Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. april 2017

2017-03-25 Østlandsmesterskapet - Einafjorden

Einafjorden er vel ikke av mine favoritter, men det skal sies at det ikke er en dårlig sjø. Bare litt spesiell. Opp gjennom åra er det vel vanlig at det er dem som tør å gå å jage etter krøklejagende abbor som vinner. Men med 150-300 fiskere med, og det ofte ikke er mere enn en jagerstim med abbor som en person klarer å finne så er det mange som går slukørede inn igjen.

Jeg tok en treningstur i etterkant av forrige gang jeg var på Eina. Ville teste hvor mye sik jeg klarte å få. Jeg og Tonje fisket i 5 fulle timer, og jeg endte på 15 siker som tilsammen veide 1789 gram. Tonje hadde 11 fisker. derav 4 av dem abbor. Fangsten hennes veide 1761 gram. Dette var jo igrunn vedig dårlig med tanke på at vi hadde fisket i 5 timer, mens konkurransen idag kun er på 3 timer.

Jeg hadde bestemt meg for å prøve sik idag, og håpet da på bedre bett en på treninga i fjor. Tonje var fortsatt usikker. Hu startet med å gå 100 meter motsatt vei, men så snudde hu. Samme gjorde Eirik. Så dem 2 pluss et par til ble med å fisket sik. 5 stk på den plassen skal jo gå helt fint, for er jo et stort område.

Mens vi sto å skravlet så kom det en lokal kar ut fra huset sitt og ut på isen. Så han hadde 4 hull på ei rekke som han antagelig fisket stort sett hver dag. Gikk vel ikke mere en 2 minutter så fikk han en sik som så ut til å være pene 3 hg. Par minutter senere fikk han en på 100 gram. Dette virket jo lovende. Tror han fikk 5 fisker før startskuddet lød for oss.

Startet å fiske, og bommet i første hullet. Hull nr.2 fikk jeg et par abborer av alle ting. Så et par bomhull igjen. Så fant jeg noe sik. Ikke bra, men bedre en treninga iallefall. Etter ca 1,5 time og da halve konkurransen var jeg oppe i 23 sik tror jeg det var. Tonje hadde foreløpig bare 7 fisker.

Jeg borret meg avgårde, men bommet en kvarters tid. Dro tilbake der jeg kom fra, og fikk litt i gamle hull. Han lokale ga seg, og da prøvde jeg et av hulla hans, og der var det bra. Tonje hadde også sittet lenge rolig nå. I det første hullet hu borret for dagen. Hu fikk ikke noe der første gangen, men tydelig kommet inn endel nå.

Jeg satt å dro i hullet til han lokale helt til det ble slutt. Hadde faktisk 3 siker siste minuttet. Da var det rått bett. Endte på 52 siker og 3 abbor. Tonje hadde kommet med en veldig sluttspurt, og hadde vel 48 fisker. 1 abbor resten sik.

Så i dunken min at det var over 4 kilo. Vil jo ikke ha sjans om det var litt abbordrag ute i fjorden, men vi får se. Jeg fikk veid mine til 5670 gram. Det var mere en jeg trodde. Er nok tyngre en dem ser ut for disse sikene. Snittet blir da 103 gram. Tonje klarte jaggu å slå meg ennå hu var en 5-6 fisk bak i antall. Hu veide inn 5895, noe som gir et snitt på 122 gram.

Tonje ledet så langt, og vi satt å fulgte med på dem som skulle gå inn å veie. Tyskerud hadde en fin pose. Hadde truffet norsdrag når det var igjen 10 min, og dro over 4 kilo på dem 10 minuttene. Han veide inn 5290 gram.

Så kom det et par lokale fra Tåsåsfamilien. Dem hadde såpass store poser at jeg ble med inn for å se hvor mye dem hadde. Far i huset hadde 5500, så han la seg da rett bak meg. Puh. Så i posen hans også, og hadde en god del mort. Noen store, men også mange små. Trodde ikke det var så mye små her engang jeg. Men artig det da. En annen av Tåsåsgutta veide inn 5290 gram. Så ingen flere store poser, så trodde Tonje skulle ta totalen idag. Thomas kom bortom, og da fortalte han om en 3je i Tåsåsfamilien som hadde over 8 kilo. Da hadde ikke jeg og Tonje fått med oss han.

Så Tonje ble nr.2 totalt og vant da damer. Tåsås-dama var rett bak da med 5035 gram. Totalt vant Håkon Tåsås med 8640 gram. Jeg ble nr.2 i HS, og Jonas Tåsås ble nr.3 med 5290 gram. Trond Tåsås vant veteran med 5500.

Fikk høre i ettertid at alle 4 i Tåsåsfamilien hadde sittet å fisket mort på en plass der østblokkgutta sitter å fòrer agnfisk ofte for å få agn til gjeddefisket sitt på isen på Eina. Absolutt ikke noe feil av Tåsås-familien å fiske hulla deres. Det er på en måte betalingen du kan få for å bo lokalt, for da kan man vite om slike ting. Men om arrangøren visste om at det er ei rose som østblokkerne fòrer og fisker agnfisk jevnlig, så burde det området blitt sperret av. For fòrede området jeg jo selvsagt suverent, og da blir det ikke en konkurranse på like premisser.

Jaja, jeg var uansett veldig fornøyd med både mitt eget fiske og plasseringen min idag.



Resultater fra dagen: http://oslosportsfiskere.no/index.php?obj=nyheter&act=vis&id=1517

Uvant syn i sekken :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment