Totalt antall sidevisninger

torsdag 27. desember 2012

2012-12-27 Ny test av Øymarksjøen

Fullpakka busslomme ved Øymarksjøen i dag. 6 mann, og alle kom i hver sin bil. Håvard, Bærjern, Kent, Lennart, en kompis av Bærjern og meg selv.

Vi gikk utpå isen kl 09.45, og skulle fiske fra 10 til 14.
 

Jeg, Lennart og Håvard startet ved en pinne som sto midt ute i sjøen. Jeg gjorde 20 hull der uten et lugg. Lennart fikk 3 små der. Jeg og Lennart dro over på østsiden av sjøen. Prøvde ei fin vik med siv i, men jeg fikk ikke noe der heller på 5-6 hull, så gikk heller ut på odden som var der før inngangen til vika. Fikk 10 bittesmå abborer der. 5 sånne 10 grammere og 5 stk 25-30 grammere. Halvparten tok jeg på pimpel, og lurte opp resten av dem på tafs.

På den tiden jeg lurte opp de 10 så hadde Lennart lurt opp 48 fisker på pimpelen i 4 hull. Vi fisket sammen på utsiden av halvøya oppover til høyde på markøren som ligger ute i sjøen der. Gikk ut dit, og der var det kun 3 meter. Lennart fikk 1 fisk der, og jeg ingen. Vi gjorde bare 4-5 hull hver utpå der. Tydelig at fisken ikke vil stå ute på platåene på denne sjøen ennå. Den liker seg langs land på 1-3 meter dyp.

Vi kom inn i ei ny vik, og kjente ikke noe før vi var innerst i vika. Og igjen var det Lennart som fikk fisk. Han fikk en halvkilos i det hullet. Men ikke noen flere, og ingen rundt. Lennart gjorde seg et nytt hull i sundet der det var dårlig is, mens jeg gikk på land over sundet å lagde et hull på nordsiden av den dårlige isen. Lennart fikk 3 fisker i det hullet. Og jeg fikk 3 fisker i det hullet jeg lagde. Men når jeg slapp ned tafsen, så dro jeg ennå 5-6 fisker. Og også 2 mort og en gærjøss.

Lennart kom over, men han fikk bare 1 fisk på 3-4 hull der. Jeg fikk noen få fisker til i hullene rundt.

Lennart gikk tilbake dit han fikk halvkilosen, mens jeg gikk på utsiden av øya. Jeg lagde et hull 20 meter på utsiden av øya og tenkte at her er det vel sikkert 10 meter, men får da prøve. Men her var det jaggu bare 2-3 meter gitt. Gjorde en 6-8 hull her, og fikk vel opp kanskje 20 fisker. Igjen virket tafs bedre en pimpel.

Var ikke noe mere langs med øya. Møtte på Lennart på odden på sørsiden. Han hadde fått en 2 hg ikke langt fra der han fikk den på 5 hg, men ellers ikke noe. Vi bestemte oss for å tusle tilbake til der Lennart fikk sine 48. Jeg fikk 3 fisker 10 meter unna de hullene, men ellers intet. Lennart fikk ikke noe. Denne plassen lå i sola når Lennart fikk bra her, men nå lå den i skyggen. Så da ville jeg over på østsiden av vika, som fortsatt lå i sola, for å se om dem kunne ha flyttet seg dit. Satt 4-5 minutter i første hullet der, og banna og svertet til Lennart om at dem ikke var her. Men etter 5 minutter så fikk jeg napp, og opp kom det kjapt 10 fisker. Snodig opplegg.

Lennart borret seg sørover, og traff etter hvert på ei rose der han fikk fisk i alle hullene. Jeg satte meg 20 meter lengre sør en han igjen. Og i første hullet der tok jeg 3 stk før jeg nådde bunn. Men så stein dødt. Møøøk. Nedi med tafsen, og fikk da noen til i det hullet. Borret 5 meter utenfor, og fikk en på pimpel. Nedi med tafs, og fikk vel 5 til. Prøvde ennå et hull, men kjente ikke noe på pimpel. Tenkte å prøve tafsen alikevel, og jo da, 5 stk så fort jeg kom ned.

Klokken slo 14.00 så da var det bare å pakke og rusle innover. Vi hadde en god halvtime inn igjen så det ut til.

Og vi brukte ca nøyaktig 30 min inn. Og dagens resultater ble som følger:

1.       Lennart 3060 gram – 87 fisk

2.       Niklas 2030 gram – 80 fisk

3.       Kent 1620 gram

4.       Bærjern 760 gram

5.       Håvard 470 gram

Sånn sett i ettertid så er det ikke tvil om at jeg burde ha gått med tafs hele dagen. Og at jeg burde holdt meg langs land på 1-3 meter. Forundrer meg ikke om jeg skulle hatt 200 fisker på det i dag. Er så klockrent tafsfiske på Øymarksjøen for øyeblikket at jeg vurderer å ta en tur hit snart igjen for å se hva jeg kan klare.

I morgen ser det ut til at det blir Floa på meg. Og ser ut til at jeg i alle fall får med meg Christer, men håper at flere dukker opp også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment