Totalt antall sidevisninger

fredag 7. april 2017

2017-03-19 Myskastevne nr.6 av 6 - Jarenvannet, jernbanestasjonen

Selv med 11 gull under nordisk på Skumsjøen i går, så kan man ikke hvile på lauvbærene. Oppe og hoppet kl 7 neste morgen. 6'te og siste VM-uttaket i myskaserien idag. Ettersom jeg ble forhindret for å delta på uttaksstevne 5, som forøvrig også var NM, så hadde jeg ikke mulighet til å ta meg ut på VM-laget, men jeg kunne iallefall fiske meg litt oppover på listene. Og ikke minst får man myske-trening på vannet, for Jarenvannet kommer nok til å bli brukt jevnt og trutt som uttaksvann i myska i årene fremover også.

Vi skulle ha utgang ved jernbanestasjonen idag. Sist vi var her fisket vi jo i helt andre enden av sjøen. Gikk rykter på at snittet var litt dårligere i denne enden. Litt synd, men når der er dårligere snitt, så kan det ofte være mer i antall, så skulle vel uansett bli artig får jeg håpe.

39 fiskere til start. Artig. Blir stadig mer og mer folk med på myskaen, og det forstår jeg, for er en veldig artig konkurranseform.

Vi skulle fiske ruta som lå lengst nord i sjøen i første av dagens 2 omganger:

Var mange som stakk langt oppover, men tok en råsjans å ble sittende ganske alene. Fisket første hullet uten å kjenne noe. Fòret da dette hullet med en par golfballer, satt igjen flagget, og fortsatte å lete fisk med det andre flagget. Kjente ikke noe i hull nr.2 eller 3 heller, men i 4de hullet var det fisk.

Ble sittende i det hullet lenge. Var mest småfisk, men fikk greit, så valgte å sitte. Dem andre satt jo så langt unna, at det var umulig å vite om dem satt i bedre størrelse. For var størrelse det ville gå på regnet jeg med, ettersom jeg fikk ganske bra i antall. Ble det dårligere i hullet måtte jeg ned på mindre myska, og ble det bedre igjen kunne jeg gå opp på en større en. Klarte aldri å løfte dem noe særlig opp fra bunnen.

Da det var igjen ca 45 min begynte det å gå litt for lang tid mellom hver fisk, så måtte finne på noe. Gikk da naturligvis å testet førstehullet mitt som jeg hadde lagt i fòr. Og der var det fisk. Digg. Relativt greit snitt i starten også. Var såpass drag at jeg brukte den største myskaen for å få mest mulig tempo. Da jeg satt og dro som best, så kom "halve" landslaget fra nordisk gående for å ta en titt. Dem slo kringvær rundt hullet mitt for å se på. Bare artig det, for jeg liker å ha tilskuere. Christer fortalte at jeg hadde det beste tempoet han hadde sett siden han kom inn i ruta for å titte, men kanskje litt for små fisker. Kaspersen og Svein hadde mye bedre snitt en meg sa han. Jaja, lite jeg får gjort med det nå. Jeg må bare måke på mest mulig i antall siste tiden her.

Bettet ble jo selvsagt litt dårligere, så måtte gå ned et hakk på myska igjen mot slutten. Men endte på 86 fisker og var relativt fornøyd med antallet. Dette viste seg å veie 2430 gram, så et snitt på 28,25 gram. Dette ga noe skuffende kun en 10 plass i ruta. Hadde håpet på topp 5, men satt nok litt for lenge i mitt hull nr.4 å truet opp småmorter.

Svein vant denne ruta med pene 4560 gram, forran Kaspersen på 4460 og deretter Kjell Joar med 3730 gram.

Jaja, knyte om et par stikker, spise en par pølser, så var det ut i rute 2.

Tenkte å gå kort her også, men var endel andre som tenkte det samme, så da gikk jeg litt videre. Fant meg en plass litt lengre bort som virket lovende, så borret et hull der. Her var det fisk med en gang. Så startet da å fòre etter den 5te fisken. Må prøve å holde på dem lengst mulig, men samtidig ikke overfòre dem. Tok meg også tid til å borre et hull til 4,8 meter lengre bort, og slippe ned et par golfballer der. Da har jeg et hull å gå til om jeg må hvile dette første hullet.

Etter ca 1 t 40 min så ble det stopp i hullet, og reservehullet leverte kun et par fisk. Selv om jeg hadde vært flink å sluppet litt fòr i det ca hvert 15 min. Tror jeg var oppe i ca 65 fisker når det stoppet opp. Lå jo an til å få mye bedre i denne ruta en i forrige ruta, men som alltid så stopper det jo opp etterhvert.

Jeg borret meg da i retning starten, men fikk ikke noe dem første 3 hulla. Kom på høyde med der Fjellis satt, og der fikk jeg faktisk en sik på 200-250 gram. Grei bonus iallefall. Resten bortover der, mot der jeg hadde sett Jonny sitte bom rolig helt fra start, satt det enten folk, eller det var flagget ut. Så jeg måtte løpe tilbake til førstehullet mitt å teste igjen. Hadde kommet inn noe ny fisk her nå, men ikke all verdens.

Endte opp med 81 fisker. Surt med tanke på at jeg lå an til å greit passere 100 fisker. Vekta ble 2760 gram, og det gir et snitt på 34 gram. Dette ga meg en 3.plass i ruta. Ruteseieren gikk til Jonny med 3980 gram, forran Kjell Joar med 2850 gram.

Totalt over 2 ruter var det da Kjell Joar som vant med 3+2, forran Svein med 1+9 og Cato med 6+5. Jeg selv havnet på en finfin 4.plass med 10+3.

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2017/03/2017-03-19-resultater-myskauttak-nr6-av.html

Ettersom dette var 6te og siste stevne så delte vi da også ut medaljer til topp 3 i cupen, samt at vi utnevnte landslaget for 2018.


Topp 5 i cupen ble da:
1. Kjell Joar 11 poeng
2. Odd Henning 13 poeng
3. Svein 14 poeng
4. Cato 16 poeng
5. Ivar 28 poeng

Reserve til landslaget er da egentlig Audun Furuseth med 31 poeng, men han takket nei til plassen, så da blir det Kjell Robert Kaspersen med 35 poeng.

Jeg selv havnet på 46 poeng og en 11.plass. Jeg hadde en 22.plass stryke. Jeg måtte da isåfall ha klart en 4.plass eller bedre på NM på Lomnessjøen for å fisket meg inn i topp 5. Skulle vel mye til om jeg skulle klare det vel, for var 78 med, men det får vi uansett aldri vite. Men men, kommer alltids et neste år og et nytt uttak. Takk for myskaserien i år, og vi sees igjen i myskaserien neste år.

Fullstendige resultater fra myskacupen her: http://gabloggen.blogspot.no/2017/03/2017-03-20-sluttresultatet-i-myskacupen.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment