Totalt antall sidevisninger

søndag 23. desember 2012

2012-12-23 Pimpeltävling på Sävsjön

Jeg fant denne linken på bloggen til Kalle for noen dager siden: http://teamvidarssafir.blogspot.no/2012/12/vi-kor-pa-savsjon-pa-sondag.html

Syns det hørtes ut som fornuftig ting å gjøre på lille julaften. Tonje og Lennart likte ideen, så det var vi 3 som dro fra Askim/Ramstad kl 06.45 i dag tidlig. Fine veier helt frem. E-18. Var fremme kl 08.30, og hadde 1 time å mingle på frem til utgang. Alltid trivelig å slå av en prat med Mr Primus Motor i Värmland, Kalle Absparr. Den mannen gjør en utrolig bra jobb for alle isfiskere i Värmland. Hatten av for den mannen.

På forhånd hadde jeg sett meg ut den ene vika med øyer på kartet, og dit gikk vi alle 3 fra Acerina. Vi satte oss lengst inn i vika, mens de lokalkjente stoppet helt ytterst i vika. Grunnen til det viste seg senere at det stort sett bare var 0,5 meter dypt fra hundre meter inne i vika og helt inn.

Vi borret oss fort utover. I hull 5 eller noe så hadde jeg et par napp på tafsen. Klarte ikke å kroke, så slapp ned myskaen. Hadde en par napp på den og, men klarte ikke å få den. Ble sur og stakk 50 meter videre. Hehe.

Kom på utsiden av en av øyene inne i vika. Fortsatt grunt, men nå var det i alle fall ca 1 meter med vann under isen. Borret ei rose på 10-12 hull, og fikk 6 fisker der. En på 60-70 gram, og de andre var 20-25 gram. Slapp ned myskaen i ene hullet der og, og det gikk på noe stort. Fisken tok et utras på 7-8 meter, og det betyr jo stort sett gjedde. Og gjedde var det. Ca 3 kg. Satt klockrent i overleppa slik at den ikke klarte å bite av 0,12mm sena. Satte den levende tilbake i vannet.

Borret videre ut mot «utløpet» av vika. Når jeg var 50 meter unna noen svensker så fikk jeg kjapt 5 fisker i et hull. Borret 5 meter lengre bort, og dro en 5-6 til. Ennå et hull og 5-6 nye fisker. Svenska satt foreløpig bare å smilte og tittet. Rakk en 2-3 hull til med noen fisker i før 3 av svenskene ombringet meg. En forran og en på hver side.

Etter hvert var vi 4 svensker + meg og Tonje på ei lita rose der. En par av svenskene fisket med tafs på pimpelstikkene (uten føler), og de andre fisket 3-krok. Tenkte jeg skulle være litt lei mot han ene som fisket 3-krok. Rett etter han hadde fisket ferdig et hull, uten å få noe, så tok jeg med meg tafsen min å satte meg i det hullet. Fikk 5 fisker ganske raskt. Da satt ikke han seg nærmere meg en 20 meter resten av dagen. :-P Jeg så bort på Tonje idet jeg dro fiskene i hullet hans, og så hu satt å lo litt for seg selv. Hu skjønte tydeligvis at jeg gjorde dette mot han svensken bare for å være lei. :-P

Ble rotende rundt på denne rosa resten av dagen. Ble dårligere og dårligere, men fikk da en og annen.

Endte opp med 75 fisk og det veide 2879. Snitt på 38,38 gram. Tonje fikk 43 fisk og 1438 gram. Det ga hu et snitt på 33,44 gram. Lennart hadde borret villmann med 3-krok og kun fått 11 fisker. Men den ene av dem var tett på 8 hg, så han fikk til sammen ca 1100 gram.

Jeg vant stevnet totalt med mine 2879 gram. Nestemann i dag var en svenske på ca 2,2 kg. Tonje vant dameklassen, og Lennart kom på 3 plass i herrer senior.
 
En fin dag på isen.

2 kommentarer:

  1. Hmm...konstiga "svenskar" du hade runt dig.Var du verkigen i Sverige ?!

    SvarSlett
  2. Värmlendinger. Det er Svensker det også.

    SvarSlett

Post Comment