tirsdag 18. desember 2012

2012-12-18 Test av Søndre Honningen

I går bestemte jeg og Christer oss for å ta litt tafstrening oppe i Rakkestadfjella. Nærmere bestemt Søndre Honningen. Sjøen så veldig kul ut på kartet. Masse viker, odder skjær etc.

Ikke all verdens vei opp til sjøen, men gikk nå greit. Jeg og Christer borret oss utover fra der vi kom utpå isen. Fikk ingenting i første sundet. Vi borret videre ut til en skjær som stakk opp midt ute i bassenget. Ingenting. Christer tok høyresiden av den vika vi kom til, og jeg tok venstresiden. Jeg traff på litt fisk med en gang på venstresiden. 1 i første hullet, og 4 til i neste hullet. Så 2 nye bomhull. Christer så ikke ut til å få noe, for han flyttet seg rask innover i vika. Jeg fikk et hull til med ca 5 fisk, så et par bomhull igjen. Så traff jeg ennå et hull med ca 5 i. Og da hadde Christer allerede borret over hele vika og var kommet seg til meg.

Vi snudde der og fisket os ut av vika igjen. Jeg fikk noen fisket til utenfor ei hytte, og Christer fikk også sine første fisker der. Men han fikk dem på myska, mens jeg fikk mine på tafs. Fikk noen få til videre bort mot ei ny vik.

Gikk rundt en odde, og Christer fikk en par 10 grammere inne ved en myrkant, men det var alt. Vi gikk over et myrområde, og testen i en ny tarm av sjøen. Var grunt der, så fikk ikke noe. Gikk under ei hengebru, og var strakt tilbake det vi startet. Var for grunt ved brua, men når vi hadde passert brua med 20 meter, så fikk vi begge et hull med litt fisk i. Jeg fikk vel rundt 10 stk i mitt hull. Jeg borret et hull til bortenfor, og fikk 5-6 til der på tafs. Slapp ned myskaen og fikk 3 til. Vi gjorde et hull til hver, så valgte vi å dra videre til et nytt vann.

Jeg endte på 38 fisker og 950 gram. Dette ga et snitt på 25 gram blank. Christer hadde 17 fisker, og gadd ikke å veie.

Vi dro videre til Gyltatjernet. Kort fortalt. Vi gikk hver vår vei og borret langs land. Etter 45 minutter møttes vi etter å ha gått rundt tjernet. Ingen av oss hadde kjent en eneste fisk.

I bilen igjen og dra til et nytt vann. Kom frem til Hemnessjøen ved Ydersbunn kl 13.30, og bestemte oss for å fisk 1,5 time. Altså frem til kl 15.00. Vi borret litt rundt hverandre i begynnelsen. Christer hadde sneket med seg ei pimpelstikke på denne tafsdagen, og han hadde 5 napp i 5 forskjellige hull, men hadde ikke klart å kroke noen av dem. Jeg fikk en abbor på ca 20 gram inne ved sivet der vi startet.

Etter hvert valgte Christer å gå nordover langs landet der vi hadde parkert bilen. Da gikk jeg over til andre siden av sjøen, og fisket opp langs landet der FAFO har hytte.

Jeg kom til en litt sivgard som stakk 50 meter ut fra land. Gjorde et hull 5 meter på utsiden av denne, og det var ca 4 meter dypt der. Kjente ikke noe. Borret da på siden av sivgarden, og var 4 meter der også. Fikk først et par små på tafsen, så gikk det på en 1 hg abbor, og så fikk jeg 4-5 små til før det døde ut. Borret et hull til 5 meter lenger inn, og der gikk det på en hektosabbor med en gang. Men etter den var det bare sånne små Hemnesabborer igjen. Tok vel ca 10 i det hullet. Fikk en 7-8 til i neste hullet. Prøvde på innsiden av de 2 hullene jeg fikk hektosabborer i, og da gikk det på noe stort. Varpet den rolig opp, og så gjennom isen at det var en gjedde på ca 8 hg. Rett under hullet beit den av tafsen, men den fikk ikke med seg pilken. På med ny krok, og slapp ned igjen. Fikk 2 morter. Byttet hull, og borret på utsiden av hektosabborhulla. 2 nye morter der. Nytt hull, og ennå 2 morter. Ennå et nytt hull, og da fikk jeg litt småabborer igjen. Rakk et hull til som jeg også fikk noen småabborer i, før klokka viste 15.00. Veivet opp, satte på skjærskyddet og ruslet i retning bilen. Så at Christer også ga seg prikk kl 15 og han var også i retning bilen.

Jeg endte på 44 abborer, og disse veide 880 gram. Snitt på 20 gram blank.

Christer hadde fisket pimpel, og hadde fått 61 abborer. Disse veide 1030 gram. Så han hadde da et snitt på 16,88 gram.

Så jeg hadde da større snitt på tafs en han hadde på pimpel. Men var nok mest fordi jeg hadde fått 2 stk hektosabborer, mens han ikke hadde noen som bikket 50 gram.
Jaja, da var denne dagen over. Nye tak i morgen. Får se om jeg får med meg noen. Om ikke så drar jeg alene å pimpler litt. Stay tuned!