Totalt antall sidevisninger

onsdag 19. april 2017

2017-04-17 Pimpeltävling på Sundsjön

Ettersom OS-pimpelen på StorHamra var kansellert, så ble det en ekstra dag oppe i Bräcke/Gällö. Så dro da på Sundsjön. Har jo hørt mye bra om denne sjøen. Som F.eks Janne Johansson som fikk 45 kilo abbor der på en konkurranse i februar 2015.

Høres ut som en pimpelsjø, og at abboren er grovvokst. Pratet med Tjäder før utgang. Han bor jo ved sjøen. Han pratet om at det har tidvis blitt tatt så mye matmort at dem ikke har klart å løfte nettet opp i båten. Morter på mellom 3 og 7 hg, og at hver eneste maske i garnet sitter det en fisk. Men var visst ikke vanlig å finne dem på vinterstid.

Ettersom jeg sliter med dette gnagsåret, så ble det en kort-tur på meg idag igjen. Ruslet bare utover på sjøen og slo meg til på ei grunne som stakk opp over isen. Startet å fiske med tafs, og fikk vel en i 3je hullet. Så ei dame som satt å plukket litt småfisk, så visste jo det var fisk på denne grunna. Borret meg over grunna, og havnet i kanten på den etterhvert. Stupte veldig. Ene hullet var det 4 meter dypt, og ett hull 5 meter lengre bort, så var det brått 7-8 meter.

I denne kanten stor det også litt fisk. Men kom jeg grunnere en 5 meter fikk jeg ikke noe, og dypere en 9 meter så ble det også dødt. Og dem 2-3 første fiskene i hullet var greie nok, men fra fisk 4 og utover var det kun 15-grammere. Så det ble til at jeg tok dem 2-3 første, og max 2 stk 15-grammere, så gikk jeg fra hullet. Alt på pimpel. MErket med en gang at dette ikke er en tafssjø, evt kun en tafssjø om man treffer morten.

Kunne nok blitt greit i antall av å sitte her, men ikke i vekt, så jeg søkte meg utover i sjøen istedet. Var ute på ca 15 meter, men kjente ikke noe. Traff på Fjellis og han hadde fått et par på 2-3 hg tidligere, men tror ikke han hadde så mange, for han syns jeg hadde mange når jeg sa jeg hadde 50 i dunken.

Kom til noen nye steder som delvis var borret på. Fikk litt større fisk her, men ikke noe særlig mere en 1-3 i hulla. Var bare en 3-4 roser det var borret på, så store områder det ikke var borret i det heletatt. Var mye grunnere her en jeg hadde trodd. Dem grunneste hulla var det kun 50 cm dypt. Fortsatte med 1-3 fisker på 50-200 gram i hulla, og selvsagt også endel bomhull.

Startet å bli oppborret etterhvert nå. Kom til områder som var oppborret også. Gjorde en siste sving inne i min egen klynge, men ettersom det ikke ga noe, så måtte jeg ut på tur igjen. Bom bom bom. Et gammelhull der jeg fikk 5 stk 15 grammere, men da er det jo bare å dra videre utover. Bom bom bom. 20 bomhull på rad. Fortsette å bomme, eller dra tilbake? 30 min igjen.  10 minutter tilbake til der jeg fikk fisk i ste. Var lei av å bomme, så småsprang tilbake til den rosa som ga litt bedre fisk.

Ingen folk på 150 meters avstand til her jeg satt nå. Slapp ned pimpel i et gammelhull, og fikk en 80 grammer. Ikke noe mere. Testet myska, og kroket en på 3 hg, men mistet den. Prøvde 5 gamlehull til med myska ute å kjenne noe. Så ei ny rose på 30x30 meter som var uborret. Slo et hull der, og fikk kjapt 4 stk på 2 hg. Nydelig. Slo et hull til 5 meter lengre borte, og gikk på 2 hg på vei ned på pimpel. Ennå det kun var 2 meter dypt her. Dessverre var det kun 3-4 min igjen nå, men tok vel 10-15 fisk på droppet  helt til det var slutt. Større og større ble dem også. Siste jeg fikk var den største, og den var over 4 hg. Rimelig sikker på at jeg fikk 4-5 kilo siste 7-8 minuttene. Rimelig kjipt med sluttsignalet da. Var jo fortsatt plass til 5-6 hull til på denne rosa, og dette hullet jeg satt i virket også langt fra tomt ennå.

Endte på 130 fisker. Ikke kjent med Anka-skrylla ennå, så usikker på hva jeg hadde i vekt, men tippet på iallefall 7 kilo. Mulig 8 også, ettersom jeg minimum fikk 4 kilo helt på tampen.

Gikk innover, og traff kjapt på Fjellis og Remi. Dem hadde også truffet på slutten. Ordentlige jagere, 3-4 meter over bunnen, som spyttet fisk. Dem hadde kun sittet i slik fiske i 10 min da. Og ble vel litt kaos med bøyde og knekte varpestikker for dem.

Kom inn igjen, og så iallefall 2 stk med 10-kilosposer. Han ene hadde 2-3 abborer over kiloen også. Alle vi norske var relativt jevne idag. Tonje vant dameklassen igjen. Hu hadde faktisk minst av oss 6 norske med ca 5,7 kilo, men det holdt altså i dameklassen. Jim, Remi, Odd H og Fjellis hadde alle 6 til 8 kilo, og alle fikk premie, og jeg endte på rett over 9 kilo, noe som holdt til en 4.plass i HS. 1 plass utenfor topp3, så ble ingen konvolutt på meg, men ble da en vannkoker. Hehe.

Fullstendige resultater her: http://www.sundsjofiskarna.se/wp-content/2017/04/Resultat-Tors%C3%A4ngspimpeln-2017-04-17-3.pdf

Da avsluttet jeg jo påsken med min beste plassering. Tydelig at jeg trenger noen dager på å fiske meg varm. Hehe. Sundsjön var også en kongesjø. Klockrein pimpelsjø. Er vel kun Sporrsjön som er hakket vassere en denne av dem sjøene jeg fisket denne påsken. Jeg drar veldig gjerne tilbake på denne sjøen.

Da ble sluttresultatet i Norskecupen som følger:

Ettersom 3 stk stakk hjem før siste konkurranse, så hadde jeg valget mellom å gi dem 9'ere, eller at vi som ble igjen fikk stryke vår dårligste av dem 8 stevnene, og jeg gikk da som dere ser for den siste. Syns den er mest rettferdig for alle.

Ellers vil jeg gi et stor takk til arrangørene i Bräcke-traktene, og Strömsund-traktene. Veldig bra stevner, artige sjøer, og veldig trivelige mennesker som er med på tävlingene. Så tusen takk igjen, så syns vi neste påsk.

Neste konkurranse for meg blir allerede torsdag 20.april. Får fisket dem 2 siste dagene i Särnacupen, før man avslutter årets pilkesesong med Trysil-cupen på Rysjøen og Eltsjøen. Stay tuned for mere blogging :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment