulig, men samtidig langt nok ut til at jeg visste jeg ikke ville borre i bunn i første hullet. Fant noe fisk etterhvert, men virket å være dårlig bett. Lars Magnus jobbet også iherdig for å finne noe fisker. Etter 30 min hadde jeg vel 14-15 fisker, og Lars Magnus hadde 1. Han hadde tafset mest til nå, og jeg følte allerede at myska var bedre en tafs, så jeg sa han hva jeg følte, så kunne han fortsette treningen ut fra den infoen.

Jobbet meg nordover i sjøen, men fant aldri noen større ansamlinger med abbor. Flesteparten av abboren står vel der jeg forventer dem står, og da også der klynga sitter. Når jeg var på 100 meter til klynga fant jeg et område det var noe mere abbor. Fisket litt i dette området for å se om myska fortsatt virket bedre en tafsen, og om det var noe forskjell på hvilke farger på myskaen som gikk best. Da jeg hadde testet ferdig det jeg ønsket, sa jeg til Lars Magnus at han gjerne kunne bli igjen her å plukke fisk, men at jeg tenkte å dra på Kriko sørover å se om det er mulig å finne noe fisk noe annet sted. Husker ikke hvor mange abborer jeg hadde da jeg dro herifra da det var igjen ca 1,5 timer.

Kort fortalt fikk jeg EN fisk til etter jeg dro. Ikke lett å finne noe fisk av å gå å borre på måfå på steder jeg ikke er kjent på altså. Men jeg hadde igrunn oppnådd det jeg ville med fiskinga mi idag, så det var greit. Mine fisker veide 2528 gram, og havnet ca midt i feltet i HS.

Vant gjorde Bentis med 8670 gram. Nr.2 ble den svenske kapteinen Jesper Dyberg, med 7850 gram. Og han satt faktisk ikke i klynga. Men han som med Bentis hadde vel fått så si all fisken i 2-3 rull. Typisk nå på våren når fisken har samlet seg. Tonje vant dameklassen med 4860 gram. Stangenes vant HV med 6365 gram. Sonni vant DV med 2750 gram.Anna Mattson fra Sverige vant damer junior med 2215 gram, og Daniel Bergman, også han fra Sverige, vent herrer junior med 3085 gram.

Fullstendige resultater finnes her: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Skumsjoen170317.htm

Pratet med Steinar Paulsen da jeg kom inn igjen, og han hadde pratet med May fra legevakta. Håndleddet var knekt dessverre, så han hadde da ringt Ruth, og hu var allerede på vei fra Kongsvinger i retning Gjøvik. Hell i uhellet er jo at vi hadde hjemmebane i år. Hva hadde vi gjort om dette hadde skjedd i Finland eller Sverige? God bedring til deg May.

Resten av Nordisk kommer i neste blogginnlegg. Kapteinsmøte, kveldsmøte med laget, selve nordiskkonkurransen osv. Stay tuned ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment