Totalt antall sidevisninger

fredag 28. desember 2012

2012-12-28 Pilketur på Floa i Fredrikstad

Ulfeng’en rapporterte om bra drag på Floa den dagen vi fiska Romjulsnappet på Steinreien. Så da bar turen dit i dag. Fikk med meg Christer fra Askim, og kjørte via Rakkestad på vei nedover for å få lufta Fjellis en tur også.

Vi var ute på isen kl 10.00. Satt noen andre utpå der allerede, og dem rapporterte om at det ikke var noe særlig drag ennå. Jeg kunne vel merke det samme, for jeg hadde vel bare 25 fisk, og dem var små, etter 1 time. Så at Christer hadde sitti relativt rolig på andre siden av ei langbrygge, så jeg kom meg over på den siden jeg også. Han satt 30 meter fra land, men jeg ville teste langs land der. Christer fortalte etterpå at han hadde ca 5 kg når jeg krysset den brygga.

I 3je hullet langs med land der, så traff jeg på brukbart, og da bruker også snittet å være bedre. Jeg slengte vekk den stikka jeg hadde gått med så langt. For det var ei stikke med 0,16mm sene, 40 mm pilk og 16 laxkrok. Gikk over til ei stikke med 0,22mm sene, 55 pilk og 14 laxkrok. Tror jeg dro 4 kg i det hullet på ca 15 minutter. Christer dro videre innover i bryggene der, og jeg ble rotende rundt i området han gikk fra. Plukket litt her og der, men traff ikke slik drag som jeg hadde i 4kg hullet.

Etter litt over 2 timer, så kom jeg meg opp i 200 fisker, og da var sekken nesten full. Så da valgte jeg å tømme innholdet over i en pose og sette den igjen der. Tittet bort på Christer, og da tømte han sekken sin også. Han hadde 201 fisker.

Jeg ble rotende rundt en stund uten å treffe noe særlig. Prøvde litt gamle hull også, for var ikke så mye igjen som var uborret. Når jeg hadde kommet meg opp i 250 fisk, så var Christer allerede kommet seg opp i 310. Så at han satt lenge rolig i ei lita vik. Så ikke snittet på fiskene han fikk, for han satt med ryggen til, men han fortalte meg etterpå at det var masse fisk mellom 1-2 hg.

Han måtte tømme sekken sin igjen etter ca 320 fisker.

Jeg var i ei lita knipe nå. Så kun for meg 2 valg. Enten å borre 5-10 meter unna Christer, for det var det eneste uborrede igjen langs med land, eller gamble og dra opp i elva. Fjellis hadde vært en 30 minutters tur oppe i elva 1 time tidligere, og han hadde ikke hatt et eneste napp der. Men det kunne jo ha endret seg nå….

Men jeg valgte å borret 10 meter fra Christer. Fikk ganske bra i det hullet, og Christer satt fortsatt å hestdro i hullet sitt. Mitt hull døde ut, så måtte borret ennå et hull nærmere Christer. Var vel bare 6-7 meter fra han nå. I det hullet var det såpass bra at jeg måtte legge vekk 0,16mm stikka og opp med 0,22mm stikka igjen. Tror kanskje jeg dro 3kg pluss i det hullet. Fjellis begynte å angripe hullet til Christer forfra. Ikke helt bra dette kompis Christer, men regner med du tar telefonen neste gang jeg ringer alikevel?! J

Tilslutt døde hullet til Christer ut, og han måtte lage seg et hull ennå nærmere land. Han fikk en del der og, men ikke noe i nærheten av det han fikk i det forrige hullet. Jeg fisket nå på utsiden av Christer, og plukket jevnt og trutt, uten noe monsterhull.

Klokken slo 14, og vi ga oss på den plassen.

Og resultatet ble som følger:


Fangsten min idag
Christer hadde 403 fisker, og dem veide 28.120 gram. Snitt på 69,77

Jeg hadde 353 fisker, og dem veide 22.740 gram. Snitt på 64,41

Fjellis hadde 208 fisker, og dem veide 12.020 gram. Snitt 57,78

Jeg mener man kan lese ut fra snittet hvem som traff best. Stort sett alltid når jeg er der, så er det alltid de største fiskene i dem hullene man treffer best. I fjor da Runar dro over 30 kg, så hadde han noen monsterhull der han dro mange fisk på rundt halvkiloen. Tror ikke jeg tar i om han hadde 10 kg på et kvarter i ene hullet i fjor.

I dag fikk vel ingen av oss 3 noen fisker over 250 gram. Så i dag så fikk man 1-2hg fisker når man satt på drag, og 50-80 grammere om man bare gikk å småplukket.

Christer ville at jeg skulle nevne på bloggen at jeg var syk i dag. Fysisk syk altså, for han klarte jo å slå meg. Startet dagen med neseblod, fortsatte med 50 nys på isen, og 50 snytinger, dobble, for man snyter jo både høyre og venstre. Sliter med en liten manflu, men mener beste medisin er å være ute å pilke. Gidder ikke sitte hjemme og synes synd på meg selv.

Men Christer skal ha for at han er en god pimpler. Så grattis til han med kuleseier i dag. Han hadde nok lett klart over 30 kg i dag om ikke jeg og Fjellis valgte å hjelpe han å tømme den siste vika der. Forundrer meg ikke om han kunne ha sitti i det siste hullet 1,5 time, til sluttsignalet. Men det ble vel bare 45 minutter pga meg og Fjellis. Hva skal man med fiender Christer, når du har så gode venner. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment